Jump to content

Har seks våpen - søker om ett til


mig16

Recommended Posts

6 timer siden, mig16 skrev:

Hei alle.

 

Jeg har seks våpen i dag, to pistoler til konkurransebruk, og fire jaktrifler. Kan jeg regne med å få tillatelse til en jaktrifle til, i et kaliber jeg ikke har fra før?

Jaktvåpengarderoben er pr nå på seks jaktvåpen. Du har fire. Null stress. Kaliber spiller ingen rolle så lenge det er lovlig til jakt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med dagens jaktvåpengarderobe kan du eie 6 rifler i .308win om du vil. Når den nye våpenloven trer i kraft kan du kjøpe deg 2 rifler til i .308 win uten at de kan nekte deg pga du har rifler i samme kaliber fra før ;) Pistoler/Revolvere går ikke under jaktvåpengraderoben, men på aktivitet og det samme med konkurranserifler. Eks DFS og dynamisk eller praktisk vet ikke hva de går under jeg. Du kan også ha rifler til westernskyting om du er medlem i klubb som driver med slikt ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 30.5.2018 den 18.31, Mas-36 skrev:

Når den nye våpenloven trer i kraft kan du kjøpe deg 2 rifler til

 

Hei. 

Da er spørsmålet når trer den i kraft? 

Fikk akkurat avslag på jakt våpen nr 7 med begrunnelsen at jeg hadde 6 og de mener «mitt behov er dekket».

Jeg er ikke enig i det 🧐

Har prøvd å Google dette, men finner ikke ut av det 😳

 

Korni

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Korni skrev:

 

Hei. 

Da er spørsmålet når trer den i kraft? 

Fikk akkurat avslag på jakt våpen nr 7 med begrunnelsen at jeg hadde 6 og de mener «mitt behov er dekket».

Jeg er ikke enig i det 🧐

Har prøvd å Google dette, men finner ikke ut av det 😳

 

Korni

 

Heisann! Det må du nesten høre med politiet om. Jeg vet ikke, og har bare 3 våpen så er godt innenfor selv etter gamle regler om jeg vil utvide ;) 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Korni skrev:

jeg hadde 6 og de mener «mitt behov er dekket».

Jeg er ikke enig i det

Så... hva skrev du i søknaden? Du visste vel at regelverket krever en «særskilt grunn» for innvilgelse av jaktvåpen utover «jaktgarderoben» på maks 6 våpen? Så hva skrev du som grunn?

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.  Er ikke videre bevandret i byråkratiet 😔

Jeg levde i villfarelsen at 8 våpen var det som gjald nå.  

Det var ikke rare begrunnelsen jeg ga.  Får se om jeg klarer å finne en meget kvalifisert grunn til å ha en drilling til før jeg selger den jeg liker minst.

Ellers er det vel bare å smøre seg med tolmodighet til den trer i kraft.

 

Korni

Link to comment
Share on other sites

På 30.5.2018 den 18.31, Mas-36 skrev:

Med dagens jaktvåpengarderobe kan du eie 6 rifler i .308win om du vil. Når den nye våpenloven trer i kraft kan du kjøpe deg 2 rifler til i .308 win.....

 

Nåja. Vi har ikke sett forskriftene enda, så å gi garantier for at det blir fritt frem for åtte jaktvåpen uten begrunnelse er litt optimistisk. Vi kan håpe, men vi vet ingenting enda.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, evert skrev:

 

Nåja. Vi har ikke sett forskriftene enda, så å gi garantier for at det blir fritt frem for åtte jaktvåpen uten begrunnelse er litt optimistisk. Vi kan håpe, men vi vet ingenting enda.

Her er den ;)

https://www.skyting.no/2018/03/20/hva-betyr-den-nye-vapenloven-for-deg/

 

Sakset ut fra loven:

"Behovsvurdering vil fortsatt legges til grunn ved innvilgelse av kjøpetillatelser. (Jaktgarderoben ble økt fra 6 til 8 våpen)."

 

Altså, har du behov for våpen. Til jakt osv kan du fritt kjøpe 8 våpen :) (når loven trer i kraft vell å merke)

Link to comment
Share on other sites

Dessverre, dette er ikke forskriften, nei (i motsatt tilfelle kunne nok Norges Skytterforbund stilt opp på "Alternativmesse", i kategorien "klarsynte"!).

 

Dette er Norges Skytterforbunds omtale av lovbehandlingen og -vedtaket, og sier ingen ting om hvordan forskriften blir. Tvert i mot sies det: "Forskriften vil regulere dette nærmere", og "Justisdepartementet har startet arbeidet med ny våpenforskrift, et arbeid skytterorganisasjonene vil følge. Forskriften vil bli sendt på høring før den vedtas".  Med andre ord, synsing, på akkurat samme nivå som det vi har diskutert over 62 sider i tråden "Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen".

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

Med andre ord, synsing, på akkurat samme nivå som det vi har diskutert over 62 sider i tråden "Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen".

 

Nettopp. Vi kan ønske, tro, synse og  håpe så mye vi vil, men inntil nye forskrift og forvaltningens (les: POD) tolkning av denne foreligger, har vi ingen garantier for noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...