Jump to content

Noen erfaringer med Tikka T3x Tac A1


Teres

Recommended Posts

Med tanke på at den er relativt fersk er det noen av dere som har erfaring med riflae enda? Gjerne med noen som har prøvd det i PRS eller generelt på lengre hold? 

 

 

Edited by Teres
Link to comment
Share on other sites

Endrer spørsmålet mitt til kun Tikka t3x tac a1 da :) Sist jeg fant noe om den var helt i startfasen når den kommer ut, folk med under 200 skudd med børsa.

 

 

Ja, er ganske enkle svar på forumet her, STR til alt og 6.5x55 er kongen. 
Skal du skyte pistol må du starte med pardini, skal du i dynamisk er det cz-75 :) 

Link to comment
Share on other sites

Merkelig holdning når du spør om råd. En High Standard er en god pistol som virker og som er bra til mye. Men til å treffe mest mulig, og vinne konkurranser har vi andre våpen. 9mm er kult, og 45 enda bedre, men 32S&W er nok for å kalle det grov... Slik er det med rifler også, 6 Dasher er nice, og 338 rått, men 6.5x55 virker, og treffer, og der har du det.
Syns du det er rifla som er greia, og våpen er kult, så vet du selv hva du vil ha, men hva som virker og hva som er effektivt, om du spør, så får du svar. Er det ikke den rifla du syns er kulest, så er den fremdeles kulest for deg. At andre vil ha "effektiv" foran kul, kan ikke du bry deg om, forskjellene er små, og det er fullt mulig å vinne hva som helst med en RPR eller en TAC A1. Det er gode rifler.

Men om du ikke vil ha ærlige svar, hvorfor spør du?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha ærlige svar. Jeg spurte om erfaring med den rifla? Det eneste jeg mente var at det virker som som man spør om erfaring med våpen A også får man svar på at våpen B er bedre. 

Jeg har allerede en STR i 6.5, anschutz i .22, pardini og cz så jeg liker våpen som funker og det var derfor jeg brukte dem som eksempler.

 

 

Mulig jeg formulerer meg litt dårlig på tekst, men var ikke ment frekt. La til og med inn en smiley for å prøve å forsikre meg at det ikke kunne tolkes feil.

Link to comment
Share on other sites

Rugeren er det som det er sagt mye info om. Men om du har en STR, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at den røffe finishen (både inni og utapå) vil bli litt nedtur, men den skyter supert, og håndterer supert. Jeg kunne fint hatt et par sånne. Aberet er at den ikke skyter 6.5x55 og at man ikke får løp til å skifte sjøl billig og i en fei.

Jeg er ikke av den mening at 6.5x55 er det kaliberet som er best i verden, men det er nå engang det kaliberet en får kjøpt matchammo til 9 kroner. Og når en kjøper rundt 1000 skudd i året så merker en en forskjellen på 9 og 19. det samme gjelder løp, jeg bruker mer enn ett i året, og bytter gjerne 2-3 ggr per år, minst, etter bruksområde. 4000,- for et løp, på lager hos 5 leverandører, kontra "får kanskje kjøpt" er helt uslåelig, uansett hvordan rifla er. Så der har STRen - til mitt bruk - en gigantisk fordel. Andre rifler blir ikke vurdert annet enn for småskyting, eller om jeg rett og slett har lyst på en. Jeg har lyst på en AI, men bare ha lyst på har ikke utløst kjøp ennå. Jeg er en skyte-mann, ikke en ha rifle-mann. Men Rugeren er topp om man ser bort fra ammotilgang og pipetilgang.

Tikkaen er ca samme. Den er glattere og finere bygd, den er en T3 med T3ens ladegrep, og ja, den virker. Er et par stk her som har sånne, de har brukt dem side ved side med oss andre en del nå, og de er presise, virker, smeller, ingen problemer whatsoever. For min del er det mer ei "vil ha" rifle enn Rugeren, men jeg trenger ikke en så det blir med det. Men om man har lyt på ei, så er det bare å kjøpe, for det er ei topp rifle. Det sagt, så var stokken for kort for meg, og dessuten "helt ubrukelig" til å skli på en baksekk. Noe somer viktig for meg, om jeg skal ligge og skyte presist. Hvordan de har klart å glemme det er meg en total gåte, og en kan lure på om de har skutt selv noen gang.

Det fins flere rifler i dette segmentet, bla. er ikke Ritter & Stark så veldig mye dyrere enn Tikkaen, og jeg må si at jeg få rmye mer "vil ha" av den. R&S har også en mye mer interessert leverandør enn de andre, og som har mye mer forstand på den type skyting disse riflene er til.
Rugeren er billigst, og etter min mening det beste kjøpet. Skyteegeneskaper per krone. Før du har slitt ut løpet, og om du klarer deg med noen få hundre hylser, så er den bedre enn STR også. Men bare så lenge ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nydelig svar :)

 

Dette er ikke snakk om noe nødvendighetskjøp, jeg bare sitter å sikler på noe nytt og "spennende" til å leke meg med. Kun sett Tikkaen i virkelig liv og forelska meg litt(bare i butikk), men rent estetisk liker jeg rugeren like godt. Skal til dyreparken i kristiandsand i sommer, så jeg får se om PVAS fortsatt har den på lager så jeg får tukla litt med den. 

