Jump to content

Hunndyrsjakt på hjortevilt


Hurralue

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei ! Jeg har mange turer til Ungarn, har forskjellige steder/agenter å anbefale... å noe som ikke er å anbefale...   mye av tilbyderne opererer med "autohunting" dvs du kjører rundt å skyter dyr fra bilvinduet.... veldig effektivt og fint for late guider.. men ikke jakt som vi setter pris på.   Men bevares, det finnes steder som virkelig er bra, og har eventyrlige bestander.  en gjennomsnittlig tur med 4 netters overnatting og tre dagers jakt med 10 rådyr hunndyr inkl koster ca, 1000-1300 euro.  noe kan tilkomme med til/fra flyplass men ikke de store beløpene.

 

Det er fullt mulig å felle 15 -20 rådyr på tre dager.  Vær klar over skuddavstander er forholdsvis langt over "Norsk standard" som er 100 meter..  230meter  er ikke uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det høres ut som noe for meg. Var i Polen sist og skjøt råbukk på spesielle avstander :) ved ett tilfelle bråstoppet guiden bilen etter å ha spottet hodet på en bukk på 200 m og skrek- skyt den i hodet, skyt den i hodet! Ikke store treffpunktet der nei.. Ungarn virker spennende. Hva er de beste stedene du har vært på og som du kan anbefale?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en plass ledig på ett fem mannslag i slutten av Januar, jeg er selv med som betalende medlem. Vi skal til ett sted vest for Balatonsjøen for 3 jaktdager med 2 "outinger" pr. dag. vi har en grunnpakke på 10 hunndyr rådyr inklusive i prisen. forpleining er for 4 overnattinger satt til 650 Euro + grunnpakka på rådyr 400 euro  totalt 1050 euro pr. pers.  Vi kan (hvis vi vil) veksle inn rådyr i hjort hunndyr til 120 euro pr. stk eller skyte tilleggs dyr til samme pris.  Rosinen i pølsa er villsvin, dette er gratis gjelden årsunger og sugger samt Hann gris med inntil 12 cm tenner. Trofegriser "tuskers" er priset svært lavt inntil 20 cm tenner, over 20 cm begynner det å koste... mer enn hva jeg gidder å betale for en gris...men uansett vi er der for å ha en fin jakt, godt sosialt samvær og vi skal også ha med kjøtt hjem igjen, pleier å ha med 20 kg rent kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei !  Jeg har to turer med 5 jegere  hver  i Januar. Jeg har selv betalt en plass for en jeger, vi får se om han følger opp, ellers er det en ledig plass.

 

Jeg regner med å felle minimum 10 rådyr, og 1 hjortekolle, om det blir dåhjort ..er ett åpen spørsmål..

 

Kjøtt ja... jeg pleier å ta med en slik pakksekk som man ruller og klippser sammen. Pakker kjøttet i plastposer, og legger i en sekk (lettvekt) og drar en mer solid over..funker som fjell.. normalt tar jeg med 20 kg reint kjøtt, det skal tross alt bæres også..

 

Vi betaler 40 euro for hvert rådyr vi skyter, du kan skyte 8 og da betaler man for 8 dyr.  hvis du skal ha kjøtt må du kjøpe hele dyret, prisen er 90 euro, fellingsavgift er inkl i dette..for å få 20 kg reint kjøtt trenger du ca 3,5 dyr.

 

Skyter man hjort, er dette så mye kjøtt at det er lurt å gå sammen to jegere å dele på kjøtt/utgift.

 

Jeg har mye bilder og film  fra foregående turer, dette stedet vi skal på er nytt for oss, vi ønsket oss litt mer variert landskap, da det har vært helt panneflatt der vi var før.

Overnatting osv... kategori "helt greit"  ikke luksus, ikke siste sort heller.... mye likt i tidligere østblokk land 

 

Noen av stedene har websider, ofte på Ungarsk ;-)))  på facebook har noen karer jeg kjenner denne siden; Szilvásvárad Hunting  jeg har jaktet her og dette er ett veldig ok sted. Ellers har jeg en video på youtube ; 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Hei ! Beklager seint svar, men er ikke så ofte inne her lenger.

 

Ungarn er ett land med en hjortevilt bestand som er hinsides enhver forstand,  ingen kan ta fra dem det faktum.

 

Landet er av fasong, omtrent rund som en sirkel med Romania i øst og Østerike i vest, Nord grenser opp mot Slovakia  og Ukrainia og i sør har vi Serbia.

 

Landet har en del fine steder i Nord, variert med skog og litt fjell/ kupert landskap, viltbestander av hjort og villsvin.  Lenger sør strekker en meget lang og endeløs slettlandskap helt ned til den sørlige grensen, de kaller denne for "the lowlands"  dette er totalt flatt landskap, bar jordbruk så langt øye rekker og rådyr, mengder av rådyr...tusenvis av rådyr...de sees ut som beitedyr på jordene ..Jeg har jaktet en del her og jakta er noen ganger vanskelig, dvs rådyr er svært skye dyr og vanskelige å komme innpå skuddhold.  De jages nok mye fra bil eller "autohunting" som er ett begrep, det merkes, da dyra er sinnsykt skye hva biler angår. Jeg har akkurat kommet hjem fra en 3 dagers jakt hvor resultatet ble 6 dyr på 3 dager med smygjakt, og skyting på ubegripelige lange hold... sett med Norske øyne..Jeg har da kun jaktet til fots og ansmyging inn på jorder på snøføre.

 

Jaktuførelsen er sært,  all jakt reuleres av en jaktklubb som sikkert ikke er særlig demokratisk... de forvalter området og de har ett helt spesielt kompensasjons ordning med grunneierene, hva beiteskader angår.

 

Så og si all jakt i Ungarn er basert på trofeejakt, her er det vekt i kg/grm på geviret som er utslagsgivende på hva man skal betale, jeg har ikke involvert meg med denslags, ett gevir på hjort som veier feks 12 kg  kan fort koste skjorta og litt til og da snakker vi 150.000.-   Dette er det kaller "dumPetter dyrt"  men hver sin smak.

 

Hjort skytes kun som trofe og bukker bedømmes som lovende skytes ikke, de spares til de gir mer peng i kassa.  samme går for rådyrbukker, samme opplegget.

 

Hunndyr sees på som skadedyr og er billige å jakte på, normalt betales en fellingsavgift på 40 euro og kjøttpris på 3-4 euro.

 

Vi tar som regel med oss 20 kg reint kjøtt hjem, sendes som vanlig bagasje.

 

En slik tur med tre dagers opphold, felling på 10 dyr (rådyr) inkl kjøtt, transport, pakking av kjøtt osv...12-1300 euro  cirka.. mye moro for pengene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Høres fantastisk ut. Nå har jeg klart å bli ufør siden sist, så må spare mange år før jaktreiser til utlandet blir aktuelt. Er virkelig synd, for rådyrjaktturen jeg hadde var fantastisk og den naturopplevelsen som har gjort mest inntrykk på meg.

 

Leker med tanken om å kanskje reise og være en stund, f.eks en måned, hvis jeg må si opp boligen min. En norsk husleie vil kanskje holde en stund + litt jakt hvis jeg leier privat bolig der nede? Jakte et par dager i uken, og så gå turer, ta bilder og slappe av. Kjenner du til noe bra steder der det er muligheter for langtidsopphold/leie, eller kanskje et jaktområde der det kan finnes billig månedsleie uten turistpris i nærheten?

 

Tror du det kunne vært en ide, eller må man normalt kjøpe kost og losji hos jaktarrangør der nede for å få jakte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...