Jump to content

250grs Accubond 9,3x62


Mastodon

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Sako Black Bear i 9,3x62 i fjor og fikk et par pakker ferdigrulla 286grs Oryx av svigers som jeg skjøt inn og hadde med på jakt. 

Nå har jeg studert ballistikk og anslagsenergi og kommet frem til at en 286grs Oryx i 700m/s er forbikjørt av en 250grs AccuBond i 750m/s når allerede ved munningen. Noe hårfint større anslagsenergi men likevel større. Dette gapet blir større utover i terrenget da Accubonden har en BC på .494.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å handle 250 AccuBond og lade den til jakta.. 

(Synd jeg ikke finner en eneste webshop/butikk som har den inne...)

 

Har i samme slengen lest det jeg kan finne av diskusjoner her og på robsoft.nu om at N550 kan være det beste valget mtp å nå V0 på 750m/s i min 51cm pipe. Men det er ingen som har postet konkrete ladedata.

 

Er det noen som faktisk har ladet 250grs kuler ned N550 og kan dele sin ladestige/ladedata?

Edited by Mastodon
Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori har ladedata med n530 n140 og n540 til 250grs Accubond. https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

Jaktdepotet hadde kula før. du kan jo ringe de til uka, kanskje de har :)

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/9-3mm-366/nosler/9-3-366-nosler-250gr-accubond-cann-770-50-ct

Edited by kruttskalle
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hva skjer hvis du må skyte på kloss hold ?

jeg skøyt en liten 8 tagger hjort i fjor på cirka 25 m hold med Oryx 286 grain. 

250 grain Accubond på 25 m i bogen trur jeg ville se stygt ut, skal du ikke jakte på langhold + 300 m så bruk tung og langsom kule. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for inspill...

 

Jo mere leg leser, jo mere blir jeg usikker...

Ser at f. eks. 250grs  TTSX og Naturalis har BC på 0,440 og 0.424. Da er de ikke langt bak Accubonden. GMX ligger på 0,361..

 

Men ute i felten blir dette flisespikkeri. 10 cm mer eller mindre kulefall på 250-300 meter, det har uansett ikke så mye å si når en skal ratte ASV.

Man kan jo som et alternativ skyte inn på 150 meter og være innenfor uten å tenke ut til ca 200m..

 

Jeg har 30 stk Fabrikkrulla Oryx igjen. Er fristende å bruke noen til for å få kronografert de for å legge opp kulebanen, evt skyte på forskjellige hold.

Har en 10pkn 286grs Lapua Mega liggende også. Skulle kanskje ha testet den og med 203B eller N150/N540/N550.

I ladeboken utg. 7 er 250 A-Frame oppunder 800m/s i en Sako 75 med både N150 og 203b krutt..

 

Men mye av dette må vente da pipa bør få seg 50-100 skudd til før den er "innskutt" og leverer de hastighetene som den skal...

 

Skyt mer, tenk mindre?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg tok frem pussestang og målte Max COL på Accubonden i min Black Bear i dag og ble overrasket over at den var 90mm(!)

Vihtavuori setter COL til 82mm i ladedataene sine, det tilsier at hylsehalsen blir satt øverst i krymperillen...  

Lengden på kulesiden fra krymperillen til starten av boattailen er ca 9-9,3mm så å sette kulen lenger ut en 82-83mm vil gi betraktelig mindre kulehold enn kulediameter. Men det trenger ikke være negativt ihht presisjon, men liker å sette kulen riktig ihht krymperillen.

Jeg synes 8mm i friflukt er mye, har noen av dere her inne målt Max COL med 250 AB i 9,3x62 og som kan dele mål?

Link to comment
Share on other sites

Sett kula til krymperilla- og les teori om friflukt og presisjon med en klype salt. ;-) 8 mm friflukt er normalt for en spiss kule og ett potent caliber- og har ingen praktisk betydning for presisjonen til jaktbruk. Du får bare litt mer å gå på før du går på en smell med for høyt trykk. Du kan jo for morros skyld måle friflukten i en Sauer 200 pipe med 100 grns kule. Friflukten der er muligens lenger en selve kula- uten at dette har noen merkbar innvirkning på presisjonen. Jeg var selv innlest på friflukt og presisjon fra gamle ladebøker og var bekymret da friflukten var opp mot 1,2cm i min gamle Heym African i .300WM. Merkelig nok samlet den på en 12-15mm omtrent med all ammunisjon- om skytteren gjorde jobben ;-) Mitt råd, sett kula i rilla  og glem friflukt- så lenge den er der. Har du presisjon er det jo ingenting å bekymre seg for- har du problemer med dårlig presisjon, prøv andre ladninger og kruttyper før du endrer settedybde på kule med krymperille.

Link to comment
Share on other sites

Ikke overrasket. Ser ut til at iaf eldre europeiske patronkonstruksjoner er «velsignet» med kammermål som gir romslig friflukt, endog «ekte» friflukt, der kula mister kontakt med hylsemunning før den har kontakt med bommene i løpet. Ikke uvanlig med lette kuler, spesielt i R- patroner. Iflg boka kan dette være uheldig ift presisjon, men har ikke forsket noe på det selv.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Mastodon skrev:

Jeg tok frem pussestang og målte Max COL på Accubonden i min Black Bear i dag og ble overrasket over at den var 90mm(!)

Jeg synes 8mm i friflukt er mye, har noen av dere her inne målt Max COL med 250 AB i 9,3x62 og som kan dele mål?