 

Syntes jo også Sako TRG 22 A1 modellen ser ganske fin ut og, men det regner jeg med blir i en helt annen prisklasse igjen. 

 

Eneste R&S rifla jeg fant i norge var for 94 000,- på oslo skytesenter, det var litt over det jeg tenkte å bruke på ny rifle akkurat nå :)

 

PS: Hvor høy er du med tanke på at stokken var for kort? Jeg er 188cm så kan kanskje bli for kort for meg og. Må uansett prøve meg frem i forskjellige posisjoner før jeg eventuelt går for noe kjøp.

Edited by Teres
Link to comment
Share on other sites

Er jo litt prisforskjell ute å går mellom de to, men kan jo slenge inn X-bolt Tactical i samme slengen da den er ca like dyr(/overpriset) som Tikkaen, den fås jo tom i 6,5x55.

Og hvis du allikevel skal innom PVAS synes jeg Bergara HMR og BMP burde klås litt på også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal legge x-bolten til lista. Jeg kan svært lite om Bergara riflene, men når jeg først er der får jeg sjekke det ut. Så ikke så verst ut heller.

 

 

 

Om det er noen nye lesere her har som har erfaring med tikka tac a1 del gjerne :) 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt med TAC'en og synes den er okey. Jeg liker personlig ikke så mye skinner alle veier, ser ikke behovet så for meg hadde det vært bedre om frontgrepet var helt slett så kunne man selv sette på toppskinne. Montasjen blir veldig høy med picatinnyskinnen i veien. Synes også frontgrepet er unødvendig lang. Den jeg prøvde hadde TRG tofotadapter og tofot og da kommer tofoten veldig langt fremme. Personlig hadde jeg ville brukt skinne og Atlas tofot. Ellers skyter den godt(6.5 creedmore), kinnstøtte virker bra(mye bedre enn feks HK417) og den er tight og fin. Låsen i foldekolbemekanismen er fint laget med dobbellås(låser både inne ved hengsel og i ytterkant). Låser i sammenfoldet stilling også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. 

Rasjonaliteten min tar vell over og tenker mer på å kjøpe en mcmillan eller bolthorn til STR'en, men hadde vært gøy med 6.5 creedmore og en ny chassis rifle. Ikke fullt så økonomisk derimot. 

Link to comment
Share on other sites

En kn jo alltids sende børsa til Ragnar Hansen og få ordna muffesystem. Men vil garantert koste mer med arbeid, pipe og younameit. Jeg er enig med M67 her. 200str er ypperlig våpen og kan lett brukes til alt. Piper er billig og tilgjengelig, i tillegg til et greit utvalg "aftermarket" deler. Men for sånne som meg må det alt annet enn orginalstokk på den.

 

Har alltid likt å se på rifler med chassis. Men jeg kan ikke forsvare prisene over for eks en GRS sporter som er helt nydelig å se på. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker selv rifler med chassis, men jeg føler jeg kommer til å se ut som en tulling om jeg kommer med en tacticool rifle uten ferdighetene på ett PRS stevne 😂

 

Kommer sikkert ikke til å bestemme meg før skytesesongen er over uansett. 

Noen som har noen erfaring med Rafdal sine rem 700 rifler? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men jeg føler jeg kommer til å se ut som en tulling om jeg kommer med en tacticool rifle uten ferdighetene på ett PRS stevne

På et PRS stevne skal det noe til for å bli lagt merke til i våpenveien. Mye mer enn noe fra Tikka iallefall. En T3 TAC A1 tror jeg er ei ypperlig rifle til PRS - og mye annet såklart.
T3 en har så pass mye bedre boltgang enn Rem700, uansett hvor rette Hansen og Stiller lager dem, at den trolig er et bedre valg til PRS enn en Rem-klone.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke ser ut som en tulling om jeg kommer på en klubb eller stevne hadde kanskje det vært noe med Tac a1. Får håpe folka på lokale skytterbanen dømmer meg like lite 😂

Du nevnte tidligere noe om en ritter og stark til rundt samme pris? Hvor kan jeg finne denne? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om jeg ikke ser ut som en tulling om jeg kommer på en klubb eller stevne hadde kanskje det vært noe med Tac a1. Får håpe folka på lokale skytterbanen dømmer meg like lite

Kan ikke skjønne at du skal se ut som noen tulling, det er så mange med chassi-rifler nå at folk må være vant til dem snart. At du får noen kommentarer fra GGGer som "ikke kan skjønne at ikke alle skuddene er i ett hull" når du skyter med tofot, eller lurer på om du må ha hjelp til å skyte også, siden du må ha så mye støtte - det får du bare tåle, selv om jeg er mektig lei av slikt, fra de samme folkene, om jeg slår ned en surkuk snart må ikke komme som en overraskelse...

