Jump to content

Grovt kaliber til Blazer R8


JLmorten

Recommended Posts

Har per dags dato bar en simpel 6,5x55 rifle å en Marlin 1895GBL 45-70

Skal jakte Villsvin med Marlin til Høsten, så har ladet masse forskjellige kuler,ladestiger osv for å finne presis å kontrollerbare salver.

Min neste rifle skal bli en R8. den skal erstatte 6,5rifla mi, vet ikke om den kommer til erstatte 45-70 rifla.  Men ønsker et løp til den som har noe av samme egenskapene som 45-70.  Har ingen planer jakte noen store afrikanske dyr.  Men ønsker noen erfaringer på kaliber. lader ikke 45-70 til maks, men opp mot 90% av maks. å da er det en del rekyl for min del. Så blir ikke aktuelt med noe som gir mere rekyl.  Vet at tyngde våpen, kule valg osv spiller inn. Men en standard Marlin 45-70 mot en standard R8 rifle. Begge ladet med kuler i den tyngre enden å ladet opp mot maks. Hva bør jeg holde meg vekke fra å hva bør jeg vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger det en komplett R8 i 500 Jeffery på Finn til 40’ og ei pipe til 15’. Med det kaliberet lader du selv til så mye futt du vil ha...

 

jeg har ei pipe i 375H&H og det kaliberet er nydelig å skyte med (med demper). Mye mer behagelig rekyl en 338LM! 

 

Lader 45-70 med 405gr kuler til 608ms og det er mye være enn både 338LM og 375H&H i R8...

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Wintel skrev:

Nå ligger det en komplett R8 i 500 Jeffery på Finn til 40’ og ei pipe til 15’. Med det kaliberet lader du selv til så mye futt du vil ha...

 

jeg har ei pipe i 375H&H og det kaliberet er nydelig å skyte med (med demper). Mye mer behagelig rekyl en 338LM! 

 

Lader 45-70 med 405gr kuler til 608ms og det er mye være enn både 338LM og 375H&H i R8...

Lader du bly kuler i 45-70 til over 600m/s ?  ikke blying i løp?  Lader til rett under 500m/s. men er vel ikke så lett eller noe smart å  prøve lade ti 600n/s med 18,5toms løp da.  uansett syns ikke det er noe morsomt å skyte når en passerer 500m/s uansett.  tenkte porte løp for gjøre det mere anvennelig på villsvin drivjakt.  Demper ikke rekyl, men har en liten følelse av at det forsatt  kan føles bedre å skyte med når løp stabeliserer litt mere.

 375 å 9,3 er begge 2 alternativ, må nokk få prøvd før valget faller...  

 

Va på banen i går å skjøt nokk en ca 50skudd med 45-70, var forskjellige ladninger å kulevalg. men mildeste ladningen var 48Gr N135 bak 405gr bly. Å jeg ga meg før jeg hadde skutt opp ammo. Lader selvsagt MYE mildere for morroskyting.  Måtte bare skyte opp rester etter ladestiger i vinter. 

Link to comment
Share on other sites

På 20.5.2018 den 18.13, Wintel skrev:

Jepp, støper selv og pulverlakkerer. Har 32 tommers løp og lader med N133. 

32 toms løp, dette hjelper vel en del på. høres ut som du har en litt tyngre å stabil rifle også for å skyte slike ladninger :-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...