Jump to content

16/70 Bock m enkeltryck


culot

Recommended Posts

Då mitt hjärta klappar lite extra för 

kal 16 så funderar jag på en Bock att byta ut hustruns Baikal 12:a med ,  tyvärr finns det inte så gott om alternativ om man inte kan lägga ner mega buck  för en bössa. 

Rizzini 110 BR 16  finns i England men återförsäljaren i Sverige har inte hört talas om den modellen 😕 

hur är tillgången i Norge ? 

 

Link to comment
Share on other sites

Søk opp en Merkel 200,eller 201 i Sverige.Der bruker det å være bra tilgang på disse.Jeg hadde to stykker en stund.Den ene var produsert i -56 og hadde Antinit stål i pipene,og veide 2,7 kg....har angret i mange år på at jeg solgte den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om den citorien er bygget på en kaliber 20 Browning 725 kasse vil den bli meget smekker. Og best av alt stålkasse. Samt Brownings Sst trigger. Blir ikke mye bedre enn det. Men det kan jo ta noe tid før den blir mulig å få tak i her på berget. Og muligens noe kostbart når det må gjennom norske importører... time will show!  Selv om jeg heller skulle ønske en 525 16... med faste choker på rundt 1/2. Og en tradisjonell grunnboring...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Rigby skrev:

Søk opp en Merkel 200,eller 201 i Sverige.Der bruker det å være bra tilgang på disse.Jeg hadde to stykker en stund.Den ene var produsert i -56 og hadde Antinit stål i pipene,og veide 2,7 kg....har angret i mange år på at jeg solgte den.

 

Hittar ingen m enkeltryck ! Annars så finns det kanonfina merkel tyskland .

/

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, asterix skrev:

En Merkel skal ha to avtrekkere- og det vil nok fruen venne seg til rimelig kjapt. Om alternativet er en Italiener i samme prisleie som en pent brukt Merkel, ja da burde valget være rimelig enkelt.:winke1:

 

Fattar inte varför man ska ha en avtryckare i reserv när det räcker m en :D , nej då går alla Merkel fetbort vilket är synd 

för det finns många fina i Tyskland 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Skakar liv i den här gamla tråden , för idag mailade Niclas på Sakab Sweden ( Vectan agenten i swerige ) att han hade en 

Rizzini BR 110 16/70 på G om jag var intresserad ,,och visst fan var jag det för även om den är till frugan så har den allt jag vill ha. 

Möjligen att jag skulle velat ha en 76 pipa, men då det  defacto  SKA vara frugans bössa så får mina behov komma i andra hand. 

Tyvärr är en Browning Bock i 16 en  omöjlig dröm om annat inte ekonomiskt oförsvarbar,  lite kuriosa är att detta kommer bli den dyraste bössan jag köpt . Den näst dyraste köpte jag år 2000 och  en Browning 425 ultra Sporter 32"  som kostade 16000kr 

/P 

Link to comment
Share on other sites

Ja ja ! Vrid om kniven bara din elaka nordmann :D

 

En Browning 525 -16  Skulle 30" skulle helt klart kännas mer  " rätt"   Men det ska vara frugans bössa och då det är mitt 

Hobby konto som kommer åderlåtas så får man anse att gå ifrån en ful Baikal till en sprillans Rizzini BR110 vara ett stort steg i rätt riktning ...

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner jo ikke til den Rizzinien, men det er jo som du er inne på, hun vil garantert bli fornøyd, kvaliteten ser fin ut. Jeg tenker løpslengden er viktig ja. Om du må korte ned stokken, passe på at den ikke blir for fortung å dermed oppleves tyngre enn den er? Muligens 68 cm løp ikke nødvendigvis blir for kort for hun? 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, hovdeknuten skrev:

ken, passe på at den ikke blir for fortung å dermed oppleves tyngre enn den er? Muligens 68 cm løp ikke nødvendigvis blir for kort for hun? 

 

 Tror inte det blir ett problem då hon skjuter en 12:a med något kortare kolv än mig idag, hon kommer får prova  den okortad först 

jag hävdar att det är lättare att träffa m aningen framtungt bössor då dom blir mindre viftiga ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...