Jump to content

Homogene storviltkuler til 9.3x62


Redhawk

Recommended Posts

Hei

Mulig dette har vært diskutert før så link gjerne videre til disse postene men fant ikke noe relevant under søk. 

Har brukt Oryx 285gr  i alle år frem til nå og disse har fungert utemerket i min rifle så har ikke oppdatert meg selv på homogene kuler. Men nå trenger jeg litt hjelp da jeg pga endrete krav i jaktlaget må gå over til blyfrie kuler(homogene kuler). Er det noen som sitter med førstehåndserfaring på homogene kuler i 9.3 og vil deles disse? Hva fungerer og hva fungerer ikke?

Finnes det noen nyere tester feks i vapentidningen på slike kuler? 

Jakta kommer fort å det må laddes å testes så er litt sent ute å føler på stresset 😜

 

Edited by Redhawk
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Barnes TTSX i 8x57 et par år, ikke det kaliberet du spør etter men svært sannsynlig at kulene oppfører seg nokså likt i både 8 og 9,3mm.

 

Erfaringer hittil er udelt positive;

  • Lett å få god presisjon -  har ladet TTSX i 30-06 og 8x57IS
  • God effekter i viltet og kortere fluktstrekninger

Disse erfaringene er kun basert på 50 vilt skutt på avstand 5 til 200 meter, men det gir en viss pekepinn. Jeg anser Barnes TTSX til å ha svært rask og god ekspansjon, med stor sårkanal og rask utblødning som konsekvens

 

Link to comment
Share on other sites

Her er en tråd som omhandler lading av kobberkuler i 9,3 x 62:

 

https://www.kammeret.no/topic/75585-nc-ra-11-til-93x62/

 

Min erfaring er med de første BX, de la igjen skrekkelig mye kobber i løpet (både i 6,5, .30 og 9,3). De nyere versjonene har kanskje fått bukt med dette? Vær likevel forberedt på å fram med bronsebørste og mantelfjerner, når du skyter "moteriktig" ammo.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, smaug skrev:

Bruker ikke mono kuler fordi det er mote men fordi det er bra og fornuftig

 

Har hørt det kommentert at for flere av homogenkulene ville det vært bedre å markedsføre de som ei premiumkule, og heller "tone ned" miljøaspektet, ettersom jegerne er lettere å overbevise om man fokuserer på kulas prestasjoner (presisjon, effekt i vilt osv) istedet for å fokusere på at man skal være så miljøvennlig. 

 

Og jeg tror det er et godt poeng... 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2018 den 13.25, kruttskalle skrev:

Jeg skaffet meg en rifle i 9,3x62 i fjor. Fikk dessverre ikke skutt noe vilt med den. Men jeg testet 250gr ttsx i vannkanne på 100 meter. ¨Vingene¨ ekspanderte til 18.5 mm.

Skal prøve å skyte i vannkanner på 200m i sommer. 

IMG_0120.JPG

IMG_0123.JPG

Hvordan vannkanner? Og hva fanger opp kula etter vannkanna? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, matsb skrev:

Hvordan vannkanner? Og hva fanger opp kula etter vannkanna? 

 

Jeg kan jo forsøke å svare på hva slags vannkanner som vanligvis brukes, etter at Telenor sluttet med kataloger:

 

Spylervæske-kanner, de får du i kubikkmeter-masse på nærmeste bensinstasjon.

 

Hva som stopper kula? Kanne nr. 2, 3, 14 eller ørtiåtte, alt etter kaliber, kulekvalitet og hastighet. Sett kannene etter hverandre. Vær imidlertid klar over at kula kan vinkle, og sørg for sikker bakgrunn, i tilfelle rottefelle.

 

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2018 den 13.25, kruttskalle skrev:

Jeg skaffet meg en rifle i 9,3x62 i fjor. Fikk dessverre ikke skutt noe vilt med den. Men jeg testet 250gr ttsx i vannkanne på 100 meter. ¨Vingene¨ ekspanderte til 18.5 mm.

