Jump to content

Avstandsmåler overfører skytedata til sikte med Bluetooth


Torf

Recommended Posts

SIG Sauer kommer nå med automatisk overføring av skytedata fra avstandsmåleren til kikkertsiktet. Kikkertsiktet kompenserer automatisk for avstand med en lysende dot for korrekt treffpunkt pr avstand.

Fordelen jeg ser med dette systemet er at kikkertsiktet beholder normal lysgjennomgang og størrelse i forhold til laserscopene fra Swarovski og Burris. Kommer på markedet i juli. Startprisen på rimeligste sikte og avstandsmåler er så lav at dette kommer til å lage bølger og sette presedens for andre produsenter.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2018/05/new-bdx-electro-optical-system-shows-hold-overs-in-scope/#comments

 

https://www.sigsauer.com/press-releases/sig-sauer-electro-optics-transforms-hunting-launch-bdx/

 

En forferdelig reklamevideo..:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=77&v=lQyQ3g7YRpc 

Link to comment
Share on other sites

Her ser jeg for meg at det kan bli mye «stygg skyting» i reinsfjellet, når folk «bare» skal skyte den bukken på 350meters hold, er jo bare å sjekke avstandsmåleren, så gjør kikkerten resten.

 

vindavdrift osv tar jo ikke denne hensyn til. 

 

De som kan skyte på 350m pluss kan også bruke en klikktabell, og er antagelig bedre på å beregne skudd enn kikkerten :)

Link to comment
Share on other sites

Kom en typisk ung jeger til meg under storviltprøven i fjor og spurte om hvor han kunne trene langhold. Jeg anbefalte jegerklassen i felt DFS. Han fortalte at han nå hadde en app der han kunne taste inn vind, så fikk han antall knepp han skulle skru automatisk. Da jeg spurte han hvordan han visste hva han skulle taste inn (styrke, retning evt varierende vind mellom skytter og mål), forsto han ikke spørsmålet. Det er jo bare  å taste inn, gjentok han :-(

Link to comment
Share on other sites

Det var vel bare et spørsmål om tid før et slikt produkt kom. For å være brutalt ærlig synes jeg ikke det er særlig interessant fra et teknisk perspektiv, hverken optisk eller mhp elektronikk. Det er en cost-down for å nå bredere marked. 

 

@nhd: Jeg tror rådet om DFS-felt for jegere er veldig godt. De aller fleste av oss har vært fersk og overmodig jeger med overdreven tro på egne ferdigheter. Skyting med ørlittegrann stress og poengsum med rangering til slutt lærer man av. Både som trening og for å se hva man kan og ikke, og det kan helle kaldt vann i blodet på enhver, meg selv inkludert. :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, vel, på en toveis skytebane kan spotter og skytter bli ganske effektive med kort responstid tror jeg. Spesielt hvis skytteren også har laser i siktet ala Swaro ds.

 

Det som var litt morsomt med SIG siktet var at man kan lagre skyteavtandene i feks jaktfeltløypa.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her ser jeg for meg at det kan bli mye «stygg skyting» i reinsfjellet, 

Mnja. Men her har vi som arrangerer storviltprøver og trening et ansvar. De som får prøvd seg på skive på 2 og 300m med de "automagiske" kikkertene sine tenker gjerne om igjen. Vi har dyrefigurer på 200m, og mange er de som har kommet for å "skyte inn på 200", som har gått slukøret og skjønt at investeringen ikke gjorde dem til bedre skyttere.

Men jeg tror ikke dette blir noe verre enn appene, folk flest tar ikke sjanser når de skyter på dyr. De som tror folk gjør det, er gjerne de som gjør det selv ;)

For de som vet hva de holder på med kommer dette til å utvikle seg til gode hjelpemidler, etterhvert. Foreløpig er det ikke helt modent føler jeg. Det er ikke vanskeligere å skru på et høyderatt enn at jeg klarer det selv, det vanskelige er fremdeles, og uansett, å holde rifla i ro, og ta et godt avtrekk.

Toveis skytebaner bekymrer jeg meg lite for, og de skal jo heller ikke diskuteres her. Men problemstillingen ekisterer jo høy grad på jakt også - dog på politisk ukorrekt jakt. Det er faktisk påfallende hvordan produsentene, og reklamen deres beveger seg mer og mer mot lengre hold, mens mediene som formidler den samme reklamen, formidler den, mens de sitter på hesten sin og forteller hvor umoralsk dette er, og umulig faktisk, iht enkelte...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Bluetooth vindmålere i lommeformat, som også måler temperatur og luftfuktighet

