Jump to content

HJELP! Knivblader rustet i slire-prosess


fruLebjaminsen

Recommended Posts

44 7.klassinger har laget kniver og holder nå på med slirer. Fantastisk spennende prosjekt og (stort sett) særdeles ivrige gutter og jenter som har laget nydelige kniver. Nå syr og former de slirer - og til min store forskrekkelse ser jeg (lærer) at noen av knivbladene har fått fullt av små rustprikker... Det var kanskje en tabbe, men disse elevene var ferdige med slira, og tok av plastfolien, satte i kniven og la bort for siste uttørking... Dette var i går. I dag skulle jeg sjekke hvordan de var blitt. Flotte slirer med «klikk»  - men så oppdaget jeg rustprikkene... 

 

Hva gjør jeg? Noe må gjøres, kan bladet poleres / behandles med noe? Og hva.burde jeg ha gjort? Burde bladet vært behandlet med noe før «siste tørk»?

 

Blir svært takknemlig for svar... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har lett rundt her i Kammeret, og ser at vi burde innsatt knivbladet med hvit vaselin...   Vi hadde bare tapet eggen og surret plastfolie stramt rundt før vi tapet rundt igjen. La en strimmel presenning i mens vi formet også. Da vi avsluttet for dagen, bestemte vi oss for at slirene var bra nok. Folie tatt av, presenningsstrimmrl inn og deretter lagt til tørk.

Det er problematisk når man bare har tre skoletimer i uka på arbeidet (altså egentlig bare to klokketimer) - raske avgjørelser tas og prosessen blir oppstykket på en ugunstig måte. Dette er unger 12-13 år gamle, og tålmodigheten er ikke utømmelig...

 

Så ble det altså rustutslag på noen av knivene. Har fått råd fra andre i familien at vi tar en helgedugnad der vi polerer opp alle bladene med Jamaica-olje. Er det noen her som har en formening om annen og bedre metode, er jeg takknemlig for kommentarer. 

Samtidig får jeg etterfylle med epoksy på de knivene som trenger det. 

 

Det er enorm mestringsfølelse og stolthet blant elevene, jeg håper virkelig jeg får rettet opp skaden så de ikke blir skuffet. Fersk lærer og første gang jeg lager kniv med elever. Liten kniverfaring selv også (6 komplette), og det er vel derfor slike brølere skjer :(

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det karbonstål (ikke rustfritt), er det vanlig at det kan bli litt overflaterust under bruk.
Olje og fint smergelpapir fikser det meste, men litt patina gjør ingenting :)
Mine jaktkniver i karbonstål har så absolutt patina, men det skaper kun litt karakter på bladet, eggen er like god og kvass ;)
Er det rustfritt stål er det vel polering som skal til, men om dette vet andre mye mer enn meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Fort gjort at det kommer noen små prikker. Jeg har byttet ut plastfolie, og kun bruker aluminiumsfolie i sliren. Ingen vaselin, og bladene får ikke rust på seg. 
Aluminiumsfolien gjør at kniven ikke henger like godt fast som plastfilm. Noen av knivene som jeg har brukt plastfilm på, har hengt veldig godt. 
Jeg lar knivene ligge i slirene til de er ferdige. Aluminiumsfolien dekker kniven helt til den er tørket, farget og impregnert, og har hatt få problemer med dette. Siden jeg ikke bruker lest, vil sliren holde formet bedre, om den er støttet på noe rundt bladet til den er 100% tørket. Folie bygger også veldig lite, og kniven sklir lettere ut. 

Autosol - Chrom glans er det jeg vanligvis har brukt for å fjerne rust. Ta litt på bladet, vent noen minutter, så kan en sannsynligvis gni prikkene rett vekk, så lenge de ikke har fått satt seg for godt. Da slipper du måtte polere så veldig mye. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, alle. Har nå gått over alle knivene med Seajet flytende rubber for dyprengjøring av plast og metall (man tager hva man haver). Heldigvis var det ikke så mange av dem som hadde prikker, viste det seg, men noen var ganske ille... Disse har fått «et rustikt preg», og jeg må nå forelese om hvor viktig det er å ta vare på kniven, tørke godt, oppbevaring/vedlikehold osv...

Farging av slirer og slirestropp neste gang. Har i helga også benyttet anledningen til å etterfylle epoksy, og tapet bladene godt igjen - vi skal polere siste gang, og ønsker å beholde elevenes fingre 😊...

 

Edited by fruLebjaminsen
Skrivefeil...
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i svarte hadde ikke jeg en slik lærer???? Jeg har stort sett hatt trauste kjedelige lærere som ikke fikk opp engasjementet for å si det sånn.... Det var ett par unntak, og da lærte vi mye.

 

Den jobben du gjør er viktig, og jeg håper du får elevene med deg i timene så de lærer noe også😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jeg bruker bare plastfolie, ikke noe vaselin eller no. Det som er viktig er at det blir tett, da ruster det ikke. Knivbladet pakker jeg inn (bygger opp) med papp, passer på at eggen er beskyttet sånn nogenlunde med tape/papp slik at den ikke skjærer hull i plastfolien

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du bygger opp bladet for at ikke nedre del av slira skal bli for tettsittende rundt bladet? Vi erfarte at noen av elevslirene ble litt smale i «ifaret» så de måtte være forsiktig når de satte inn kniven... Med plastfolie rundt det oppbygde bladet så tåler pappen fuktig klima i formingsprosessen - Lurt! Takk takk, jeg setter i gang med 31 7.klasssinger i neste uke og tar med meg den 😊😊😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Seint svar gitt 😛
Men jeg bygger opp knivbladet litt for å få litt mer rom, og ikke minst fordi jeg syns det blir penere slirer . Hender jeg lager ei hylse i tre også som jeg limer fast i slira innvendig. Det syns jeg selv blir ganske fint, så bruker det mer og mer selvom det er litt mer arbeid. Men det er jo bare en hobby. Lager hylsa av billig gran jeg kjøper en bit av på trevaren. Kløver en bit, graver ut plass til knivbladet og limer sammen. Og former hylsa slik at den passer til formen på kniven. Lager også et lite dreneringshull i bunn.

 

 

8I5C7710.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 20.7.2018 den 16.53, fruLebjaminsen skrev:

Her ser dere 40 - av 44 - ferdige kniver. De ble så bra, mektig stolte elever og lærer! Ikke verst av 12-åringer? 😊😊😊08C89DB8-6414-4015-ADBB-DA876324D13C.jpeg.fb65080942277adc68e277ccf54b287a.jpegEB0C3CA8-4B48-4CAA-8B22-2756131960EE.jpeg.9e3a8deffee79632d28bdc38158b16e8.jpeg

Så flott. Kan jeg reise tilbake i tid og få deg som lærer tro? 😉Og hvordan svarer jeg på ett innlegg uten å sitere alt,med telefon? 

Edited by Jegerlærling
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...