Jump to content

Skytebane under press- igjen.


vavlo

Recommended Posts

Det er bare trist hele greia, men ting utvikler seg i mange retninger.  Det ser ut til at det er lettere å legge ned eller senke aktiviteten enn å etablere nytt uten aktivitetsbegrensninger.

Det er greit å legge ned en skytebane dersom en ny blir etablert med mindre press fra andre. Det er alltid noen som vil protestere på nye og gamle skytebaner. Fritt vilt.

Det er typisk at folk flytter til et sted og vil legge ned nabovirksomheten, bedrifter - landbruk - skytebaner - småflyplasser - motorsport sentere. osv. Nå bor jeg her og andre får forsvinne eller  dempe aktiviteten ned til konkurs. Det skulle ikke være lovlig. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

" – Man tror ikke det er sant, sier mamma Jenny, som er svært bekymret for barnas hørsel. "

 

Hvor var denne bekymringen når de kjøpte huset? Det skulle vært straffbart å være så inn i granskauen KØRKA!

 

JÆVLA IDIOT!

Nei, mitt inntrykk når jeg leser artikkelen er at de var forespeilet at banen skulle flyttes. Det sagt så vet jeg om folk som har flyttet inntil jernbanelinja, og klager på bråk og at den er farlig for ungene...

På bildet ser det jo ut som de omtrent bor inne i sikkerhetssonen, og om du ser på flyfoto https://kart.gulesider.no/m/swwiS så blir det hele enda mer hårreisende. Jeg kan ike forstå annet enn at hele område bunner i inkompetanse og mangel på vilje i kommunen.
Det skal ikke bygges så nært, hverken nå eller før, og de har hatt allverens tid på å finne alternativer. Men et midlertidig tiltak kunne jo vært noen drabelige voller langs banen. Beplantede jordvoller som når over kulebanehøyden reduserer lokal støy helt utrolig mye, og ivaretar jo også sikkerheten godt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, M67 skrev:

de var forespeilet at banen skulle flyttes

Hvis du kjøper et hus med en så enorm mangel (enig i at plasseringen er helt på trynet) bør du for pokker få mer enn en antydning om at den skal stenges etter hvert. 

 

Men kommunen har absolutt ikke har gjort jobben sin, hverken ved etablering av boligområde eller ved å ikke skaffe nye arealer for bane. Vi hadde et liknende problem i mange år, området til banen var sett ut som potensielt næringsområde. Vi fikk derfor aldri langtidsleie som en trenger for å investere i skikkelige bygg, selv om de aldri gjorde noe med planene. Plasseringen var uansett lite attraktiv til næring, så hva de tenkte på aner jeg ikke.

 

Redningen ble aksesspunkt for ny jernbanetunell. Ikke bare droppet kommunen alle illusjoner om annen bruk, vi fikk også planet ut myra og anlagt voller med bruddmassen. Prosjektleder var selv skytter, så han sørget for at vi hadde banetilgang nesten hele tiden så lenge han fikk bruke banen selv :D

 

Nå har vi bedre anlegg enn noengang, nye bygg og overbygde standplasser dukker opp som paddehatter. Og det er skreddersydd for DSSN. En gruppe har allerede begynt å etablere seg der, så fremtiden virker endelig rosenrød. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I min by har vi en pistolbane i et tidligere tilfluktsrom, flere tunneler og baner. De har bygget en boligblokk rett ved, den har stått der i noen år allerede. Nå viser det seg at den ene banen er hørbar til en leilighet eller to. Tidligere beboere har muligens ikke reflektert over noe dunking i leilighetene. Nå er det noen som klager å vi har nå noe redusert aktivitet (uten om treningsdager) i enkelte tunnelløp med grovkaliber.  En får se hvordan det roer seg eller eskalerer, erfaringer fra andre steder og aktiviteter viser ofte at: har en først fått aksept for aktivitetsbegrensning er det bare å stå på til det hele er nedlagt. Gi bort lillefingeren drar med seg hele hånden til slutt. Inn til videre er det ingen krise hos oss......

Uten å henvise til denne saken: Generelt er de krenkede i stor vekst i dette landet, når en som er opptatt av at vaflene er like brune på begge sider finner ut at han/henne er sentral i en konflikt/konflikteier. så kan denne konflikten krydre opp hverdagen og egen status til et livsverk. Må bare vinnes med alle midler. Helst på bekostning  av flere gir større tilfredshet og følelse av makt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk som vel vitende flytter inn FEMTEN METER FRA KULEFANGET har jeg absolutt null sympati for. De får si hva de vil om hva som har vært lovet i 53 år, men når også ordfører står frem og er helt uforstående til at skytterne ikke bare kan "flytte på seg".. da tror jeg det ikke akkurat jobbes på spreng for å få til nytt anlegg heller.

 

Setter 2500kr på at kjøperne hadde syn som var godt nok til å se skivene på visning. Kanskje Specsavers kan kjøre en reklame om dette....

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva som er salgbart bare det er rimelig nok. Omtrent som å kjøpe seg Seizzsikte på Ebay til 180 kr akkurat, og bli fryktelig overrasket over at det dugger ila første regnskura på jakta. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper så inderlig at de i det minste fikk kjøpt huset for en billig penge, for det må da være et særdeles uegnet sted å ha unger løpende rundt. Kommer der et sleivskudd med fotball inn på banen med en ung Runar Berg halsende etter midt i en serie kan det jo fort oppstå en kinkig situasjon.

