Jump to content

Lettvekts .223 til rypejakta


strebern

Recommended Posts

Hiver ut en frågo

 

Jeg hadde en .223 rem, men solgte den siden den var tyngre enn 6.5-rifla mi. Da forsvant vitsen, følte jeg.

 

Nå lukter jeg på .223 igjen, men det skal være en lettvektsrifle. Noen som vil dele tips?

 

Krav

Lett, godt dempa, ikke grovere optikk en nødvendig (hva trenger en til rypejakta?). .223 med tvist 1:9

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 i 223 kan være fiklete med magasinet. Ikke morsomt i snøføyka. Da hadde jeg faktisk vurdert Browning X-bolt i stedet. Den har 5-skudds magasin som ikke stikker ut inder skjeftet.

 

Favoritten min er Sako 85 laminert rustfri med mekanisme som er laget for 223. 6 skudds stålmagasin + 1 i kammer. Med en strømlinjeformet kikkert i Optilock ringmontasjer ( de uten løse baser) er dette ei skikkelig fin rifle. Rifla veier 2,9kg og er på lager hos Schou. Jeg har tilsvarende Sako 75 i 223 og den er nå på vei mot 20000 skudd.

 

WEB_Image%20Sako%2085%20Hunter%20Laminat

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, gissmo79 skrev:

trenger du mer enn ett skudd etter rypa? her får du full pakke, trenger ikke å være redd når en klatrert i steinura og enkel å pakke ned i sekken etterpå (ser ikke ut som du får den i 223, men i 222):

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/vaapenpakker/bergara-ba13-takedown-pakke

 

Denne tror jeg faktisk PVAS kamrer om ganske rimelig for 223.

Fiklet litt med den, og liker den, men litt skuffende tung for en moderne enkeltskuddrifle med synt stokk.

 

Ellers er Howa Mini action en god kandidat, prisen er såpass at man kan få på en Hightec stokk og fortsatt være under noen av de andre i pris.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet på M85en er enda kortere. Lader med COL 57 mm og har bare noen tideler til overs. Synes det blir krampaktig ,med noe tyngre enn 69 gr kuler. Synes fø ikke M85en er bare bra. Måtte få børsisen til å lage ny utdrager for å få utkastet rimelig pålitelig, og lavmontert sikte kommer fort i konflikt med utkastet, iaf på min. Targetratt på sidejustering er bare å glemme. Burde vært bedre på ei såpass kostbar rifle. Har 1:8 stigning i løpet. Den vil tydelig ha tyngre kuler for å gå godt.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Torf skrev:

Jeg har tilsvarende Sako 75 i 223

Fungerer utkastet feilfritt på 75 i 223? Jeg har den 85en i 223 som du linker til og kan ikke si annet enn at det er det mest upålitelige "hylseutkastet" jeg har vært borti noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Ja, den fungerer fint men er/var litt på grensen. Når jeg brukte den i konkurranse, hjort dobbeltskudd, brukte jeg 1" targetkikkerter med symmetrisk/dot retikkel. Så vred jeg kikkerten 90 grader til venstre slik at høydejustering ble sidejustering på venstre side og sidejusteringen ble høydejustering. Dette eliminerte alle problemer selv med laveste ringmontasje. Jeg har alltid vridd kikertene 90 grader. Det letter tilgang til justering i for meg og ikke minst lading av magasin gjennom utkasterporten.

 

Nå fungerer den faktisk uten problemer med en 30mm Leupold i ringmontasje med sidetårnet i normal stilling. Har parallakse til venstre. 6,5-20x40 LR.

 

Sako A7 er tilbærmet 75 med fjærbelastet utkaster. Veldig fin kasse.

 

Fra venster: Tikka, A7 og 85:

 

sako-a7-10.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Torf skrev:

Sako A7 er tilbærmet 75 med fjærbelastet utkaster. Veldig fin kasse.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor 85 må ha en annen bolt en A7? Det er nesten fristende å lage nytt bolthode til rifla :S, kanskje hadde den blitt brukt mere da?

