Jump to content

Uoffisiell «småviltprøve»


MiniBrown

Recommended Posts

Jeg er en relativt fersk jeger og prøver å bli en bedre hagleskyter. Jeg har skutt mye rifle gjennom flere år og har god kontroll på det. Hagleskyting, eller fluktskyting helt spesifikt, er mer utfordrende. Jeg er på lerduebanen en gang i uka og har en stødig progresjon på det. 

 

Jeg er ute etter et treningsmål for jakt med hagle som jeg kan jobbe mot. For alle sine feil og mangler mener jeg storviltprøven er et godt minimumsnivå for jakt med rifle. Det sier «noe» om deg som rifleskytter.

Hva ville vært et tilsvarende mål for hagleskyting? X-antall treff på en serie trap, skeet eller annet? Være i stand til å treffe lerduer fra flere kanter, raske/trege, høye/lave?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det sier «noe» om deg som rifleskytter.

Den sier vel at du er omtrent i stand til å avfyre ei rifle. Så tilsvarende nivå med hagle er vel ca at du klarer å rope såpass at duene blir kastet, og at du har tålmodighet til å stå der til du treffer 5 på rad...

 

 

 

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

 @32-40 Win. har et godt forslag, det bør du følge.

 

Og så bør du bytte ut storviltprøven, (som strengt tatt kun forteller deg at du har ei rifle og et kikkertsikte som er noenlunde i orden.), som mål.  Med jaktfeltstevner og kanskje også et par DFS feltstevner ( Du kan skyte i jegerklassen med jaktrifla di. )

I tillegg til å få relevant trening vil du også få et realistisk forhold til eget nivå og hva du kan og viktigere ikke kan skyte på når du jakter.

Gjør du dette er du bedre rustet enn 95% av norske jegere.

Lykke til med treningen.

Link to comment
Share on other sites

På ‎29‎.‎05‎.‎2018 den 10.23, MiniBrown skrev:

Hagleskyting, eller fluktskyting helt spesifikt, er mer utfordrende.

 

Enig!

 

På ‎29‎.‎05‎.‎2018 den 10.23, MiniBrown skrev:

Hva ville vært et tilsvarende mål for hagleskyting? X-antall treff på en serie trap, skeet eller annet? Være i stand til å treffe lerduer fra flere kanter, raske/trege, høye/lave?

Jeg synes du er godt i gang. Du er på banen en gang i uka og har "stødig progresjon".- Jeg tolker det som at du har stor interesse for dette, og tar skytingen med hagle seriøst. 

Du skriver ikke om ant treff du har til vanlig, men ligger du på +/- 20 duer (av 25), så har du kommet langt, - ligger du som regel over 20 treff,.. og blir skuffet om ikke,.. er du allerede god.

Har du tilgang til å skyte Sporting, så er det som andre også skriver fin trening mtp variasjon og double på duene.

Slik jeg tolker deg er din interesse og motivasjon for god hagelskyting likevel det å kunne levere gode jaktskudd. Da vil også dette med å beherske (til en viss grad) forskjellige skyte-teknikker være nyttig i praktisk jakt. Akselerende sving og "follow trough", er vel den mest vanlige (og sikreste) metoden.- Medfølgende fremforholdning, benyttes også av noen (t.eks høye skudd på gås).- Punktskyting i visse situasjoner der tiden er knapp,.. men vanskelig synes jeg.

 

Som du skriver, god fluktskyting er "utfordrende" og helt utlært blir man aldri, men det er jo så forb**ket moro å hele tiden prøve å bli litt bedre ... 😎

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Å skyte Sporting er finfin jakttrening for hagleskytteren, og hvis man ligger rundt 20treff der så har man kanskje en real forståelse for hva man mestrer på jakt, og skuddene man ikke skyter på jakt pga at situasjonene ikke føles riktig kan da være de skuddene/sjansene man kanskje er mest stolt av når jaktdagen er over.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...