Når det også har tatt 53 år å få utredet en ny skytebane, så bør vel de nyinnflyttede heller begynne å se seg om etter en annen plass å bo om de har lyst til å få det stilt om kvelden før ungene skal konfirmeres.

Link to comment
Share on other sites

Det er lagt opp sikkerhetsvoller på alle kanter og politiet har godkjent banen. 

 

Banen har vært vedtatt flyttet siden 1965. Kommunen greier bare ikke å gjennomføre det. Derfor har nok boligselger sine ord i behold om at banen skal flyttes, man vet bare ikke når.

 

De aller, aller fleste naboene klager ikke, kanskje fordi de vet at grøntområdet de har tilgjengelig nesten hele tiden blir fylt med boligblokker når banen er vekk.

Edited by boble
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Svært mange av disse konfliktene hadde vært løst om man hadde begynt å bruke lyddemper til konkurranseskyting, både hagle og rifle. Men her er utfordringene mange og vilja til å løse de heller lav i mange tilfeller. Her er det ikke han jegeren som er to ganger på banen i året, skyter 35 skudd og nekter å bruke pingletut som er støyproblemet. 

Link to comment
Share on other sites

En lyddemper er genialt på jakt og skyting i rolig tempo, ikke så mye til sport. Pysetut eller ikke, det er også en satans mirage-generator. Og demper på hagle er og blir en spesialløsning med snevert bruksområde.

 

Problemet er ikke at våpen smeller, det har de alltid gjort. At bebyggelse kryper innpå baner er heller ikke hele problemet, slik vi bygger ut landet vil mange områder nødvendigvis bli berørt. Men vi har da for f*en ikke plassmangel i dette landet, om kommunene bare hadde klart å skaffe nye områder ville mye vært løst.

Edited by Erlend Meyer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Dodraugen skrev:

Svært mange av disse konfliktene hadde vært løst om man hadde begynt å bruke lyddemper til konkurranseskyting, både hagle og rifle. Men her er utfordringene mange og vilja til å løse de heller lav i mange tilfeller. Her er det ikke han jegeren som er to ganger på banen i året, skyter 35 skudd og nekter å bruke pingletut som er støyproblemet. 

Jada, du har jo peiling...

Link to comment
Share on other sites

Er fullt klar over problemene med både mirage på rifle og ballanseproblemene i hagle, men løsninger må det da finnes, ikke det at jeg sitter på de her og nå.

 

Det er heller ikke tvil om at det er kommunene som er problemet, men det er enklere å endre seg selv enn det er og endre andre. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen foreslår demper som kompromiss vil det til slutt ende i "uten demper får du ikke skyte..."

 

Hvem skal betale for å demper og montering av demper på samtlige O/U, S/S, pumpe- og halvautohagler, alle forskjellige rifler (inkl. bøyerifler med magasin som går til munning eller helstokkrifler), håndvåpen av forskjellige typer?


Revolvere blir det jo bare å kaste i gryta om en ikke skyter med russisk Nagant. Norsk og svensk Nagant har jo som kjent ikke gassforsegling..

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Dodraugen skrev:

men det er enklere å endre seg selv enn det er og endre andre. 

Selv om du kan miste popularitet i skyttermiljøet, vil nok iallefall ekteskapet ditt ha ett langt og godt liv😉..........😆

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Nå heter det seg at man aldri skal si aldri, men her velger jeg likevel å si nei. Man kommer rett og slett ikke unna fysikkens lover.

 

Samme gjenger på alle våpen du har, én demper med innmat som passer opp til groveste kaliber du har. Demperen er vannkjølt og piper når den er for varm til å forsette. Voilà!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette må da være en vinn-vinn-vinn-vinn-situasjon!

 

Colt m/29  https://no.wikipedia.org/wiki/Colt_mitraljøse_m/29   kommer til heder og verdighet igjen, skytebaner anlegges mellom boligblokkene i Groruddalen, de vannkjølte demperne kobles direkte til sentralfyranlegget i nærmeste blokk! Støydempenede, miljøvennlig og energiøkonomisk!  Da mangler bare noe om likestilling (det multi-etniske bør være ivaretatt i nevnte område), og en kobling til meetoo-kampanjen, så er alle PK-faktorene oppfylt! 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Er vel meglerne som burde tatt mye av ansvaret her.

 

Hadde de markedsført et hus med 0m unna skytebanen hadde kanskje noen skyttere gledelig flytta inn.

 

Men i stedet reklamerer de vel at skytebanen i umerkbar avstand skal sansynligvis legges ned øyeblikkelig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er såvidt jeg har forstått slimsopp som er så spesiell at omtrent kun finneren, en av Norges fremste eksperter på temaet, kan identifisere den. Og en del utsagn tyder på at vedkommende er meget sterk motstander av baneutbyggingen. I shit you not. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

Det tragiske med skytebanen på Skjetten er at 99,5% av alle naboene ønsker at skytebanen videreføres der den ligger i dag.

At ordføreren nå uttaler at skytebanens nåværende tomt vil bli et dedikert friområde om banen legges ned, tror jeg ikke at engang han selv tror på.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...