Jump to content

Magnetospeed


ErlingElev

Recommended Posts

Takk for svar. 

Er det dette du refererer til?

Magnetospeed chronographs can work with both lead and steel projectiles, though the sensitivity may need to be adjust for lead-only rounds. The same applies for shot loads, however we do not recommend use with #7 bird shot and smaller due to a drop in accuracy.

 

Jeg ser at noen vet at V3 fungerer, men har ingen kilder til at sporteren fungerer. Magnetospeed beskriver forskjellen slik

 

The main difference is that the Sporter can fit on barrels from .5" to 1" in diameter. The V3 can fit on barrels and suppressors from .5" to 2" in diameter. Use this comparison chart to see major and minor differences. (insert comparison chart)

 

Sammenligningskartet har jeg ikke funnet ennå

Link to comment
Share on other sites

Jag har V3 modellen och den funkar bra, hade dock lite svårt att läsa mina piprekylerande A5:or 

äMen när jag kom på att montera spännremmen under spången gick den klockrent .

 

det bästa är att den är oberoende av väder och ljus 

 

ps: jag använder min enbart till hagel 

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med V3 og hagle også. På mest sensitive innstilling kan jeg måle ladninger på 32 gram bly og tyngere med haggel i område no. 7/6 og større. Under 30-32 gram blir det oftest ingen måling. Siden jeg skulle bruke den for å lade kaliber 20 ga jeg opp og gikk tilbake til den optiske.  

Link to comment
Share on other sites

 

??? Och jag som enbart använder min till hagel , både 16 & 12 ända ner till 24gram både stål och bly. 

 

Men ibland har det strulat och då ofta pga  mynningen vart för nära eller för långt ifrån sensorn. 

 

Jag kontrollskjuter m steelmax som är extremt jämn i farten.

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Og da måler den 24 gr bly? Har du akkurat rett høyde med "målestaven" eller mindre?

Tror jeg kanskje må prøve den på hagla igjen å se om det er håp. Den har bare blitt brukt på rifla siden jeg gav opp haglemålinga.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

inte mer, staven  kanske ytterst lite under det avståndet , men så måste man se till att allt sitter rakt och om möjligt sätta remmen under spången.

Hittar du läget " shotgun"   det hittade jag inte förut och då kunde det bli konstigt för lågt eller för högt värde, men som sagt skjuter jag alltid en referenspatron före  och ibland mitt i serien ( som jag plockar bort innan summering) 

Jag försöker även låta bli att skjuta träffbild samtidigt. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Fotocell kronograf är långt ifrån problemfria och är beroend av rätt sorts ljus för att ge korrekta värden och det var därför jag bytte. 

Kan du ta en bild fr sidan när bajonetten är riggad , provat båda sladdarna ? Och i båda anslutningarana ? ( ville inte skriva har du provat båda hålen ) 😬 

/P

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, culot skrev:

Fotocell kronograf är långt ifrån problemfria

I know! 🤔 Det var derfor jeg kjøpte MagnetoSpeeden for å slippe og rigge lys og faenskap hver gang (det er mørkt halve året her jeg bor - nesten!)

 

2 timer siden, culot skrev:

Kan du ta en bild fr sidan när bajonetten är riggad , provat........

:lol: eh, nei!, men den virker på rifla hver gang med det "hullet" og den ledningen jeg bruker, så det skulle vel ikke være tekninsk feil.

Jeg kan ta et bilde neste gang jeg drar på banen for å test, hvis jeg bare klarer å huske det. Men som sagt den virker på rifle og salongen, og måler hagel i litt større mengder enn jeg har planer om å skyte i kaliber 20.  

Link to comment
Share on other sites

Da har eg testet Magnetospeeden på ny. Innstilt på Shotgun og Max sensitivitet fikk jeg disse resultatene;

 

Først ut Saga leirduepatron 5 skudd

20180602_151151.jpg.bb5b9021c48aa0bffc7ff9de4680ecb4.jpg

Maks 436 og min 220 m/s... ssss ikke helt bra?