SIG har en slik integrert i Kilo avstandsmåleren. Forsiktig sagt er den noe f.. mainnskit. Den gir ingen fordeler iallefall... Det andre er jo at vinden der du står, og skal skyte fra, som regel er temmelig uinteressant, eller i beste fall lite representativ. Iallefall her i Norge, mellom bakkar og berg inne i skogen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er gammeldags og konservativ som en ljå altså. Men jeg er en av dem som har 30-06 fordi jeg kan holde midt i mellom 5-500 meter og over 500 så holder jeg bare litt over ;) 

 

nei jeg kjenner mine begrensninger og holder meg på så korte hold at oppsynet ikke ser to ganger på meg....

men nettopp sånne «unge jegere» (mange i 40-50 åra også som tror at tekniske hjelpemidler gjør dem automatisk til bedre skyttere) kan fort finne på å stole 300% på eb sånn kikkert. 

 

Hva om man klarer å taste inn en feil i ligningen når man legger inn kule/ammo type, og skyter inn på 100 meter og stoler på kikkerten?

 

(er jeg på vei inn i GGG Klubben nå?)

Link to comment
Share on other sites

Veldig GGG :-)

 

Til jakt må hele kostebinderiet verifiseres på alle etiske korrekte hold for den enkelte. 

SIG hevder at presisjonen i systemet er 1moa hele veien ut uten ytre påvirkninger.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

På 15.5.2018 den 23.51, Bullmastiffen skrev:

 

Hva om man klarer å taste inn en feil i ligningen når man legger inn kule/ammo type, og skyter inn på 100 meter og stoler på kikkerten?

 

 

 

Da er det brukerfeil, på samme måte som det er brukerfeil når ola elgmauser skyter elgen i skinka, fordi han ikke klarte holde rifla i ro.  

 

Hvahvisomat.... Det blir litt på samme nivået som å saksøke mcdonalds fordi man er blitt tjukk.  

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår det riktig så sitter beregningen i avstandsmåleren, kikkerten kan kun vise justeringen som måleren overfører. Det synes jeg er en veldig dårlig løsning siden all funksjonalitet avhenger av måleren. Om beregningene ble gjort i siktet kunne man lagt til en manuell justering og fått et produkt som også fungerte på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

som tror at tekniske hjelpemidler gjør dem automatisk til bedre skyttere

De blir bedre skyttere. All innskytinga og testinga før de får tallene til å stemme mangedobler treningsmengden... 

 

 

Sitat

 Det synes jeg er en veldig dårlig løsning siden all funksjonalitet avhenger av måleren

Jeg kan love deg at dersom du haddde prøvd måleren / telefonappen som kommer med den, så hadde du irritert deg grønn på nettopp dette. Alt avhenger av at Bluetooth virker perfekt, og helst fort.

Om @Torf hadde måttet bruke denne på toveis riflebanen sin, så ville ikke jeg vært i skoene til utvikleren når (hvis) Torf kom hjem og skulle evaluere den... Ikke ville jeg vært i skoene til Torf på banen heller - jeg ville kastet hele app-faenskapet så langt det gikk, og brukt måleren, som måler, for det er den god på. Resten er for nerder som skal kose seg med app og BT og datagreier. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, M67 skrev:

Resten er for nerder som skal kose seg med app og BT og datagreier. 

 

"app og BT og datagreier" er like naturleg og enkelt for den yngre generasjon som høyderatt og trestokkar er for GGG. Det er lenge sidan "data" var for nerdar.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet denne, men teknologien bak er såpass moden, at jeg ser ingen større problemer med dette. Men største nytten er vel for såkalte 2 veis baner, hvor en måler og en skyter. Skulle det fungert bedre, så ville jeg hatt mulighet for å legge inn flere punkter. Så kunne man målt og lagt inn, og hatt forhånds målte punkter, for flere avstander.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men største nytten er vel for såkalte 2 veis baner, hvor en måler og en skyter

Som jeg sier: det er antakelig (uten erfaring heldigvis, men jeg tror det) langt større fokus på at ting faktisk virker, og virker NÅ, uten å koble opp på nytt fordi en av enhetene har pauset eller noe sånt, på den toveise banen. På en vanlig skytebane kan en kose seg med nerdegreiene. På jakt vil også ofte at ting virker nå, ikke litt senere.

 

Sitat

høyderatt og trestokkar er for GGG. Det er lenge sidan "data" var for nerdar.

Tosk! Apper, Bluetooth og "datagreier" er en vanlig del av hverdagen. Jeg styrer låsene hjemme via det, lysene, og snart vaskemaskinen. Og de trenger jeg ikke å "pare" hver gang de skal brukes. Eller pare om igjen 15 ganger fordi det ikke skjer noe de 14 første. Telefonen min snakker med vindmåleren på seilbåten, GPSen i klokka og fartsmåleren, og det spyttes ut på nett før jeg vet ordet av det - men SIG- appen og avstandsmåleren, og ikke minst vindmåleren - no dice.

