Jump to content

Riflepakke i 223?


Premium2006

Recommended Posts

Har sendt inn en søknad på rifle i 223. Skal brukes på banen og kanskje litt jakt. Jeg er ikke noe aktiv skytter, men liker å skyte. Ang jakt er jeg «nyutdannet jeger» og ønsker å prøve meg litt. Kanskje rev..? 

 

Tanken med 223 er rett og slett at det er høvelig rett kulebane og ganske billig ammo. Har også god erfaring med 5,56 fra gammeljobben. Har ikke ambisjoner om storvilt så tipper dette blir bra.

 

Vil ikke bruke for mye penger på dette(skal kjøpe halge også), så jeg har sett på en komplett pakke hos jaktdepotet. Howa 1500 med kikkert og demper for ca 10000,-  Noen som har erfaringer med denne?

Har bare lest på nettet og ikke hatt muligheter til ta/kjenne på det.

skjønner at dette ikke er helt på øverste hylle,men tror det er en helt ok pakke til denne prisen?

 

Har også sett på brukt tikka t3,men litt skeptisk til brukte våpen..

 

Noen som har formeninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Howa, Browning, Tikka, Sauer med flere. Det meste fungerer greit. Koker gjerne ned til preferanser og mest synsing som følge. Ville ikke vært betenkt på å kjøpe nyere brukt rifle på Finn, men vær obs på at endel et overpriset. Om du søket her inne finnes det mange tråder om emnet. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke nok erfaring med 223 rifler for å anbefale noe. 

 

Men howa 1500 og weatherby vanguard S2 er tilnærmet identiske når det gjelder kasse og løp. Mener du får Vanguarden for 5999/6999 på XXL og er ofte på tilbud med pakker osv.

 

 

Her er en grei gjennomgang av mange "økonomimodeller" som kan være aktuelle

https://www.chuckhawks.com/compared_bolt_action_economy_rifles.htm

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke være skeptisk til brukte våpen, det er min anbefaling.

 

Jeg hadde en Rem 700 SPS tac i .223rem, men den var svært kresen på kjøpeammo. Jeg endte opp med å måtte lade selv, noe som er vanskelig å unngå om en kommer til å skyte mer en 500 skudd i året. Senere solgte jeg den siden den endte opp med å bli tyngre enn 6.5-en. Men til slutt blei den svært presis. 

 

Merk: mange av de billigste (ofte amerikanske) riflene bør en bytte stokk på for å få ok presisjon. Om du skal treffe ei rype på 170m vil du ha marginene på din side, og da er en simpel stokk det første som bør vekk. Da flyr ofte pengene. 

 

Denne er fin. Lett og presis. Du trenger bare et sikte + demper, og løpet holder i 5000 skudd til. 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=121416938

Edited by strebern
Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til å tro at de rådene du har fått rundt omkring, ikke er tilstrekkelige? Har lest det samme selv, flere steder. «Problemet» slik jeg har forstått, er evt manglende friflukt, i sivile våpen kamret for .223 Rem, ved bruk av visse typer mil. surplus. Jeg vil anta at dette gjelder i hovedsak ammo med tyngre kuler. Det lar jo seg gjøre å måle både hylse og Col for å avgjøre om en spesifik type ammo lar seg skyte i ditt kammer. En annen sak er om slike lange patroner får plass i magasinet, og om løpet har tilstrekkelig krapp stigning til å stabilisere kulene. Om jeg hadde tilgang til, og skulle skutt denne type ammo ville jeg ha fått børsisen til å kamre om til 5,56.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gode å se et europeisk våpen kamret for .223 som ikke også tåler 5,56. Amerikanske derimot er vel ganske anale på at man SKAL kun skyte .223. Mye av dette kan nok skyldes på at SAAMI opererer med andre dimensjoner på .223/5,56 enn CIP gjør, og at det i USA er langt lavere terskel for å bli saksøkt om en eller annen luring tvinger en skitten 5,56 inn i et trangt .223-matchkammer. 

 

Jeg skjøt mye 5,56 i min CZ i .223 uten problemer, og skyter både 5,56 og .223 i 5,56-en jeg byttet ut CZen for.