Skal prøve å skyte i vannkanner på 200m i sommer. 

IMG_0120.JPG

IMG_0123.JPG

Hvilke ladde data brukte du på denne og hvilken hastighet ligger du på?

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2018 den 13.50, Skarvekongen skrev:

Har brukt Barnes TTSX i 8x57 et par år, ikke det kaliberet du spør etter men svært sannsynlig at kulene oppfører seg nokså likt i både 8 og 9,3mm.

 

Erfaringer hittil er udelt positive;

  • Lett å få god presisjon -  har ladet TTSX i 30-06 og 8x57IS
  • God effekter i viltet og kortere fluktstrekninger

Disse erfaringene er kun basert på 50 vilt skutt på avstand 5 til 200 meter, men det gir en viss pekepinn. Jeg anser Barnes TTSX til å ha svært rask og god ekspansjon, med stor sårkanal og rask utblødning som konsekvens

 

Hvilke ladde data har du brukt? Ser at det som oftest oppereres med meget høye hastigheter på disse kulene🤔

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Redhawk skrev:

Hvilke ladde data har du brukt? Ser at det som oftest oppereres med meget høye hastigheter på disse kulene🤔

Bruker 52 gr Hodgdon CFE223(ligger mellom N140 og N150 i brennhastighet) som gir 845m/s i min pipe. Hodgdon oppgir 49,7-54 gr

Skjermbilde 2018-05-21 kl. 10.37.27.png

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var kulene i hus og jeg skal prøve å få ladet disse.

Sett litt på nett at kulen kan bli løs i hylsen så noen anbefaler krymping. Noe dere gjør? Og krymper dere bare inn i fremste sporet(cannelure) på kulen?

Har N140 krutt som jeg tenkte å bruke da dette har fungert bra på 286gr Oryx. Noen med laddedata i N140 og hvilke hastigheter dere har oppnåd?

Link to comment
Share on other sites

Krymping er en sikker måte å få dårligere presisjon.

Får du dårlig kulehold så ta vekk ekspanderknappen, da pleier det bli nok. Men dårlig kulehold kan skyldes underdimensjonerte kuler. Dersom kulene er underdimensjonert kan det føre til mye erosjon i løpet, og levetiden kan bli forkortet. Presisjonen blir heller ikke topp. Sjekk at kulen er minst riflingsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Krymping er en sikker måte å få dårligere presisjon.

Får du dårlig kulehold så ta vekk ekspanderknappen, da pleier det bli nok. Men dårlig kulehold kan skyldes underdimensjonerte kuler. Dersom kulene er underdimensjonert kan det føre til mye erosjon i løpet, og levetiden kan bli forkortet. Presisjonen blir heller ikke topp. Sjekk at kulen er minst riflingsdiameter.

Dette stemmer ikke etter min erfaring, jeg har testet patroner med og uten krymp og i noen tilfeller har jeg fått bedre presisjon der krymp ble brukt. Underdimensjonerte kuler ble ikke brukt og det var ikke dårlig kulehold.

Muligens hadde presisjonen blitt forbedret på de patronene uten krymp hvis en hadde gått opp litt på ladningen.

For min del kunne jeg altså her ha hevdet at krymping var en sikker måte å få bedre presisjon.

Edited by tjensve
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Var på banen å skøyt inn elgvelteren i dag til jakten begynner. Har for det meste bare brukt Oryx, men tenke å prøve noe annet i år. Kjøpte en pakke med blyfritt! Nosler E-tip 250grs. Måtte også kjøpe med en pakke Partition (285grs) i tilfelle jeg ikke ble fornøyd. 

