Jump to content

Til dere som skal kjøpe jaktvåpen!


Mas-36

Recommended Posts

Til dere som skal bytte våpen eller kjøpe deres første våpen, og som har tenkt til å jakte i høst.

 

Fikk beskjed fra våpenkontoret at det er 12 UKERS behandlingstid på våpensøknader hos Politi Innlandet. Derfor om du hører til Innlandet politidistrikt bør du få i veien søknader så fort som fy om du har tenkt til å bruke våpnene i høst.

Link to comment
Share on other sites

Politiet "ser helst" at våpenforhandlere ikke benytter seg av utlånserklæring, for det er lett at det blir rot av. Samtidig evner de altså ikke å behandle våpensøknader raskere enn 3 mnd. Altså en klar oppfordring til økt bruk av utlånserklæringer. Betal nå, registrer senere. Til tross for at vi har en våpenforskrift som åpner for at jegere kan kjøpe inntil 6 jaktvåpen uten behovsprøving. Noe som betyr at eneste saksbehandling er å sjekke 1: vandel, 2: antall registrerte våpen. 

 

Og videre: Hvis ikke politiet evner en raskere saksbehandling i slike saker, må en se på prosessen. Som pr i dag er alt for møysommelig. Dette må være eneste rest av papirbaserte søknader som finnes igjen i det norske samfunn. Hvorfor er ikke dette lagt over på en elektronisk løsning med innlogging f.eks i Altinn? 
Og når det er sagt: Hvorfor må det i det hele tatt søkes når en jeger som allerede innehar gyldig våpenkort skal kjøpe sitt våpen nr 2, 3, 4, 5 eller 6 fra autorisert forhandler? Så lenge forhandler selger et godkjent jaktvåpen til en person som har færre enn 6 (snart åtte) jaktvåpen burde dette kunne etterregistreres i våpenregisteret uten søknad.

 

Årsaken er vel helt enkelt at man ikke har noen oppfølgning av våpenregister opp mot vandelsregister, slik at eneste gang en våpeneier blir kontrollert for vandel, er ved kjøp av nytt våpen. Noe som i seg selv er noget ulogisk. 

 

Edited by Jibrag
Et åttetall + parantes blir automatisk en smiley... 8)
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg @Jibrag. For en person som allerede eier et jaktvåpen burde fremvisning av et slags nytt våpenkort/ID-kort for skyttere/elektronisk kort/elektronisk ID bekrefte dette og være nok til nye kjøp. Det ville ført til drastisk forminsket trafikk av søknader inn/ut hos våpenkontor, mindre mas og kjas med sending av søknader, venting på søknader som skal komme etc. Jeg personlig hadde glatt betalt en tusenlapp i året for å slippe søke hver gang jeg kjøper våpen eller piper til våpen jeg allerede eier, men da risikerer vi nok en slippery slope hvor beløpet økes sakte men sikkert til 5, 10, 15 løker i året i "våpeneiergebyr".. i tillegg vil det nok fort bli problematisk for folk som ikke bruker våpen, være det grunnet sykdom, skrantende økonomi, eller andre personlige grunner.

 

Minner også om denne saken: https://www.politiforum.no/artikler/et-av-norges-mest-avanserte-soknadsskjemaer/386695 

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er så enkel som at de slipper unna med det. Tradisjonelt har slike søknader vært på 0-3 uker, jeg husker en tid hvor en fikk håndvåpen godkjent på stedet.

 

Den dagen ett av landets forbund drar politiet for retten for dette vil de nok få langt mer tillit fra folket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...