Jump to content

regler ettersøksavtale


nissn

Recommended Posts

Hei,
Hvordan er reglene for ettersøksavtale? Jeg skal jakte på rådyr (1 stk) på statskog sin eiendom, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med ettersøksavtale.

slik jeg har forstått det så må jeg finne en med godkjent ettersøkshund å lage en skriftlig avtale. Skal denne sendes inn noen plass?

Er det noe mer enn dette jeg må gjøre? 
Hva er vanlig pris på en slik avtale?

Har bare jaktet småvilt som jeg ikke trenger ettersøksavtale til tidligere så jeg vet veldig lite om dette.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en skriftlig avtale som kan vises ved kontroll, den skal ikke sendes noen plass når du jakter hos statskog. 

 

Min erfaring er at det beste er å avtale med en ettersøksring. De har også ofte standardavtaler. Men du kan også finne noen fra lista over godkjente ekvipasjer på norsk kennelklubb, spørre lokal jff eller eventuelt kommunen.

En avrale med ettersøksring koster ofte 100,- el.l. 

 

Hvor i landet er dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper du har fått orden på ettersøks avtale nissn.

Selv sleit jeg en lille smule med å få ettersøksavtale i  boks i forbindelse med Bukkejakta

 

Svaret hos Førstemann jeg ringte til var at han hadde inngått mer enn nok av ettersøksavtaler og hadde gått såpass mange ettersøk, at han begynte å ble lei av alt sammen. Ble henvist til en annen person.

 

Svaret fra denne personen var at han ville ikke bruke bikkja på ettersøk etter rådyr (bukk)

Han hadde ei elgbikkje han mente var for ung og uerfaren til å gå ettersøk på annet enn elg.

 

Tredjemann jeg ringt til skjønte nada da han ble forespurt. Han hadde flytt til Trondheim for flere år siden og mente lista over godkjente ettersøks ekvipasjer nok ikke var oppdatert de siste årene. Vi var begge enige om at reiseveien Trondheim/Kongsberg val litt i lengste laget for å gå ettersøk, så da ble det ikke noe ettersøksavtale ut av det der heller.

 

Da kjente jeg det begynte å koke i knollen gitt. Sjekket lista over godkjente ettersøksekvipasjer i området litt mer inngående og oppdaget at 95% hadde elgbikkje. Jeg håper innstillingen og servicegraden til brorparten er litt annerledes enn det svaret jeg fikk fra vedkommende jeg forespurte som hadde elgbikkje, ellers må man nok justere på denne lista slik man får til ei som virker i praksis, også på annet enn ettersøk etter elg.

 

Nuvel.....nok om det. Jeg ringte til slutt en person som Ikke sto oppført i lista med elgbikkje.

Der var tonen og innstillingen litt annerledes. Vedkommende var jo overlykkelig over å bli forespurt. Hadde lagt ned masse arbeid i sporingsarbeidet og det å kunne få bruke bikkja på eventuelt reelt ettersøk var jo bare helt gull, så da ble det ettersøksavtale ut av det. Vedkommende hadde heller ingen inngåtte ettersøksavtaler fra før. Alle var fornøyde og man har fått seg et nytt bekjentskap.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Organiseringen rundt «markedet» for ettersøksavtaler trenger en overhaling.

 

Jeg har flere sånne erfaringer som Castor. Det er ofte kinkig å finne villige ekvipasjer i områder uten organiserte og markedsførte ettersøksringer.

 

Dette virker som en lavthengende frukt som NJFF eller andre kan avbøte. Det hadde sikkert bidratt til at flere kom seg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er man vel ikke videre forpliktet til annet enn å stå oppført i registeret. (Som ettersøksekvipasje). Når det er sagt kunne vel registeret vært utformet litt annerledes mtp hvor vidt den enkelte kan eller ønsker å inngå avtaler med andre. Evt vist ettersøksringer i aktuelt område.

 

Selv har jeg lagt ned jobben med hunden for å ha tilgang på hund selv. Jobber turnus, og reiser mye på annen jakt i friturene på høsten. Har derfor kun avtaler med kompiser jeg jakter sammen med, som selv har ansvar for å vite at jeg er tilgjengelig når de jakter.

 

Med vil jo tro de fleste lokale jegerforeninger kan tipse om ettersøksring eller ekvipasjer som selger avtaler fremfor å måtte ringe gjennom listen fra topp til bunn=)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...