Jump to content

Gammel rifleammunisjon


jland

Recommended Posts

Av alle mulige rare ting man ender opp med har jeg bokstavelig talt overtatt en bøtte fra et dødsbo med diverse gammel rifleammunisjon. Majoriteten er i 6,5x55, men også noe jeg har målt meg frem til at må være 8x60S og noe 30-06. Denne ammunisjonen har kommet til meg via-via så hvordan det har blitt lagret og hva det egentlig er, tør jeg ikke mene noe særlig om. Jeg har våpen til å bruke det meste av det, men ser ingen grunn til "å skyte det ut" bare for "å skyte det ut". Rent visuelt syntes jeg ammunisjonen ser helt grei ut, men det er noe irring på enkelte patroner.

Om det er noen der ute som setter pris på gammel ammunisjon er det bedre at de overtar det, enn at jeg vurderer å dumpe det på "dypt vann" slik at det ikke lenger er et lagringsproblem.

 

Siden jeg ikke aner om dette har en verdi for noen har jeg ikke brukt noe særlig tid på å gå i gjennom det annet enn rent overfladisk og grovsortert innholdet. Det er forøvrig ingen esker eller annet som kan forklare hva det er.

 

Totalt er det snakk om ca 100 stk 6,5x55. Den eldste jeg fant var merket med 1910, den yngste fra 1945 (merket R.A.). Av denne ammunisjonen er det både blanke- og messingfargede projektiler. Jeg banket ut en av hver og målte vekten til 140 grain.

 

Av 30-06 er det snakk om ca 34 stk RA merket fra 1951, 1953 og uten årstall, altså en slags eventyrblanding av 30-06. Alt er i FMJ. Denne typen ammunisjon har jeg relativt mye av fra før, så om det går i den store 30-06 kassa så funker det sikkert fint.

 

Av 8x60S er det 44 stk. Tok ut en kule og den veide 220 grain, kulediameter målt til 8,18mm, hylselengde 60,78mm og totalengde 83,7mm. Blank kule type FMJ-BT med eksponert bly i bakkant.

 

Ut fra det lille jeg vist her, er dette noe å undersøke nærmere, altså bruke litt mer tid på sorteringen? Er det noen som kan tenke seg å overta dette? Hva er det eventuelt verdt?

 

mvh

jland 

 

 

6,5x55 1910.jpg

6,5x55 bly.jpg

6,5x55.jpg

adskilt.jpg

8x60S.jpg

30-06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...