Jump to content
Sign in to follow this  
Mastodon

250grs Accubond 9,3x62

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Sako Black Bear i 9,3x62 i fjor og fikk et par pakker ferdigrulla 286grs Oryx av svigers som jeg skjøt inn og hadde med på jakt. 

Nå har jeg studert ballistikk og anslagsenergi og kommet frem til at en 286grs Oryx i 700m/s er forbikjørt av en 250grs AccuBond i 750m/s når allerede ved munningen. Noe hårfint større anslagsenergi men likevel større. Dette gapet blir større utover i terrenget da Accubonden har en BC på .494.

Jeg har derfor bestemt meg for å handle 250 AccuBond og lade den til jakta.. 

(Synd jeg ikke finner en eneste webshop/butikk som har den inne...)

Har i samme slengen lest det jeg kan finne av diskusjoner her og på robsoft.nu om at N550 kan være det beste valget mtp å nå V0 på 750m/s i min 51cm pipe. Men det er ingen som har postet konkrete ladedata.

Er det noen som faktisk har ladet 250grs kuler ned N550 og kan dele sin ladestige/ladedata?

Edited by Mastodon

Om din pipe er sånn noenlunde lik min så skal du ikke være så langt unna 750m/s ved V0.. i min på 42cm har jeg 710m/s - V5  med naturalis og n150. Det er samme fart som fabrikk naturalis.

Vihtavuori har ladedata med n530 n140 og n540 til 250grs Accubond. https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

Jaktdepotet hadde kula før. du kan jo ringe de til uka, kanskje de har :)

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/9-3mm-366/nosler/9-3-366-nosler-250gr-accubond-cann-770-50-ct

Edited by kruttskalle

Hei

Hva skjer hvis du må skyte på kloss hold ?

jeg skøyt en liten 8 tagger hjort i fjor på cirka 25 m hold med Oryx 286 grain. 

250 grain Accubond på 25 m i bogen trur jeg ville se stygt ut, skal du ikke jakte på langhold + 300 m så bruk tung og langsom kule. 

Takk for inspill...

Jo mere leg leser, jo mere blir jeg usikker...

Ser at f. eks. 250grs  TTSX og Naturalis har BC på 0,440 og 0.424. Da er de ikke langt bak Accubonden. GMX ligger på 0,361..

Men ute i felten blir dette flisespikkeri. 10 cm mer eller mindre kulefall på 250-300 meter, det har uansett ikke så mye å si når en skal ratte ASV.

Man kan jo som et alternativ skyte inn på 150 meter og være innenfor uten å tenke ut til ca 200m..

Jeg har 30 stk Fabrikkrulla Oryx igjen. Er fristende å bruke noen til for å få kronografert de for å legge opp kulebanen, evt skyte på forskjellige hold.

Har en 10pkn 286grs Lapua Mega liggende også. Skulle kanskje ha testet den og med 203B eller N150/N540/N550.

I ladeboken utg. 7 er 250 A-Frame oppunder 800m/s i en Sako 75 med både N150 og 203b krutt..

Men mye av dette må vente da pipa bør få seg 50-100 skudd til før den er "innskutt" og leverer de hastighetene som den skal...

Skyt mer, tenk mindre?

JD har endret lagerstatus til «På lager» i dag for 9,3 250grs AccuBond så jeg klinte til og bestilte et par pakker!

Skal se om jeg klarer å få den opp i 750m/s V0 med en passende dose N150 med god presisjon🙂

Endelig var det positiv lagerstatus på RCBS Neck-Sizer til 9,3 hos Alvestad så da er det bestilt også!

Har alt jeg trenger bortsett fra nok engangsskutte hylser, må på banen asap og dra i gjennom en 50 pakning!

Haha! Ser ut som vi nesten er likt i løypa, min RCBS neck sizer ble sendt fra Alvestad i dag😊 

var dog på banen å skjøt meg noen tomhylser på fredag.

Jeg tok frem pussestang og målte Max COL på Accubonden i min Black Bear i dag og ble overrasket over at den var 90mm(!)

Vihtavuori setter COL til 82mm i ladedataene sine, det tilsier at hylsehalsen blir satt øverst i krymperillen...  

Lengden på kulesiden fra krymperillen til starten av boattailen er ca 9-9,3mm så å sette kulen lenger ut en 82-83mm vil gi betraktelig mindre kulehold enn kulediameter. Men det trenger ikke være negativt ihht presisjon, men liker å sette kulen riktig ihht krymperillen.

Jeg synes 8mm i friflukt er mye, har noen av dere her inne målt Max COL med 250 AB i 9,3x62 og som kan dele mål?

Sett kula til krymperilla- og les teori om friflukt og presisjon med en klype salt. ;-) 8 mm friflukt er normalt for en spiss kule og ett potent caliber- og har ingen praktisk betydning for presisjonen til jaktbruk. Du får bare litt mer å gå på før du går på en smell med for høyt trykk. Du kan jo for morros skyld måle friflukten i en Sauer 200 pipe med 100 grns kule. Friflukten der er muligens lenger en selve kula- uten at dette har noen merkbar innvirkning på presisjonen. Jeg var selv innlest på friflukt og presisjon fra gamle ladebøker og var bekymret da friflukten var opp mot 1,2cm i min gamle Heym African i .300WM. Merkelig nok samlet den på en 12-15mm omtrent med all ammunisjon- om skytteren gjorde jobben ;-) Mitt råd, sett kula i rilla  og glem friflukt- så lenge den er der. Har du presisjon er det jo ingenting å bekymre seg for- har du problemer med dårlig presisjon, prøv andre ladninger og kruttyper før du endrer settedybde på kule med krymperille.

Ikke overrasket. Ser ut til at iaf eldre europeiske patronkonstruksjoner er «velsignet» med kammermål som gir romslig friflukt, endog «ekte» friflukt, der kula mister kontakt med hylsemunning før den har kontakt med bommene i løpet. Ikke uvanlig med lette kuler, spesielt i R- patroner. Iflg boka kan dette være uheldig ift presisjon, men har ikke forsket noe på det selv.

8 timer siden, Mastodon skrev:

Jeg tok frem pussestang og målte Max COL på Accubonden i min Black Bear i dag og ble overrasket over at den var 90mm(!)

Jeg synes 8mm i friflukt er mye, har noen av dere her inne målt Max COL med 250 AB i 9,3x62 og som kan dele mål?

Min Sauer. 202 pipe gir 90 mm til bommene med 250gr Accubond. Setter kulene så COL blir 84mm, da er kuleholdet omtrent maks man oppnår også, boattail begynner overgang hals skulder