Kikkertsikter på kryss og tvers for å få ut hylsene er ikke min greie ☹️

 

Jeg anbefaler ingen å kjøpe en Sako 85 i XS kasse. Lette hylser er antagelig den verste kombinasjonen med tanke på å få de ut av kassa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Feilen med 85en I XS versjon (iaf den) ,det jeg har observert er at Sako har brukt en utdrager som ikk er tilpasset dette sluttstykket godt nok. Den har feil radie på kloa og det er alt for stor  avstand (nesten en mm) mellom kloa og støtbunn. Jeg kjøpte min brukt og trodde det var montert feil utdrager I den. Jeg fikk sett på et tilsvarende våpen, og det var samme elendigheta der og. Burde vel reklamert, da jeg anser at dette er en klar garantisak, men regner med at det hadde tatt år og dag, om jeg I hele tatt hadde fått fiksa saken. Fikk børsemakeren til å lage en ny utdrager og nå fungerer utkastet godt, I den forstand at hylsa alltid kommer ut, så lenge det ikke er noe kikkertsikte I veien. Problemet med at utkastet har for bratt vinkel syntes å bli noe mindre når jeg hadde fikset utdrageren, men fremdeles er det for bratt med tanke på at dette er et "moderne" våpen beregnet på bruk med optiske siktemidler.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Har ikke sett den i butikk ennå, lov å spørre hva prisen for den lille herligheten er?

Liten fast 4x eller 6x hadde passet perfekt på den.

Jeg kjøpte 2stk. En i 17HMR til 3000kr og en i 22LR til 2500kr. Den siste fikk jeg slaktet for å få løpet (+ deler) pga full garderobe. Rifla er 4-5cm for kort fra fabrikk, så Børselars forlenget kolben(vises på bildet med vekta). Denne var riktignok alt for lang for meg, så jeg laget meg en kolbekappe med horn på for å få den innenfor minimunsmålet, og satte den på den ubrukte kolben. Det er en del plast på den, og de originale siktene er skjeve, men dette var jeg klar over fra amerikanske tester. Disse og plastpicatinny skinna skal av til fordel for en lang skinne i aluminium. Kikkertsiktene er bare billige kinasikter til jeg får på plass en Leupold VX-1' 2-7x28. Håper jeg ikke har kuppet tråden for mye med dette... Tenkte å lage en egen tråd om denne rifla, men for at en slik tråd skal ha noe verdi ønsket jeg å få testet den mer en kun noen hundre skudd fra hushjørnet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 22.5.2018 den 15.08, gissmo79 skrev:

trenger du mer enn ett skudd etter rypa? her får du full pakke, trenger ikke å være redd når en klatrert i steinura og enkel å pakke ned i sekken etterpå (ser ikke ut som du får den i 223, men i 222):

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/vaapenpakker/bergara-ba13-takedown-pakke

 

Jeg har en slik rifle i .222, men noen lettvekter er den definitivt ikke. Veide min uten sikte, men med kolbeforhøyer i silikon med patronholder i elastisk stoff, og vekta stoppet på ganske nøyaktig 3,2 kg. På hjemmesiden til Bergara står det at den veier under 3 kg. Det stemmer ikke med min, i hvert fall. Kan hende vekta blir nærmere 3 blank uten det jeg veide med, men når man legger på sikte med ringer, blir vekta fort 3,5 kg. Hiv på grei demper, og plutselig er den nærmere 4. 

 

Uansett, jeg har en fordi det er omtrent umulig å få tak i links .222 med liten låskasse uten å måtte selge ei nyre for å få råd.

 

Skulle jeg hatt en lettvekter i .223, tror jeg at jeg ville sett på Howa Mini lettvekter. Den veier i følge Jaktdepotet 2,55 kg. En halvkilo mindre enn Bergaraen, og den har mulighet for raskt oppfølgingsskudd i og med at man slipper å fikle med løse patroner. Hadde jeg ikke vært linksskytter, hadde det kanskje stått en slik i skapet i stedet, i 6,5 Grendel.