 

På blinken til venstre ser dere E-tip som jeg skøyt inn ca 3-4 cm over senter på 100 meter. Da føler jeg at jeg ikke trenger å tenke så mye på kulebanen ut til 200 meter når jeg er på elgjakt. Til høyre er 2 skudd med Partition etter at jeg hadde skutt inn med E-tip. Litt dårlig avtrekk på første, men ser at 285 grs har litt krummere kulebane. (naturligvis)

 

Gjorde også en test i vannkanner. Aldri gjort dette før så var litt spent. 

Satte dem opp på 65 meter ettersom jeg tenkte det er en gjennomsnittlig avstand som jeg skyter på i skogen. Av alle elgene jeg har skutt er nok 95% under 100 meter. 

 

Skøyt først med E-tip. Den gikk gjennom 4 kanner og sto i plastikken bak på den siste. Så på kannene at den gikk gjennom den første uten å gjøre noen skade nesten, men de 2 i midten revnet totalt før den laget ut hull i den siste og sto i veggen bak på den. Gjør den det samme på elgen virker det som at den legger igjen all energien i maskinrommet og ikke når den treffer i inngangen. Imponert over soppen og målte den til 18,5 mm. (nederst på bildet)

 

Prøvde også med Partition men den virket ikke like eksplosiv som E-tip. (Kanskje positivt for kjøttødleggelser) Den gikk også gjennom 4 kanner, men revnet bare kannene uten å sprenge dem helt. Målte denne til 15mm. 

 

 

IMG_20200904_150216.jpg

IMG_20200904_150238.jpg

IMG_20200904_145648.jpg

IMG_20200904_153353.jpg

IMG_20200904_153402.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, magnum_mauser said:

Eg har tidligere brukt 250 grns tsx på hjort, og var fornøgd med den kula. Men laderommet er ikkje operativt etter vi flytta og jaktdepotet selger nosler partition i 9.3 relativt "billig", so eg kjem til å prøve den i år. Eg er svært spent på korleis slakta blir sjåande ut.

 

Jeg blir å prøve E-tip av disse to nå så er veldig spent. Målte denne til 248,5grs i restvekt. (de som er på bildet)

Partition hadde bare 211grs restvekt etter å ha blitt skutt i vannkanne, så legger fra seg mye i dyret!  

Link to comment
Share on other sites

Partition er en gammel kulekonstruksjon (fra 50 tallet?) uten lodding. Den er kjent for å slippe fremre del av kjernen. En moderne utgave er Swift A-frame som er lik i konstruksjonen, men har loddet fremre del slik at blyet der ikke blir revet vekk.

Swift A-frame er en av de beste kulene på markedet, og du burde prøve den også. Da slipper du mye blyrester i slaktet.

For øvrig tror jeg utfallet for elgen blir det samme, den havner på middagsbordet!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

Partition er en gammel kulekonstruksjon (fra 50 tallet?) uten lodding. Den er kjent for å slippe fremre del av kjernen. En moderne utgave er Swift A-frame som er lik i konstruksjonen, men har loddet fremre del slik at blyet der ikke blir revet vekk.

Swift A-frame er en av de beste kulene på markedet, og du burde prøve den også. Da slipper du mye blyrester i slaktet.

For øvrig tror jeg utfallet for elgen blir det samme, den havner på middagsbordet!

 

Ja, tror ikke jeg blir å bruke denne på elg. Har hatt lyst til å prøve a-frame i alle størrelser egentlig. Har du noen favoritt ?
Har ikke kommet så godt i gang med lading enda med unntak av 6.5x55, men blir å kjøpe inn utstyr til neste høst i 9.3x62. 

Men hvis jeg blir fornøyd med blyfritt i år, så kan det vel hende at jeg fortsetter med dette.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem Woodleigh mine herrer.
Av tradisjonelle bonded kuler, ligger de helt i toppskiktet.
Jeg har brukt de på villsvin, elg, hjort og rådyr i 35 Whelen.
Rådyr, muntjack, og dåhjort i 308 Win og 30-06.
Diverse afrikanske antiloper fra steenbok til kudu og vortesvin i 338 Winmag og 375 H&H, og nå de siste fem åra på elg i 338-06 A Square.
De bare fungerer, igjen og igjen med god presisjon, stort sett gjennomskyting, stor restvekt på de få jeg funnet igjen, og flotte slakt med lite blodslag.
De er blitt mine "go to" kuler på jakt!

