Jump to content

Størst utvalg 45-70 ammo i Norge?


Tommy Nordaas

Recommended Posts

Størst utvalg?.... kanskje ingen? Det er ikke vanlig at en forretning har mer enn toppen 2 forskjellige typer ammo i dette kaliberet. Men de fleste har minst en type.

 

Jaktdepotet har Federal og Winchester ammo. Asplies har Fusion. Jakt og Friluft har Remington med 405gr. kuler. Disse er dyre, men siden du har valgt å legge fokus på hvem som har flest typer, så er du kanskje ikke så opptatt av pris?

 

Du må nok uansett beregne flere leverandører, hvis du har tenkt å prøve ut mye forskjellig. Vil du spare penger bør du komme i gang  med lading så fort som mulig.😉

Link to comment
Share on other sites

Takk, ja...skal lade etter hvert men rekker ikke det nå før jakta. Må kanskje kjøpe meg ei ladebok? Har kun ladet 6,5 med diamond line kuler for dfs-skyting, og der er det relativt rett frem - kun halspress siden alle hylser er skutt i samme børsa. Lånte en 375 i fjor som jeg skaut opp med, men synes den ble for stor, lang og tung.

Edited by Tommy Nordaas
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet Tommy :) Når du allerede har ladeutstyret på plass så er det ikke noe stort hokus pokus å begynne lading av 45-70.  Krutt, dier og hylseholder så er du i gang. I løpet av en uke er du i gang -- så du rekker jakten med god margarin.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det DoctoRoy... Ønsker å lage meg to ladninger: En til trening/mengdetrening og en som eg skal bruke til jakt (elgjakt fortrinnsvis). Trenger tips til kuletyper, tennhetter, kruttyper og mengde til formålet! Ønsker å standardisere dette...For DFS-skytingen har jeg Raufoss sitt NC96M krutt og tennhetter Winchester No. WLR primer... Kan krutt og tennhetter benyttes for å lade 45-70? Må selvsagt kjøpe meg et diesett for formålet også, etter hvert trenger jeg vel også fettpute også. Hylsevasker etc. har jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok jeg ville starta opp med lading til 45/70, med en gang. Av et par grunner.

Det er ikke gitt at du finner ammo i butikken som er egna til elgjakt. Fabrikkammo som holder anslagsenergikravet er typisk med 300 grains kuler. Du risikerer litt for dårlig inntrengning med så lette kuler. 

Det er også endel volumforskjell på hylser av ulik fabrikat i dette kaliberet. Feks så har hylser fra Winchester endel større volum enn de fleste andre. Det er klønete seinere å lade på hylser med ulikt volum. 45/70 er både lettvint og morsom å lade til.

 

Ring til Hjemmelading.no, så får du både tips, ladedata og det du trenger.

 

Bruk 400 eller 405 grs kuler til jakt, feks 405 grs Woodleigh FP.  Til trening bruker du det du får tak i av billige mantla eller belagte kuler.  Jeg hadde nok prøvd med samme innstilling på kruttmål og dier som til jaktammoen som et utgangspunkt. Funker det så er det lettvindt.

 

Eller så kan du kjøpe deg ei blykule på rundt 400 grs og bruke den til både trening og jakt. Jeg kjøpte meg noen hundre 405 grs blykuler og kommer til å bruke de til alt framover. Blir veldig lettvindt logistikk da.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn gutter...DA har jeg bestilt meg et diesett, hylseholder til pressa (.45-70 Gov), ladebok, 2xhylsebrett, fett og fettpute...så får hylser, krutt og kuler vente til våpenkortet er klart og børsa er på plass. DA skal jeg ha det meste på plass og skal sette i gang! Noen tips til HYLSER? Finnes flere, sikkert ulik kvalitet og hvor mange ladinger de tåler. Hvor ofte må man trimme hylsene - hvor 2/3 gang eller?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal krympe, noe som ofte anbefales, når du lader til bøylerifle. Så blir du fort veldig glad i en Lee factory crimp.

Jeg bruker Remington (RP) hylser nå, har brukt Federal og Winchester tidligere. Fornøyd med kvaliteten på alle de. Men ville styrt unna Winchester pga volumet. De ladedatane jeg har bruker hylser med volum tilsvarende det RP og Federal har. De er tilnærmet like i volum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...