 

Edit: vanlig militær 5,56 har uansett COAL tilpasset STANAG-4179-magasiner, som må kunnes kalles ganske kort. En 62gr SS109 fra hylla målte 56,95 mm, i standard HK416-magasin har de cirka 2mm å gå på for ekstra lange sporlys/OTM. Standardisert makslengde er 57,40 mm.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet tåler det nok uten at det skjer noe dramatisk, og en vil få kamret patronen, men trykkstandarden er høyere på 5,56 enn sivil.223. En kan derfor ikke utelukke at mil ammo går med overtrykk jevnt og trutt. Lengre friflukt som en får i et 5,56 kammer vil redusere trykket.

Link to comment
Share on other sites

Gode inputs! 

Greit å forholde seg til hva våpenet er laget for, men hadde vært greit å hatt ei rifle som også kunne skutt 5,56 uten at man ødelegger noe. Eller at det er fare for den som ligger bak rifla..

finner ingen info om 5,56 på howa 1500 eller t3. Skal spørre der jeg kjøper våpen!

 

Takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Howa har jeg bare gode erfaringer med. Hadde en i 308W med laminatstokk og Timney avtrekk. Ei super rifle på alle måter, egentlig irriterende bra i forhold til de dyrere riflene jeg hadde. Har også skutt endel med en 223 som en kompis har. Den går meget godt og er ei trivelig rifle.

 

På de nye nå er vel fabrikkavtrekket bra, det var det ikke tidligere. Og en Boyds laminatstokk og bedding er en billig og bra oppgradering hvis en vil det, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Montasjer til Remington 700 passer på kassa, så da er det rimelig god tilgang på montasjer i alle prisklasser.

 

Jeg synes den pakka fra Jaktdepotet ser veldig ålreit ut.

Men jeg ville vel kanskje heller kjøpt en Howa mini-action hvis jeg skulle ha 223.  Du får sikkert en fin pakkepris på det også. Med feks en Sonic 35 og en grei kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mini action? Blir ikke den varmere i pipa ved mye skyting på bane? Blir nok brukt mer på bane enn jakt for min del. Tipset er uansett notert og jeg skal se på begge modellene!

tror howa 1500 blir levert i 1:9 pipe hos jaktdepotet.

 

takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

På 3.6.2018 den 21.44, Thor skrev:

Ikke glem twist rate. De fleste 5.56 NATO er i 1:7-1:9 mens .223 Rem kan bli funnet helt nedi 1:12. Jeg vil tro man sliter med noe tyngre enn 55 grains med 1:12. 

 

Orginal 5.56 hadde faktisk 1:14 i twist rate så er ikke knyttet til kaliberet. Forskjellen på 5.56 og 223 er at 5.56 er laget for militær våpen som har gjerne en litt større toleranse grenser i kammeret grunner de også er tiltenkt sikker operasjon under fullautomatisk ild. 5.56 ladet ammo er også gjerne produsert med tykkere messing (igjen grunnet militære krav og standarder) og har en litt slakkere hals vinkel på hylsen så jeg anbefaler å være litt varsom.

 

har selv en 223 i 1:9 som er en fin og anvendelig twist rate for det meste av 223 ammo.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en høna og egget problemstilling.

 

Kaliberet er det samme, det er bare den samme patronen som har utviklet seg forskjellig i ulike miljøer.

 

Når AR-15/M-16 først ble produsert hadde den samme twist som .222. Uansett, så ble det standardisert på SS109 patron og 1:9 twist for snart 60 år siden. I mellomtiden har sivile .223 Rem blitt produsert med 1:12 i stor utstrekning, mens militære 5.56 har blitt optimalisert for enda tyngre/lengre kuler med høyere twist rate.

 

Jeg sier ikke at .223 ikke finnes i høyere rate. Det jeg sier er at man skal være obs. på hva man kjøper.

 

De andre forskjellene vedrørende arbeidstrykk er vel diskutert lenger oppe i tråden.

Edited by Thor
Fuckings iPhone
Link to comment
Share on other sites

På 4.6.2018 den 15.14, Premium2006 skrev:

Hvorfor mini action? Blir ikke den varmere i pipa ved mye skyting på bane? Blir nok brukt mer på bane enn jakt for min del. Tipset er uansett notert og jeg skal se på begge modellene!

tror howa 1500 blir levert i 1:9 pipe hos jaktdepotet.

 

takker for alle svar!