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, seawolf said:

Ikke glem Woodleigh mine herrer.
Av tradisjonelle bonded kuler, ligger de helt i toppskiktet.
Jeg har brukt de på villsvin, elg, hjort og rådyr i 35 Whelen.
Rådyr, muntjack, og dåhjort i 308 Win og 30-06.
Diverse afrikanske antiloper fra steenbok til kudu og vortesvin i 338 Winmag og 375 H&H, og nå de siste fem åra på elg i 338-06 A Square.
De bare fungerer, igjen og igjen med god presisjon, stort sett gjennomskyting, stor restvekt på de få jeg funnet igjen, og flotte slakt med lite blodslag.
De er blitt mine "go to" kuler på jakt!

 

PP eller RN?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med relativt tunge kule i relativt ruslende fart, er å finne de igjen. Homo, loddet, eller konvensjonell, de har en tendens til å gå gjennom.. 

Har bare funnet igjen noen få Accubond's fra dyr skutt i Afrika. 

When in Rome... 

Alle skutt "veldig skrått" forfra, fra kort hold.. 40 mtr. max. Funnet igjen i skinnet i motsatt lår. 

 

Til venstre i bildet er det to 260 grains Accubond skutt med. 375 HH. i hhv. Blue Wildebeest, og Red Hartebeest. 

 

Til høyre to 250 grs. Accubond skutt med 9,3x62 i hhv. Oryx(Gemsbook), og Red HartebeestIMG_20200904_235959_BURST002.jpg.1be5526fb6d0ce7848d630fa31392a92.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ruger #1 said:

Problemet med relativt tunge kule i relativt ruslende fart, er å finne de igjen. Homo, loddet, eller konvensjonell, de har en tendens til å gå gjennom.. 

Har bare funnet igjen noen få Accubond's fra dyr skutt i Afrika. 

When in Rome... 

Alle skutt "veldig skrått" forfra, fra kort hold.. 40 mtr. max. Funnet igjen i skinnet i motsatt lår. 

 

Til venstre i bildet er det to 260 grains Accubond skutt med. 375 HH. i hhv. Blue Wildebeest, og Red Hartebeest. 

 

Til høyre to 250 grs. Accubond skutt med 9,3x62 i hhv. Oryx(Gemsbook), og Red HartebeestIMG_20200904_235959_BURST002.jpg.1be5526fb6d0ce7848d630fa31392a92.jpg

 

Kan ærlig talt ikke merke særlig forskjell på 9,3, og .375HH  på større antiloper. Kanskje heller en fordel favør 9,3  rekymessig, og spisbart kjøtt

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har som sagt brukt barnes tsx i 9.3 tidligare og den fungerte veldig bra, eg hadde aldri noko og utsette på den. Men, eg er hjortejeger og jakter i terreng der ein som regel hadde hold frå 100 meter og oppover, og er holdet under 100 meter, er ein heldig. Og det var alltid ein tanke som kverna, og det var "vil eg få optimal ekspansjon på dette holdet".  - og det er for min del litt av grunnen til at eg prøver ei ny kule i år.

 

9.3x62 sender som kjent avgårde tunge kuler i relativt lave hastigheter, det vil derfor ikkje være nødvendig med dei mest solide kulene - i verste fall kan ein oppleve manglande ekspansjon. Hvis ein er elgjeger og dei fleste dyr blir skutt på 50 meter, so hadde eg kanskje brukt både swift og rhino. Men eg ville ikkje ukritisk valgt den hardaste kula på markedet i min 9.3.