 

Sitat

Du nevnte tidligere noe om en ritter og stark til rundt samme pris? Hvor kan jeg finne denne

R&S gikk akkurat konkurs, så det er nok ikke bar eå kjøpe, men du kan jo prøve SKGuns, https://www.sk-guns.com/

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

At du får noen kommentarer fra GGGer som "ikke kan skjønne at ikke alle skuddene er i ett hull" når du skyter med tofot, eller lurer på om du må ha hjelp til å skyte også, siden du må ha så mye støtte - det får du bare tåle, selv om jeg er mektig lei av slikt, fra de samme folkene, om jeg slår ned en surkuk snart må ikke komme som en overraskelse

Det er nok av disse ja. Men de sitter jo stort sett på en boks, skyter 30 skudd i året (ekskludert jaktskudd)?.Jeg har fått en del kommentarer på hvorfor jeg bruker 200 str med en kikkert som veier 1300 gram på jakt. Ofte med negativ tone. Jeg bruker som oftest å oppføre meg men med et ærlig svar.

 

Disse folka må lære seg at skytter verden ikke lengre bare er mauser med trestokk eller DFS skyting med skytter jakke/bukse. Jeg gliser når jeg ser jegere med chassis på elgbanen, det er rått! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var en av gamlegutta på den lokale banen som hadde kjøpt seg chassisrifle for litt siden, var en del mumling i bartene når han dro den frem, men etter å ha klådd litt og testet, var det plutselig en litt annen tone! Og når de hørte prisen kontra en glassfiberstokk eller custom trestokk tror jeg de ble enda mer positive (MDT LSS).

 

Ang Rafdal etc, så kan man få de til å bygge en custom rifle på T3 kasse også.

Får etterhvert ganske mange bra chassiser til T3, så hvis du finner noe du liker, kan du sende det og en brukt T3 dit og be om nytt løp og montering etc.

Selv svak for KRG X-Ray chassiset. Blir ikke særlig mye dyrere enn T3 Tac, og du kan få det akkurat som du vil med kaliber, løpslengde etc etc.

 

Disclaimer: For noen er prosjektet en stor del av moroa ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Har allerede en STR, men jeg har bare siklet veldig på noe med chassis system og 6.5 creedmoor. Det kommer fra hjertet og ikke hjernen. Jeg tror om jeg bestemmer meg for en McMillan stokk så kjøper jeg bare en til STR'en, men siklet fortsatt litt på den på Rafdal. Ikke gal den du linker til heller, jeg har bare hatt dårlig erfaring med brukthandel på finn. I hvert fall når jeg bor på andre siden av landet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Sitat

Har allerede en STR, men jeg har bare siklet veldig på noe med chassis system og 6.5 creedmoor

Chassi fins jo til STR, GRS Bolthorn, og et nytt kommer vel snart, "Jet-01", hvorfor vil du heller ha 6.5CM?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at jeg absolutt vil ha 6.5cm. Jeg har lyst til å komme tilbake på DFS banen med saueren så jeg ikke lyst til å gjøre om den til en langholdsrigg. Jeg tenkte mer på å kjøpe en "billig" og grei langholdsrifle for å prøve meg på PRS en gang i fremtiden, men alt nytt kommer i enten .308 eller 6.5cm virker det som. Kan jo eventuelt kjøpe en sauer til da når jeg tenker meg om :) 

 

Det at det er skyteforbud over hele sørlandet gir meg alt for mye tid til å tenke på hva jeg skal kjøpe. Roter meg bort i tankene mine og ombestemmer meg annenhver dag. Skal ikke være lett 😅

Edited by Teres
Link to comment
Share on other sites

Enig i at KRG bravo ser ut til  å være mye for pengene, men det ser ikke ut til at den kommer til Tikka LA som 6,5x55 er. MDT har og noen chassiser til grei pris, og MDT leverer magasiner som passer til Tikka sine mellomlange (LA) Ser ut som Vertebrae har noen HS3 på salg nå

Link to comment
Share on other sites

MDT har og i alle lengder, og det er jo fordi de med kort patron ikke vil ha et langt magasin. Korte magasiner kommer jo og som større, altså med plass til flere skudd i. Siden korte patroner er mere populært i USA er der vel flere slike chassier å velge mellom der.

Jeg bruker MDT ESS og et mellomlangt (3.560)magasin som passer 6,5x55 perfekt.Får bare plass til 7 patroner i det, men det holder til mitt bruk. Er veldig fornøyd med dette chassiset

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...