Jump to content

kan man kjøpe rifle fra privatperson selv om man ikke spesifiserte det på søknaden?


Tangemann

Recommended Posts

hei, tenkte meg å kjøpe ei bolt action rifle i kaliber 22lr snart og leverte inn søknad på det, jeg la selgers adresse/navn stå tomt.

 

kan jeg da kjøpe fra en privatperson med den søknaden, eller må jeg legge inn en ny søknad og betale ett nytt gebyr?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på våpenkontoret du sokner til. Her i Sogn og Fjordane er det blankt nei, må ha våpennr kaliber merke etc. ved kjøp av private.

Skal desse felta stå åpne må det skrives "kjøpes av aut.forhandler" i merknadsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en godkjent søknad  i korrekt kaliber er det bare å handle av hvem du vil. Det er selger som skal skrive inn  de aktuelle dataene  som merke, løpslengde osv. Om ditt våpenkontor hadde drevet med slike krummspring som Cutlass beskriver hadde du ikke fått godkjent en "blanko" søknad. 

Link to comment
Share on other sites

Vel, man søker normalt om lov til å erverve et våpen av en bestemt type, ikke lov til å overta ett bestemt våpen. Det er riktig at man kan føre på våpennummer hvis man skal kjøpe fra en privatperson, og allerede vet hvilket våpen det er, men det kan da ikke tolkes dithen at man ikke kan bruke en godkjent søknad der man måtte finne den typen våpen man ser etter. Det er en kjent sak at noen har opplevd svært lang saksbehandlingstid på søknader, og man kan da ikke forvente at en selger skal vente vinter og vår på at kjøper skal få godkjent sin søknad. Hvis man derimot skal overta bestefars børse, vet man allerede alle data, og kan da fylle ut alt, så slipper man to runder hos politiet. Oslo godkjenner slike "blanko" søknader, og jeg mener Sogn og Fjordane gjør feil.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som @Chiefen.v-2 skriver, les på baksiden av søknadsskjemaet.

Svaret på spørsmålet til TS, er enkelt og greit, nei det kan du ikke.

Uavhengig av hva enkelte saksbehandlere og  våpenkontor praktiserer og hva som ville vært fornuftig, er svaret på dette spørsmålet fortsatt nei.

Det er rimelig håpløst å måtte fylle ut søknad på gjennomslagspapir, i 2018. Den eneste fordelen med det er at det faktisk står mye god informasjon på baksiden av skjemaet.

Link to comment
Share on other sites

Som 8x68s og Chiefen sier så skal man i utgangspunktet føre opp alt.

Det står klar på toppen: "Ved kjøp hos annen enn godkjent våpenforhandler må søker oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer etc."

 

Men samtidig er det våpenkontor som godtar at man ikke gjør det.

 

Og som Eldhannas er inne på, mener jeg at de må gjøre det sålenge de opererer med så lange behandlingstider. I vest agder tar det fort 3+mnd før man får svar og det kan man ikke forvente en privatperson gidder å vente. Skulle jeg vente så lenge ved salg, ville jeg forlange 100% betaling på forskudd og ingen refusjon ved avslag. Vanligvis selger jeg kun våpen fordi jeg trenger pengene til noe annet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 26.5.2018 den 8.25, Cutlass skrev:

Kommer an på våpenkontoret du sokner til. Her i Sogn og Fjordane er det blankt nei, må ha våpennr kaliber merke etc. ved kjøp av private.

Skal desse felta stå åpne må det skrives "kjøpes av aut.forhandler" i merknadsfeltet.

 

 

Slik er det i telemark også. 

Blankt avslag om du ikkje fyller ut absolutt alle felt. Kun ved kjøp frå forhandler du kun kan føre på kaliber. Legg til at det er ca 2 mnd. behandlingstid.

MEN, dei tillater at du endrer på ein innvilga søknad på kjøp frå private. Også endring av kaliber tillates. Betalte heller ingenting når eg endra min søknad for ca 1. år sidan.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk har vært at dette er et «sovende» punkt i søknadsreglene. Har ikke hørt om at privatkjøp med åpen søknad har medført problemer i distriktene rundt her. Jeg klarer heller ikke å se noen fornuftig grunn til at det ikke skal kunne gjøres, og det har vel ikke mange av våpenkontorene rundt heller klart og se, og derfor latt det passere. Men jeg har fått inntrykk av at POD pusher på distriktene for at alle betemmelser skal følges ned til siste bokstav, uansett fornuft eller ikke, så at praksisen skjerpes rundt omkring er vel å forvente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...