Med mini-action får du mindre, hendigere mekanisme. Du kan velge en med varmint-pipe, og likevel ende med grei totalvekt. Nedsiden er plastmagasin (som er nesten dealbreaker for min del) og mindre ettermarkedsdeler- foreløpig. 

Noen liker mora, andre liker dattera.

 

Link to comment
Share on other sites

Realiteten er at for jakt og hygge på riflebane aktig skyting så har det ikke mye å si.. en har en tendens til å overanalysere alt, spesielt i 223/5.55 grunnet AR «kulten» i USA men i realiteten så er det helt irrelevant for en som skal bruke riflen til jakt på 50-100 meters hold.  

 

Avviker i de forskjellige twist ratene vil ikke påvirke så mye at det har noe praktisk betydning. Er en benkeskytter eller konkurrerer i langholds skytting; OK, da er det ett helt annet spill og for å heve seg der må en hoste opp mye penger for å krype ned under 1MOA men det er en liten nisje av skyttere som er der.

 

Enn trenger ikke sub 1 MOA for å kunne gå på jakt; realiteten er at majoriteten av jegere klarer ikke å hente ut hele presisjons potensialet i en moderne rifle. 

 

Har foresten selv en 223 Howa mini action rifle - funker som gull og ikke noe problem å samle pent på 100 meter. De kommer med 1:9 rifle stigning for de som er opptatt av slikt ;-) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve med 80-90 grains kule i den rifla. Da skal du ikke se bort fra at du lager nøkkelhullformede treff selv på 100 meters hold.

 

Twist er egentlig forbundet med lengden på prosjektilet, men med blykuler blir det indirekte med kulevekt.

 

Sakset fra https://precisionshooter.info/matching-twist-rate-and-bullet-weight-in-rifles/

 

1:12 55-63 grains
1:9 63-70 grains
1:8

70 grains or more

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Igjen, ikke for å ødlegge tråden men 223/5.56 folket (som jeg er en del av med både jakt rifle i 223 og AR i 5.56 :-) ) pleier å analysere og diskutere seg blå rundt dette her.

 

realiteten er igjen at for de aller fleste vil ikke dette ha mye å si da majoriteten av jakt ammo ligger i 60-65 grs spennet.. og billig plinke ammo er 55 grs. 

 

80-90 grs; bruker du avriket uranium kjerne på de kulene? ;-)  I 223 vil en såpass tungt prosjektil ha en negativ effekt på farten til kullen eller?  Lavere utgangshastighet, tung kule og lavere twist kan jeg se nøkle på moderate avstander ja men igjen, normale skyttere skal jobbe litt for å komme i den situasjonen :-) 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er ønske om å bruke 5.56 og 223rem om hverandre så er vel Mossberg Patrol og Predator to modeller som kan være aktuell.

Klådde på en Patrol for noen år siden og den var merket 5.56 på kammeret og håndterer derved det.

1:12 problematikken i 223 børser kommer vel mye av at mange europeiske produsenter kamrer om løp som egentlig er laget for 222rem, om dette er for å bruke opp lager i stedet for å få laget nye med passelig twist for 223rem blir bare gjettning fra min side.

Har selv en Zastava m85 i 223rem med kort låskasse tilpasset små patroner med begredelige 1:12 i løpet, men den skyter strålende med alt av 55grs jeg har prøvd i den, så den blir mye brukt på jaktfeltskyting.

Drømmen er å en dag få en løpsmuffe i den og ekstra løp i krappere stigning så jeg kan sende noe tyngere kuler etter rådyrene, men det har jo egentlig ikke vært noe problem hitestil da det har vært gode 55grs kuler fra Norma og Vihtavuori å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Avviker i de forskjellige twist ratene vil ikke påvirke så mye at det har noe praktisk betydning. Er en benkeskytter eller konkurrerer i langholds skytting; OK, da er det ett helt annet spill og for å heve seg der må en hoste opp mye penger for å krype ned under 1MOA men det er en liten nisje av skyttere som er der.

Riflestigning! Det heter riflestigning. Thor har bodd i Texas i ørten år så han skal få litt slakk her ;)
Benkeskyttere konkurrerer i tiendels moa. I klassen LV og HV, (100 og 200m med litt ulik vekt) kan du glemme øvre halvdel av resultatlista om du er over 0.3-ish moa. Idag skyter, eller bør skyte, de fleste jaktrifler bedre enn 1 moa. Skyter du 1moa i et BR-stevne så kan du like godt se på.

