Jump to content

Kikkert til drivjakt og postering


plugg69

Recommended Posts

Jeg står i den situasjonen at jeg trenger ny kikkert på drivbørsa mi (sako blackbear 9,3x62).

Sliter litt med å finne ut hva jeg skal gå for.

1-5x24 er sikkert fint til elgjakta,men hva skjer da under hjortejakta når det mørkner..? 

Har tenkt på å skaffe en 1,5-6x42, men da får jeg ikke lysprikk.. noen med samme dilemma? Har satt maxpris på ca 9k, da jeg egentlig trenger en kikkert til den andre rifla mi også (tikka t3 ctr 308w). Der ander jeg ikke hva jeg skal ha😂 men hadde vært greit med noe som var fint å skyte ut til 300m med. Tips til greie kikkerter ønskes.

Vil helst ha kahles.. ser litt etter eldre 3-12 til den.. 

Edited by plugg69
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du skriver ny kikkert til drivjaktbørsa og samtidig tenker på hjortejakt i dårlig lys? Tenker du da på hjortejakt sent på kvelden eller natta? Til det bruket så ville jeg ha gått for 2.5-10x50 eller 3-12x56. Eller tenker du på hjortejakt i november/desember når det skumrer tidlig? Har opplevd mange ganger at det kan være dårlig lys i skogen på dagtid i gråvær og tidlig skumring. Da er jo en 1.5-6x42 av godt merke fin.. Det finnes jo flere merker i denne kategorien med lys. Den Amatør linker til har jeg lyst på selv..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker faktisk hjortejakt i oktober.. en annen mulighet er jo å få tak i en kikkert med større lysåpning til tikkaen.. men jeg er litt sær,så vil helst ha kahles.. de lagde jo csx 1,5-6x42,men tror ikke det finnes mange i norge av dem..

Link to comment
Share on other sites

  • Nagant 762 changed the title to Kahles k624tt erfaringer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...