Jump to content

hva menes med "våpen godkjent til jakt" på våpensøknad? og hva skal skrivest i "våpenet brujes til" ?


Tangemann

Recommended Posts

hei, driver å fyller ut våpensøknad, tenkte å kjøpe meg en brukt kongsberg mauser i kaliber 22lr til litt kråkeskyting, men mest for å få skytetrening.

er det slik at alle bolt action rifler i lovlige kalibrer er godkjent til jakt? eller hvordan funker det der?

 

og under "våpenet skal brukes til" kan jeg bare skrive "jakt" eller må jeg skrive "kråkejakt" eller hva er det lurest å skrive der?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er slettes ikke nødvendig å skrive mer enn "jakt".

 

Våpen ervervet til jakt kan brukes på bane, til skyting i regi av så og si alle forbund i Norge, såfremt våpen og kaliber er tillatt brukt i den grenen det trenes og/eller konkurreres i. En Tikka ervervet til jakt kan fint brukes i Jegerklassen til DFS, og en Mini-14 ervervet til dynamisk kan fint brukes til jakt (fordi den er på "lista" til både jakt og sportsskyting).

 

Alle manuelle våpen (bolt-, pumpe-, bøyle-, og rettrekkerrepeter, brytevåpen, og fallblokk/rulleblokk) er tillatt til jakt såfremt de har en pipelengde på minst 400mm, en totallengde på minst 840mm, og ikke er kamret i 12,7x99 (forskrift over forbudte våpen), 4,6x30, 5,7x28 eller .224 BOZ (rundskriv 2009/009). Alle halvautomatiske rifler som er unntatt forbudet og nevnt på listen over halvautomatiske rifler til jakt er også lovlige (frem til forskrift endres).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata

Du har helt rett i dette, men det vet ikke alle som skal avgjøre våpensøknader hos politiet.

En bekjent av meg søkte om en CZ i 17 Hornady og et løp i .22 LR. han fikk våpenet men avslag på løpet fordi han måtte være medlem i en forening for å få .22 løp.

  • Haha 1
  • Confused 2
Link to comment
Share on other sites

Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. Med en slik innsikt kan de finne på å avslå søknaden om man fører opp trening uten å være medlem i et skytterlag. Heldigvis overvåker politiet normalt sett ikke skytebaner, så det er svært lite trolig at han vil få problemer ved å kun føre opp jakt som behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...