Jump to content

Ny våpenforskrift- hva nå?


vavlo

Recommended Posts

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ikke en eneste innstramming. Morsom tolkning.. 

Jeg skyter DFS, NROF, NSF pistol og NSF rifle. I tillegg jakter jeg elg, av og til rådyr og gås. I praksis opplever jeg at mine skyttervenner og meg selv skyter akkurat som før. Men så hører vel vi til de 99%....

Link to comment
Share on other sites

nå har ikke loven trådd i kraft ennå. så at du skyter som før er ikke så rart.
Detaljene kommer i forskrift, og det er da vi finner ut om det blir mye innstramming eller ikke, kompendiet viser i ihvertfall at magasiner og sluttstykker mest sannsynlig kommer til å blir regulert.
Det loven gjør, er at den kan åpne for at POD eller noen andre dep kan forby våpen og kreve dem innlevert basert på deres egne, antagelig flytende definisjon "farlige egenskaper"

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, meatpukk skrev:

nå har ikke loven trådd i kraft ennå. så at du skyter som før er ikke så rart.
Detaljene kommer i forskrift, og det er da vi finner ut om det blir mye innstramming eller ikke, kompendiet viser i ihvertfall at magasiner og sluttstykker mest sannsynlig kommer til å blir regulert.
Det loven gjør, er at den kan åpne for at POD eller noen andre dep kan forby våpen og kreve dem innlevert basert på deres egne, antagelig flytende definisjon "farlige egenskaper"

 

Dette er en reell problemstilling og noe vi bør ha fokus på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg skyter DFS, NROF, NSF pistol og NSF rifle. I tillegg jakter jeg elg, av og til rådyr og gås. I praksis opplever jeg at mine skyttervenner og meg selv skyter akkurat som før. Men så hører vel vi til de 99%....

 

 - og de som er motstandere av våpen, jakt og skyting, har lest sin Øverland, og vet at de aller fleste "tåler så inderlig vel - ".

 

Hvis de overnevnte motstandere av våre hobbyer ville være effektive, kunne de jo foreslå å gjøre "en liten innstramming", som å forby 308 W og 30-06 til jakt, 6,5x55 til baneskyting, og .22 LR og 4,5 mm luft til innendørsskyting, så hadde de radert ut det aller meste av jakt og skyting i Norge. Men de vet hva reaksjonen da ville vært, og derfor angriper de i "utkantene" av skytteraktiviteten. Og vi trøster oss med at "99 %" er igjen, etter hver innstramming.

 

Edit.: Jeg glemte 9 mm Parabellum og kaliber 12 hagle i den "lille" innstrammingen.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Forrige lov var fra 1961. Nå blir det nok ro i lang tid.

 

Er ikke så sikker på det. Når kom forbudet mot .50 kal? Håndvåpenkaliber over .455"? Pumpehagle-reglene? Halvauto-listene? I alle fall ikke i 1961.

 

Jeg er temmelig sikker på at nye innstramminger kommer. Terror hvor f.eks. håndvåpen av type Glock e.l. brukes, kan fort sette en stopper for mye aktiviteter hos DSSN, NROF og NSF.

 

At Mini-14 "overlevde" etter 22/7 er jo nesten et under. Men mye har skjedd siden Utøya. Våpenmotstanden har neppe blitt mindre hos de som ønsker å sette en stopper for hobbyene våre.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

At Mini-14 "overlevde" etter 22/7

Mini 14 overlevde ikke. Det var bare ikke lovhjemmel til å "drepe" den med en gang, før nå. Med den nye loven kan sakbehandlerne eller konsulentene hos POD forby de våpen de vil med et pennestrøk.

Vi har sett flere forsøk på å stanse f.eks. 338LM, og enda grovere langholdskaliber, men det har ikke slått igjennom, siden loven ikke er slik laget. Det er den nå.

Jeg gjetter at 416 Barrett, 408-whatever, 375-langholdskalibrene - alle det er forholdsvis få av, vil forsvinne nokså raskt, siden de er "særlig farlige". 338LM er det kanskje nok av til at de stopper på bråket det vil skape - men ingen av organisasjonene har programmer der 338 er hverken nødvendig eller en fordel - så de vil ikke bråke - det blir enkeltpersoner, og vi vet hvordan det går... eneste håpet jeg ser på kort sikt er om de enkeltpersonene med mest kjepphester omkring dette er gått av med pensjon, eller evt blitt flyttet eller fått andre interesser. På sikt vil helt sikkert alt dette ryke - den nye loven er skrevet nettopp med det som formål.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, M67 skrev:

Mini 14 overlevde ikke. Det var bare ikke lovhjemmel til å "drepe" den med en gang, før nå. Med den nye loven kan sakbehandlerne eller konsulentene hos POD forby de våpen de vil med et pennestrøk.

Vi har sett flere forsøk på å stanse f.eks. 338LM, og enda grovere langholdskaliber, men det har ikke slått igjennom, siden loven ikke er slik laget. Det er den nå.

Jeg gjetter at 416 Barrett, 408-whatever, 375-langholdskalibrene - alle det er forholdsvis få av, vil forsvinne nokså raskt, siden de er "særlig farlige". 338LM er det kanskje nok av til at de stopper på bråket det vil skape - men ingen av organisasjonene har programmer der 338 er hverken nødvendig eller en fordel - så de vil ikke bråke - det blir enkeltpersoner, og vi vet hvordan det går... eneste håpet jeg ser på kort sikt er om de enkeltpersonene med mest kjepphester omkring dette er gått av med pensjon, eller evt blitt flyttet eller fått andre interesser. På sikt vil helt sikkert alt dette ryke - den nye loven er skrevet nettopp med det som formål.