Riflestigning har stor betydning. For rask, med kuler som ikke trenger det kan gi dårligere presisjon (det gjør det oftest ikke, men det er ikke sjelden at det gjør det heller) og for langsom i forhold til kula, og du får ingen presisjon. Ikke sikkert du treffer skiva på 100m engang. 

 

Sitat

realiteten er at majoriteten av jegere klarer ikke å hente ut hele presisjons potensialet i en moderne rifle

De aller fleste kan "hente ut" 1moa presisjon om det er det det står om. Om rifla går det, så er det sjelden vanskelig å skyte 0.5moa med ei 223-rifle. 5 skudd på bildet, med 80grs kule, er vel 0.2moa omtrent, fungerer utmerket langt forbi 500m forøvrig.

Klart, snakker en frihåndsskyting, så er ei rifle som samler en moa "grei nok", men du vil skyte bedre med ei som samler bedre, selv stående.

 

2111a6ec.JPG.7725d8dea896d31b61dac6096627cf75.JPG

 

Sitat

80-90 grs; bruker du avriket uranium kjerne på de kulene?   I 223 vil en såpass tungt prosjektil ha en negativ effekt på farten til kullen eller?  Lavere utgangshastighet, tung kule og lavere twist kan jeg se nøkle på moderate avstander ja men igjen, normale skyttere skal jobbe litt for å komme i den situasjonen 

Vanlige bly/ mantel kuler på 80 og 90gr har vært i vanlig salg i mange mange år, og er helt vanlig - dessuten heter det uran ;) 

Spesielt når folk skal skyte på litt lengre hold (som også er vanlig) så velger en slike kuler. Og må da ha riflestigning som gjør kulene stabile med framenden fram. Er de ikke det forsvinner all presisjon, uansett hold.

Fordelen med de tunge kulene er at de har høyere BC, bedre forhold mellom luftmotstand og vekt, og da har mindre vindavdrift. Men de har også flatere kulebane når en kommer over et visst hold.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Co-81 said:

80-90 grs; bruker du avriket uranium kjerne på de kulene? ;-) 

 

Siden vi er kommet til punktet der alt blir besvart med dårlige vitser og utenomsnakk gidder jeg ikke mer.

 

For de lengste avstandene i NRA Highpower matcher er 80 grains kule nærmest obligatorisk. Gjør du et søk på Berger VLD skal du se du finner 90 grains også. Jeg har aldri prøvd å diskutere hva og hvordan du personlig skyter. Poenget er enkelt og greit at det er en forskjell på hvordan våpen med ulik twist rate oppfører seg med ulike kuler.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Thor skrev:

 

Siden vi er kommet til punktet der alt blir besvart med dårlige vitser og utenomsnakk gidder jeg ikke mer.

 

 

Var ikke meningen å tråkke noen på tærene; vinkesmilet var ment som litt ironi på vennlige premisser ikke som slag under beltet. 

 

Unnskylder dersom det ikke kom godt nok frem og ønsker absolutt å ha en god, åpen og faglig diskusjon rundt alt dette her. :-) 

Link to comment
Share on other sites

Men igjen, ja som konkurranse skytter er det ett helt annet univers; som nevnt ovenfor snakker en da om ekstremt små marginer.

 

men det jeg mener er på en gjennomsnitt skyteprøve til storvilt og en vil se at det er store volumer av skyttere som ikke deltar i x antall banestemner som absolutt ikke butter mot våpenets mekaniske presisjon. 

 

Det jeg prøver å si er at det er en fallgruve når en ny jeger spør om en rifle som ikke koster huset til å trene litt på bane og mulig jakte litt på rev,  å da basere svar på at samme person skal ligge å prikke inn på lange hold eller samle innen 0,1x0,1 tomme på 100 meter.  Ja det er fristene å nerde helt ut på riflestigning og kulevekt men det er også noe som nye jegere kan dykke ned i siden dersom de får en interesse for presisjons skyting. 