 

Edit: Ser på nett at riflestigningen er 1:9.

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

Jeg kjøpte min brukt og trodde det var montert feil utdrager I den. Jeg fikk sett på et tilsvarende våpen, og det var samme elendigheta der og. Burde vel reklamert, da jeg anser at dette er en klar garantisak, men regner med at det hadde tatt år og dag, om jeg I hele tatt hadde fått fiksa saken.

Jeg tror ikke utdrageren er feil. Litt slark må det være så den kan spise alt mulig. Min både holder hylsa og kaster den ut om nappet i sluttstykket er litt bestemt, men hylsa må en tur innom kikkerten før den ligger på bakken. Uten et bestemt napp så havner hylsa tilbake i låsekassa, og i verste fall bak frem. 

Jeg har lest om alle mulige teorier og utragerklofiks, men som du sier er det egentlig ikke der problemet ligger. Problemet er at utstøter sender hylsa ut i feil vinkel. Det er synd de ikke kunne beholdt utstøtern der hvor de gamle to låseklakker Sakoene hadde utstøteren, på siden og ikke under. Det fungerte alltid!

Link to comment
Share on other sites

På 22.5.2018 den 15.20, msteiro skrev:

 

Denne tror jeg faktisk PVAS kamrer om ganske rimelig for 223.

 

Det vil jeg ikke anbefale. Riflestigningen i .222 i denne rifla er 1:14. Det er mer eller mindre standard i alle .222'er. Det er mulig det er lett å kamre om, selv om det er mer enn bare hylselengden som er forskjellig mellom .222 og .223, men man får jo fremdeles 1:14. Da er jo poenget borte. 

Link to comment
Share on other sites

Kloa skal fungere som push feed (enkeltskudd) og også som kontrollert mating fra magasinet. Jeg skjønner godt at det er litt ekstra "rom" slik at man kan være helt sikker på at hylsa sklir opp under kloa fra magasinet. Det er bare i kombinasjon med den tåpelige plasserte utstøteren at problemer oppstår fordi "styringen" av hylsa med den "litt slappe" kloa ikke blir helt lik fra gang til gang, og "forsterker" muligheten til at hylsa kan kastes mere oppover. Et slik system må tåle litt slark og fortsatt fungere eller så er det en feilkonstruksjon slik som i Sakoen. 

Tilsynelatende fungerer denne konstruksjonen passelig greit med tyngere hylser siden de får mere moment som et resultat av vekta. Med lette hylser som 223 blir det veldig upålitelig.    

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 23.5.2018 den 16.57, Troya2000 skrev:

Tenkte å lage en egen tråd om denne rifla, men for at en slik tråd skal ha noe verdi ønsket jeg å få testet den mer en kun noen hundre skudd fra hushjørnet.

 

@Troya2000

Noe mer erfaring å dele om denne?

Har en søknad "til overs" som jeg vurderer til en sånn i 17hmr eller 22lr.

Link to comment
Share on other sites

På 15.6.2018 den 9.19, msteiro skrev:

Noe mer erfaring å dele om denne?

Nei, egentlig ikke. Pga fammilieforøkelse ser det ut til at sommeren kommer til å gå. Var en tur på banen i forrige uke og skjøt treningsskuddene til prøven, og testet denne med anlegg i front. Alt gikk innenfor 9'ern, men det var litt vind i lufta og selv rolig puls gir synlig utslag i siktet. Den er uhyre morsom, men man på ha full kontroll på avtrekk og "holdeteknikk". Det er så vanskelig å holde stille, at det nesten litt som å skyte med pistol, uten at jeg har vært særlig aktiv på den fronten. For å kunne si litt om egenpressisjonen i rifla må jeg ha den i benk og under kontrollerte vindforhold. Har også nå nettopp satt på en alu-picatinny skinne og en VX1, 3-9×40 og med atec cmm6 er den fortsatt under 2 kg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...