Jeg skrev nerder fordi den eneste jeg vet som har hatt glede av dette er en dataingeniør som koste seg med å dechiffrere signalene de sendre til hverandre, og fant ut hvordan den sendte vinddata. Heller ikke han klarte å legge inn vind i SIG-appen så vidt jeg vet... 

 

 

 

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67: Spotteren laster data rett inn i siktet. Dette gjør de jo i de mobile blekkboksene idag. Selve appen brukes jo bare til konfigurering og endringer. Det er vel bare et spørsmål om hvilken kvalitet og pris utstyret skal for at det skal virke i felt.

 

Hvis tid er skillefaktoren på en toveis bane vinner hitechgjengen statistisk selv om elektronikken bare virker i 50% av tilfellene og resten er 50/50 i manuell mode. Blekkboksene har jo testet ut dette..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke orket å lest om produktet siden jeg så reklamevideoen først og trakk konklusjonen ubrukelig umiddelbart . Det som slår meg med en gang jeg ser retikklelet i kikkerten er; hvordan skal man forholde seg til vind? Er det snakk om FFP eller SFP retikkel? 

 

Edit: Så en "tube" til;

https://www.youtube.com/watch?v=iNJ0UeikS8s

Her får man da litt mere forklaring, men jeg ser fortsatt begrensninger med vind :S

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det er simulert ffp på samme måte som Swaro ds. Ds'en har ffp juletre i tillegg. 

I grønt har jeg skutt på oppdukkende mål opp til 700m med veldig kort visningstid, 5 - 10sek, med Nato M60. Et slikt system hadde doblet antall treff den gangen. Ikke pga bom men pga skudd på skiver man ikke rakk i tide. Spesielt når mål på forskjellige hold ikke dukker opp i synk. Jeg ville, som tidligere sagt, også hatt laser i kikkerten. 

 

Jeg synes dere undervurderer tidsaspektet. Det går an å ha så korte skytetider at konvensjonelle kikkerter er "ubrukelige" pga tiden det tar å kalkulere og skru fysisk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

I grønt har jeg skutt på oppdukkende mål opp til 700m med veldig kort visningstid, 5 - 10sek

Jeg har bare gjort det sivilt ;) Men jeg kan ikke si at jeg savna å vente på en bluetooth-paring, jeg var opptatt med å skyte.

K

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, M67 skrev:

Jeg har bare gjort det sivilt ;) Men jeg kan ikke si at jeg savna å vente på en bluetooth-paring, jeg var opptatt med å skyte.

K

Jeg forstår ikke hva du mener med venting på parring. Sivilt eller militært er det snakk om kontinuerlig networking (nynorsk) enten det er bt, wifi, etc. Et spotter/skytterteam med samhandlingsverktøy er bedre enn et uten. På natta er man avhengig av batterier uansett.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kilo2400 sin samhandling med mobilappen var som M67 påpeker ikke spesielt bra. Det burde være mulig å lage dette på en rimelig driftssikker måte om utviklerene har den riktige kompetansen. Løsningen i kilo2400 kunne tyde på at de som laget denne ikke er veldig kompetente på Bluetooth. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

kontinuerlig

Nettopp. Og det er det mange som får til, men etter min erfaring, ikke SIG. Oppkoblingen mellom telefon og måler, f.eks. når forsøkt brukt slik at spotter måler, og skytter kan se telefonen, og skru deretter. Virker utmerket, f.eks. en gang. Vent for lenge, eller gå inn i en annen meny, og de har "glemt" hverandre, osv...
Jeg brukte ikke ballistikkfunksjonen i denne nevneverdig, (og det er jo mye den folk betaler for) siden tiden på banen gikk til å kuke med BT-koblingen. Det er også en rekke ting den ikke håndterer, som f.eks. innskyting ikke i senter -  og vind. Jeg, og flere andre klarte ikke å legge inn vind. Den skal jo måle vind, men du kan ikke legge inn noe annet, og du kan ikke legge inn en annen avstand enn du måler og få i løsning, så kan du ikke måle, kan du heller ikke legge inn avstanden manuelt. 

 

En slik løsning, som faktisk hadde virket, ville vært til stor nytte. Det er jeg enig i, ideen er bra - teknologien kan gi forbedringer. Gi dem et par år på å finne ut av det, og fikse bugs, så er vi der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som regel er problemet i softwaren som bruker Bluetooth og ikke i selve protokollen. 

 

Mobilen min flytter seg sømløst mellom de ni kjøretøyene jeg benytter, samtidig som den kommuniserer med iWatch og keyfinders. De gangene jeg ser problemer er det typisk med proprietær software som Kenneth Coles og Garmins armbåndsur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...