 

Er riflestigning; eller twistrate, viktig for ypperlig presisjon - helt klart ja; vil en vanlig jeger som skyter 55 - 64 grs ammo noen ganger i året klare seg ypperlig med en hylle vare rifle under 13 000kr, ja ihht min åpne og ærlige mening. Det er lov å være uenig men det mener nå jeg :-) 

Link to comment
Share on other sites

.223 er et spesialtilfelle hva angår riflestigning. I .308 Win, 6,5x55 og .30-06 som er de vanligste patronene i Norge er standarden på riflestigning og kulevekt/bæreflate såpass normalisert og enkel å forholde seg til at det ikke betyr en dritt for Ola Æljjæger om Tikkaen er i 1:10" eller 1:11", XXL-hyllevare treffer og virker uansett. Det er større sjans for at en jeger som er fornøyd med 10x10cm-presisjon på 100m og må "høll littegrajn nerre te vænster før å træff sænter" kludrer til skuddet enn at ammo:stigning skal ødelegge. I .223 er det større påvirkninger hva angår kulevekt, bæreflate, og stigning. 

 

Det er vel ingen her som har sagt en trenger Shilen-piper i 1:7,7" for å jakte rådyr med 77gr blyspiss, ei heller at en skal få Rafdal til å sette i ei 1:12"-pipe med kroning tilpasset VMax for å jakte rev.

 

Å vite om man skal velge 1:9" eller 1:12" basert på kulene man kommer til å bruke vil jeg våge å påstå faktisk er ganske greit...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For den kategorien jegere du beskriver er det uvesentlig hvilken riflestigning som brukes, de bruker standard 50-60 gr kule og har ikke særlig krav til presisjon.

Da er det jo en selvsagt løsning at alle våpen har riflestigning på 1-7,5 og 5,56 kammer for tunge kuler. Da blir alle tilfreds, og all ammunisjon kan brukes.

Det er faktisk produsenter som gjør det slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble mye teori om riflestigning osv..

Takk for alle svar.

 

Var på jaktdepotet i går og fikk sett på ei howa 1500 med ganske simpel,men grei kikkert og demper. 1500 hogue med std pipe. Pakken har jeg linket til før. Dette er helt klart det beste man kan få for 10000,- nytt i butikk. Rifla er 1:9 for de som bryr seg om sånt ;).  Har bestemt meg for denne som første rifle. Blir brukt til noe enkel skyting på 100m bane og kanskje noe jakt. Skal kjøpe hagle samtidig, så 10k er det jeg gidder å legge i denne gang. Rifla virket meget tight og godt bygget. 

Vurderer en liten to-fot samt kit for ombygging til løst magasin. Hva tenker dere om det?

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Godt valg av børse. 

Når det gjelder magasin; skyt med det vanlige, integrerte magasinet så kan du se hvordan det fungerer for deg. Etter min mening er det en av kvalitetene som skiller denne fra underskogen av billigbørser- underbeslag av metall, og skikkelig integrert magasin med hengslet magasinbunn som du aldri kan miste- og som virker (ingen selvfølge). Ikke noe rallemikk som stikker ut under balansepunktet til våpenet. Ingen skramlende, løse magasin.

Hvis du vil, kan du kjøpe ombyggingssettet for løst magasin etterhvert. Jeg vil nok aldri gjøre det til min egen.

Link to comment
Share on other sites

Tok litt lengre tid å få igjennom søknader.. lang behandlingtid, så fikk tid å bli litt usikker..

nå har jeg sett på denne pakken:

tikka t3x lite 223 rem med demper, kikkert og tofot for ca 15k ferdig levert.

hva tenker dere om denne vs. Howa 1500 pakken . Får howa pakken med tofot koffert og 500 stk ammo for 14700,- 

 

https://www.finn.no/122357486

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Premium2006 said:

Hva mener du med det? At 223 generelt er litt slappt, eller at våpenet er for stort til dette kaliberet?

 

Selve låskassen og bolten er mye lengre enn man behøver for denne patronen. Det medfører også økt vekt.

Link to comment
Share on other sites

Så dette gjelder alle 223? Er ikke ene howa riflen tilpasset denne type ammo? Hva med tikka t3x lite?

 

kan vel uansett ikke være noe stort problem, da disse våpnene blir solgt og brukt hver eneste dag.. er ikke så kresen.. ;)

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig andre hånds verdi jeg tenker litt på nå.. er nok litt lettere å selge ei brukt t3x enn howa pakken..

 

har fått tilbud på howa 1500 pakke på jaktdepotet med tofot,ekstra magasin,koffert og noe sammo for 14700,-

 

tilbud på tikka t3x lite stainless med demper og leupold kikkert + koffert og tofot 16700,- 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...