Jump to content

Ibenholt


Recommended Posts

Hvor kjøper man skikkelig svart ibenholdt i norge? Har kjøpt både via ebay og finn, men ikke fornøyd med fargen. Syns de er blaff. Sist kjøp var en trefigur av, og selger sverget på at fargen var skikkelig svart ... jo da, malingen var svart den...😫 men ibenholdt var det ikke.

 

Noen kammerkammerater som kan ha liggende? Må holde til  forskjeftet og pistol grepet på ei rifle...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke hvor du får kjøpt ibenholdt. Er vel ikke vanlig handelsvare her i landet. :) (Kan også være restriksjoner på felling av slike trær). Hadde for en del år tilbake plunder med å få tak i en plankebit av vanøtt, for å bygge opp en kolbe. Fant tilslutt en plankebit, noe for smal og for liten bredde, men jeg kjøpte den likevel, hos en lite verksted som jobbet med møbler og rep. av møbler.

 

Kanskje det er noen her som har tips. Ellers får du forsøke å gå via de som importerer edeltre, for å finne forhandlere.

 

Men underer på hvorfor du ønsker å bruke et så tungt treverk i kolbe og fortre. Tresorten veier nesten det dobbelte (1,1, g/cm3, v/15% RF) av valnøtt.

 

Har en liten afrikansk hodefigur (svart), som jeg kjøpte en gang i Afrika på 60-tallet, muligens i Tansania, eller i Kenya. Men på grunn av den store egenvekten, synker ibenholdt som en stein! Kan nevne at det er kun kjærnen av noen tresorter, som kalles ibenholdt. Og fargen kan varriere fra brun, til helt svart. Gjerne med grå åringer. Men hele kjærnen har samme farge. Editt: bør kanskje nevne, at ibenholdt er veldig hardt treverk!

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, leoestby skrev:

Har kjøpt både via ebay og finn, men ikke fornøyd med fargen.

Det er vanlig å farge ibenholdt for at den skal bli helt svart. Personlig liker jeg den brun med sorte (og grå) sjatteringer. Da blir treet mere interresant og spennende enn sort og kjedelig. 

Til det du skal ha treverk til ville jeg vurdert grenadill/blackwood, som ikke sprekker like lett som ibenholdt og er minst om ikke mere hardt. Tøffer treslag (egentlig er det en busk) enn grenadill skal du lete lenge etter. Treet blir brukt i musikkinstrumenter og møbler og er nokså ensfarget sortbrunt og "kjedelig" av utseende. Hvis man polerer det opp kan man se antydninger av årringer. 

Jeg har pleid å bruke det til knivskaft.

Fra linken til Lien;

https://www.dictum.com/en/exotic-wood-cab/grenadill-380-x-38-x-38-mm-831266

Link to comment
Share on other sites

Hadde en runde for ikke så lenge siden der jeg letet etter det samme. 
Jørn Jensen kunne vel skaffe noen småbiter hvis jeg ikke husker feil.

Løsninga for min del ble bøffelhorn. Har ikke noen bilder av det ferdige produktet her, men dette er helt svart og veldig tett i strukturen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...