 

Neste forsøk fabrikk Winchester no6 , 32g bly

20180602_151715.jpg.eb4f44c5bc545c579810dd909389c43d.jpg

20180602_151741.jpg.087f8ac05cd9a308ee5fb89662e6db4f.jpg

Jeg stoppa på skudd nummer to siden første målte 282 og andre 146 m/s??? Det gir jo ingen mening!

 

Siste forsøk samme Winchester men nå i no5.

20180602_152645.jpg.0783fbaa0add571b12ee3f585ffa49be.jpg

Jeg tok 5 skudd for å se.  Maks 459 m/s, det tror jeg ikke på! Minimum 103 m/s, da pakka jeg bort skrotet.

 

Konklusjon;

20180602_215758.jpg.065a91796554ead3c54f46ed2e0629eb.jpg

Ølet var godt!  Magnetospeed til hagle er noe SATANS forbanna mannskit som jeg ikke anbefaler noen å kjøpe til det formålet!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra jeg ikke solgte Pro Chrono og investerte i Magnetospeed da! Men mulig Magnetospeed kan fungere bedre på rifle da? Ser den er lettere å rigge til på banen. Men er målingene til riflebruk like upålitelig? Den ølen så forresten veldig god ut, må testes :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Til rifle har jeg aldri hatt problemer med Magnetospeeden. Der funker den upåklagelig, men jeg kjøpte den egentlig for å måle hagleladninger som de reklamerte med at den skulle kunne måle (my ass!) 💩☹️☹️☹️☹️☹️

I dag tror jeg heller jeg ville kjøpt Labradar til formålet. Labradar var selvfølgelig ikke på markede da jeg kjøpte Magnetospeeden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok den enkle løsningen å monterte Magnetospeeden på den "øverste pipa" siden jeg ikke måtte bygge den om fra rifla. Baionetten lå ørlite høyere/tetter til skuddet enn hva målestaven "anbefalte". Jeg har prøvd nederste løp før, og det var ingen forskjell da heller 😉 same shit! 

Øvingstål var de første 5 skudda jeg skjøt, så svaret er nei!

 

Jeg kan ikke se at jeg gjør noe som skulle tilsi at det blir brukerfeil! Magnetospeeden holder bare ikke hva den lover 😢

Hadde jeg ikke hatt bruk for å kronografere rifle hadde den vært sendt i retur for lenge side.

Link to comment
Share on other sites

@Bly 

 

Det är jäkligt konstigt ? har du provat alla steg i " settings"  ?  jag brukar  prova med  " normal "   först , och för mig är stål aldrig nåt problem då det som bekant är väldigt magnetiskt.

Provat båda  plug in hålen ( har jag kanske frågat )  provat vända på sladden ? 

Link to comment
Share on other sites

I settingen har jeg prøvd steg 2-6-10 og 11. Alt annet enn 11 gir meg stort sett feilmelding med "for svakt signal". Jeg har ikke giddet å prøve de i mellom siden det virker opplagt at signalet er for svakt der også.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være et poeng å bytte på verken ledning eller kontakter. Det virker jo helt fint på rifla med samme plugg og kontakt og ledning? Hva skal være forskjellen?

SAGA, som her er stål by the way, gir jo av og til noen tall man kan tro på, men det virker ikke mye pålitelig når bare 2 kanskje 3 av 5 målinger gir tall du kan være tilbøyelig til å tro på? 

Uansett hjelper det lite når det er bly jeg vil lade og bly som ikke gir målinger med noen grad av plausibel fart.

 

Kanskje har jeg et mandagseksemplar?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Jag har nu ett tag använt en Annan kronograf efter att min Magnetospeed drabbats av någon Norsk förbannelse och den är numera såld till en nöjd vapenskribent som nyttjar den för kula där den verkar fungera oklanderligt. 
min nya heter Caldwell Ballistic och har aldrig strulat 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...