 

K

Hva er egentlig oppfatningen av problem med 338LM?

 338-378WM og 340WM er jo ikke så veldig forskjellig. Hvor går grensa? Er det kun fordi enkelte produsenter lager rifler med et utseende som noen ikke liker?

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Ratel skrev:

Hva er egentlig oppfatningen av problem med 338LM?

 338-378WM og 340WM er jo ikke så veldig forskjellig. Hvor går grensa?

 

Litt lenger inn enn i går? Alle de du nevner er problematiske pga energi og rekkevidde. I praksis er vel alt som er kraftigere enn "de tre kjipe" uønsket. Det er nok bare et spørsmål om tid før en må dokumentere behov for slike ufyseligheter innenfor garderoben. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

 

Det er nok bare et spørsmål om tid før en må dokumentere behov for slike ufyseligheter innenfor garderoben. 

Den tiden er vel her allerede, er flere som har blitt nektet å kjøpe .500NE, 505 Gibbs etc basert på at det ikke er behov/ mulig å bruke i Norge, eller sammwnblanding med 12,7x99, mens i andre politidistrikter er disse kalibrene OK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Men det vi bør frykte mest, er en ny terroraksjon med skytevåpen. Det kan ha stygge konsekvenser for oss.

Nei! Lovlydige skyttere og jegere skal ikke lide for om en terrorist, forbryter eller mentalt forstyrret figur går amok med skytevåpen. Slikt har ingenting med skyttersporten å gjøre, derfor skal vi ikke selv male slike konsekvenser som du gjør. Det kan skape et bilde av aksept, og det blir helt feil.

 

Men at noen kan bruke dette politisk, slik som med terroristen ABB på Utøya kan skje: Da kom forbud mot mini14 i kjølvannet. Men intet forbud mot Glock pistolen som han brukte. Eller forbud mot varebilen han sprengte.  Da ville man fått bråk med Forsvaret og halvparten av Norges handverkere, det gikk ikke. Da fikk symbolpolitikken et nytt navn: Mini14. Et tåpelig forbud, men slikt skjer når politikere skal vise "handlekraft". Derfor må vi argumentere mot slik tenking som du forfekter. 

Edited by BC.Airn
skrivefeil
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Ratel said:

Er det kun fordi enkelte produsenter lager rifler med et utseende som noen ikke liker?

 

Har man ikke erfaring med våpen, noe som gjelder for de aller fleste hoplofobe, så har man bare bilder, filmer og rykter til å definere virkelighetsoppfatningen sin.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg skyter DFS, NROF, NSF pistol og NSF rifle. I tillegg jakter jeg elg, av og til rådyr og gås. I praksis opplever jeg at mine skyttervenner og meg selv skyter akkurat som før. Men så hører vel vi til de 99%..

Du har altså ikke fått med deg såpass som at den nye loven ikke er innført, og så langt har ingen sett den tilhørende forskriften? 

Jaja, nytt navn på den berømte listen min der gitt.. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Elgjaeger skrev:

Den tiden er vel her allerede, er flere som har blitt nektet å kjøpe .500NE, 505 Gibbs etc basert på at det ikke er behov/ mulig å bruke i Norge, eller sammwnblanding med 12,7x99, mens i andre politidistrikter er disse kalibrene OK.

Kompendiumet er borti temaet forbud mot grove greier...

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Du har altså ikke fått med deg såpass som at den nye loven ikke er innført, og så langt har ingen sett den tilhørende forskriften?

Jeg har jobbet tett opp mot jussen et helt yrkesliv, så jeg vet forskjell på når en lov blir vedtatt i Stortinget og når den trår i kraft. Men nå er den vedtatt, og det er svært usannsynlig at den blir endret før den trer i kraft. Nei, forskriften er ennå ikke offentlig, men jeg antar at POD ikke ønsker å "drite seg ut" med å komme med et kompendium som ligger langt fra det som kommer til å stå i forskriften. Men som sagt: Jeg antar. Så får vi vurdere kvaliteten av mine antagelser når forskriften foreligger :-)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Nei, forskriften er ennå ikke offentlig, men jeg antar at POD ikke ønsker å "drite seg ut" med å komme med et kompendium som ligger langt fra det som kommer til å stå

 

Nei, men som jeg skrev i en annen tråd:

 

"Konstitusjonellt setter jeg spørsmålstegn ved at politidirektoratet annonserer dette før forskriften er utarbeidet, vært på høring, revidert og vedtatt av Stortinget slik skikken er i et demokrati som praktiserer maktfordeling."

 

I Norge følger vi Montesquieus maktfordelingprinsipp. Dersom det er slik at POD som utøvende makt kan vite og annonserer hva Stortinget som lovgivende organ kommer til å vedta før den demokratiske prosessen er i gang har vi et alvorlig problem. Lovgivning skal være en åpen prosess der det skal utføres arbeid i komiteen, høringer, plenumsdebatt og avstemning.

 

Det du nå annonserer er at POD allerede nå har konkludert med utfallet før den demokratiske prosessen med forskriften er igangsatt? Alt er dermed bare en skinnprosess?

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

@skog Nei, ikke at de har konkludert, men at de har en viss peiling på hvordan det vil bli.

Men kompendiet har nok først og fremst den hensikt å bedre likebehandlingen rundt i Norge. I tillegg å være en hjelp for alle nye som etter reformen behandler våpensaker. De trenger jo å få opp farten for å få ned behandlingstiden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...