 

 

Og no høyres eg fryktelig gammal og konservativ ut, men eg synes gode og gamle nosler partition fortjener litt framsnakking 😂 Jada, kula er eldgammal, den har vore i salg sidan dinosaurene daua - men det var ein revolusjon når den kom, og den er fortsatt ei veldig god kule! Eg har IKKJE erfaring med den i 9.3x62, det vil eg forhåpentligvis få i haust. Men eg har skutt temmelig mykje hjort med den i mindre kaliber og den har fungert perfekt! God presisjon i mine våpen, den krever ikkje høge hastigheter for å fungere fordi fremste delen av kula ekspanderer hurtig og dyra tegner tydelig for treff, bakre del holder sammen og sikrer gjennomskyting.

 

Etter mitt syn ei kule som ordner opp på ein ryddig måte. Det finnes kuler som er bedre hvis ein er livredd for ødlagt kjøtt, men etter og ha skutt og slakta ein god del hjort med den, so meiner eg at ryktet til nosler som "kjøttdeig-kule" er overdrevet.

Edited by magnum_mauser
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ruger #1 said:

 

Kan ærlig talt ikke merke særlig forskjell på 9,3, og .375HH  på større antiloper. Kanskje heller en fordel favør 9,3  rekymessig, og spisbart kjøtt

 

 

 

Er selv veldig fornøyd med effekt og lite kjøttødeleggelse i 9.3 selv. Nå bruker jeg bare dette kaliberet på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Begnadøl said:

Hva er forskjellen på dem ? 🤔

 

PP er spissere og har mindre synlig by i spissen i forhold til RN som er en mer tradisjonell rundnese.
Begge har blyet loddet til matelen, og beholder vanligvis høy restvekt.
PP tåler litt mer hastighet, og i min 338-06 A-Square ladet til ca 810 mps med 225 grs PP er det vanligvis gjennomskyting på elg selv om begge bogbladene tas. Det tyder også på stor restvekt, og det er en sjeldenhet å finne igjen kuler på rene sideskudd på elg.
Lite blodslag, vesentlig mindre enn ved 308 og "skytterlagsblyspiss" som også forekommer på jaktlaget.
Kan absolutt anbefales.
Woodleigh har også ei grei hjemmeside med mye opplysninger.
http://www.woodleighbullets.com.au/

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, seawolf said:

PP er spissere og har mindre synlig by i spissen i forhold til RN som er en mer tradisjonell rundnese.
Begge har blyet loddet til matelen, og beholder vanligvis høy restvekt.
PP tåler litt mer hastighet, og i min 338-06 A-Square ladet til ca 810 mps med 225 grs PP er det vanligvis gjennomskyting på elg selv om begge bogbladene tas. Det tyder også på stor restvekt, og det er en sjeldenhet å finne igjen kuler på rene sideskudd på elg.
Lite blodslag, vesentlig mindre enn ved 308 og "skytterlagsblyspiss" som også forekommer på jaktlaget.
Kan absolutt anbefales.
Woodleigh har også ei grei hjemmeside med mye opplysninger.
http://www.woodleighbullets.com.au/

 

Ok. Takker for svar! 
Har lenge hatt lyst til å prøve 320 gr fra Woodleight eller 325 gr Oryx. Er j aldri noen lange hold jeg skyter på, så hadde vært gøy å sett effekten i så tunge kuler! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 5/29/2021 at 8:17 PM, Mugga said:

Hei.

 

Er det noen som vet om, og eventuelt hvor man kan få kjøpt Sako Powerhead Blade til 9,3? Finner bare fabrikk ammo i mindre kaliber, og ingen kuler her til lands.

Ser ut til å fungere meget bra i testen her i hvert fall.

http://hardhittingshootinglab.com/2021/02/05/sako-powerhead-blade-366-230gr-bullet-test/

 

Det skal komme løse kuler i løpet av året. Schou har dem i katalogen sin for året. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...