 

Min Sauer. 202 pipe gir 90 mm til bommene med 250gr Accubond. Setter kulene så COL blir 84mm, da er kuleholdet omtrent maks man oppnår også, boattail begynner overgang hals skulder

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tidsklemma herjer i heimen her og jeg har ikke fått testet Norma 202 ladningene. Like greit for jeg fant ut i ettertid at 6-åringen min hadde vert og lekt med kruttmålet... Så jeg tok ingen sjangser og dro ut kulene av samtlige patroner.

Kjøpte 203B krutt i går og har ladet en stige på 59-60-61grs krutt etter ladestigen til 250grs A-Frame i Ladeboken Nr 7.

Planen er å teste de på banen i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Det ble en stige fra 57-61grs 203-B. 3 patroner til hvert hele grain.

 

Jeg skjøt nå i kveld på en raggete og slitt elektronisk skive, nesten umulig å holde samme siktepunkt. Samtidig var det kastevind. Tok en pause etter totalt 15 skudd før jeg skjøt 60 og 61grs. 60 grs samlet meget bra, men det vet jeg ikke før jeg får testet i bedre forhold og på papp... Da blir det også kronografering.

 

Inspiserte alle hylser fortløpende og ingen trykktegn å se selv på 61grs.

Edited by Mastodon
Link to comment
Share on other sites

På 20.5.2018 den 21.38, cederho skrev:

Hva skjer hvis du må skyte på kloss hold ?

jeg skøyt en liten 8 tagger hjort i fjor på cirka 25 m hold med Oryx 286 grain. 

250 grain Accubond på 25 m i bogen trur jeg ville se stygt ut, skal du ikke jakte på langhold + 300 m så bruk tung og langsom kule. 

 

Nja.. ikke så dramatisk som du tror. Brukererfaring trumfer synsing ;)

 

Har brukt Accubond omtrent så lenge kula har eksistert, i flere kaliber. Aller mest i 9,3, både x62, og 74R.

Best erfaring har jeg med 9,3x62 med ca. 70+ felte vilt fordelt på Norge, og Afrika. Kun funnet igjen 2 kuler (9,3), resten er gjennomskudd.

 

007.JPG.4f24e8ab999552bd764f61139e3b20f7.JPG

 

Denne er fra en Red Hartebeest skrått forfra 45-50 mtr. Restvekt 197,8. Har vært innom bein, og passert omtrent hele dyret på skrått. Satt som en bul  i skinnet på låret motsatt side.

 

008.JPG.6febedc3e23824cfd453421780ec03c6.JPG

 

Forfra

012.JPG.cb7fcb95f7886381f45f5d2cdcf7113e.JPG

 

Denne satt i rævskinnet på en Oryx mer eller mindre skutt rett forfra i stikkhullet på max 30 mtr. ( som du skjønner "when in Rome, do as the Romans"), ikke etter Jegerprøveboka, men effektivt ;) Restvekt 191 grs.

 

Morsomt å lese at stigen til TS ender på 61 grs. 203B. Da jeg ladet mine første, fantes det ikke tabeller på 250 grs AB, men jeg endte faktisk opp på samme ladning. Bruker COL 83 i ei 52 cm. Blaser R93 pipe.

 

 

014.JPG.8e596267a0fd8d552252b91545c57003.JPG

 

Her er ei 260 grs.AB .375 HH kule skutt i en Blue Wildebeest på ca. 40 mtr skrått forfra. Restvekt 215 grs.

015.JPG.3692597bdbf2af20d61fe66812c2177e.JPG

 

Forfra

 

016.JPG.8fec7c80d161b99057e092ffadfc2fd1.JPG

 

Denne har fått litt mer juling. Red Hartebeest fremkant av bog ca.60 mtr. Funnet i lårskinnet på motsatt side.

Restvekt 182 grs.

017.JPG.9b3d39bca774d55215491b575888c1ee.JPG

 

Forfra

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @Ruger #1 Accubond funker som bare det i 9,3x62... Har faktisk både erfart selv og sett at tyngste Oryx er verre på kort hold enn Accubond i dette kaliberet. Men... på kort hold får alt av kuler en voldsom effekt, uansett. Egentlig ingen fasit. For mange faktorer som spiller inn. Treffpunkt, vinkel, avstand, penetrasjon av bein osv.

Det som folk refererer til som "enorm" kjøttødeleggelse, er ofte bare mye blodslåtte hinner. Viktigste er at kula gjør jobben og dyret ligger. Accubond er ei knall kule i 9,3 hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ei 6,5  AB 140 grs kule som jeg plukket ut av en 6 tagger hjort som kom løpende på ca. 10 mtrs hold. Gjennom begge boger. Den er etter husken omtrent halvert, men å finne den igjen gjenstår. Ligger nok i foret på en eller annen jaktbukse/jakke.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen 6,5 accubond jeg også. Funnet igjen i elg, bl.a fra ei 1,5 års ku. Skutt skrått forfra i høyre skulder. Funnet igjen i venstre lår...skal se om jeg får rota meg til å ta noen bilder....har ennå til gode å finne igjen accubond i 9,3 :)

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, hewi skrev:

Det som folk refererer til som "enorm" kjøttødeleggelse, er ofte bare mye blodslåtte hinner. Viktigste er at kula gjør jobben og dyret ligger. Accubond er ei knall kule i 9,3 hastighet.

 

Riktig, og amen !

Har brukt den som sagt i flere kaliber. I 9,3 er den perfekt. Oppnådde ikke noe mer med .375 HH. Derfor er 9,3`n fremdeles i mitt eie. 375`n solgt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, spindrift skrev:

@Ruger #1; takker for fint innlegg med flotte bilder!

 

Selv takk..

Synes bilder er mangelvare i trådene nutildags.. 

Nå.. når ungdommen har mobiltelefoner osv.. er det vanligere (nesten mer legalt), å sende et dickpic, enn bilde av rifla ;)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...