Jump to content

Arvingen trenger 6,5 ammo....


Spinnvillt

Recommended Posts

HJELP! 

 

Arvingen har tatt opp skytinga igjen, funnet frem sauer'en etter 4 år I skapet, og stiller nå I en annen klasse... 

Holdet er strukket til 200m, og rekrutt ammo holder ikke mål sies det... Så da må gamlefar I ladebua.. 

 

Jeg lader  38/357/44 til håndvåpen, og er blank på rifle... 

 

Har tilgjengelig det jeg trenger for nevnte håndvåpen lading, men ser for meg litt mer utstyr til riflehylse prepping og smøring før jeg kan skremme de gjennom den røde turret pressa... 

 

At et diesett i 6,5x55 må kjøpes inn er klart... Men dere som lader for konkurranse... Har dere noen stalltips?

Krutt: Norma? Tubal? Vv? 

Kuler: 90/100/140grains?

 

Jeg må ha meg en tur ned på skytterlaget, forsto de hadde mesteparten av ladekomponentene for salg der... (kuler, krutt, hylser og hetter) 

 

Har en forkjærlighet for Lee sine dier... Pros/cons?  

 

Trenger ikke harryladninger for å sprenge villsvin og dinosaurer, men arvingen har et renommé i 350 klubben som skal/ønskes opprettholde(s) ... 

 

På forhånd takk! 

Link to comment
Share on other sites

Begynn med en kasse fabrikkammo, du får litt tid og nye hylset.

Kjør på med Lee collet diesett og lee hylsetrimmer (mest sannsynlig kommer du ikke til å trimme hylser.

Norma skytterlagskrutt,  billigste hettene du finner og den kula poden har tro på.

Lad om hylsene 5-6 ganger. Da er det på tide med nye pipe og en ny kasse fabrikkammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gode råd fra Chiefen, jeg kan jo legge til litt (ei "kasse" er 500 patroner). Og Lee Collet Die (de Luxe-diesett) er genial.

 

For det første: "Rekrutt-ammo", 100 grs kuler, ladet til maks 810 m/s V0, er godt nok på 200 meter under normale vindforhold. På 300-m-baner, og under skiftende vind, kommer tyngre kuler mer til sin rett.

 

Jeg har brukt 8 gram (123-grs) Hornady A-Max, ladet med 39 grs NC-96-M (skytterkontoret) til 805 m/s. Jeg ladet tidligere denne kula med 42 grs av det utgåtte skytterlagskruttet RP-100, det tilsvarer omtrent N-19. Denne kula, i vanlig hastighet, duger både på 100 m, 200 m, og på 300 m, og til feltskyting på normale avstander. Nå har forresten Hornady kommet med en videreutvikling av A-Max, med nytt navn, og grønn plastspiss.

 

Tyngre kuler og større utgangshastighet er kjekt til feltskyting, og på 300 m, men ta med i betraktningen at medaljen har sin bakside, i form av mer rekyl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Leser jeg riktig at det er seat og crimp I samme die da? 

Nå har jeg bare ladet  100 000 6.5x55 patroner i løpet av 30-35 år (8-900 den siste uka..), men man krymper da ikke riflepatroner? Blykuler og pistolpatroner så må man og gjør man det, men ikke rifle, iallefall ikke 6.5. De jeg kjenner som har prøvd (fordi dia kan det ) har slitt kraftig med presisjonen. Abefaler helt klart å ikke krympe.
Magnum jaktpatroner kan en kanskje krympe, men f.eks. 338LM krymper man ikke. 

 

Sitat

Fritt etter hukommelsen og før du bunkrer opp; Senior har ikke lov til å bruke kule lettere enn 108 grains, så rekruttammo går dessverre ikke i konkurranse.

Det tror jeg må være over gjennomsnittlig fritt... Her er link til Skytterboka https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka_2017-2018_web.pdf. Finn den regelen! Ammunisjon er i 6.230.

 

Sitat

At et diesett i 6,5x55 må kjøpes inn er klart... Men dere som lader for konkurranse... Har dere noen stalltips?

Krutt: Norma? Tubal? Vv? 

Kuler: 90/100/140grains?

Basic 200m ladning er 40gr N19 og ei eller anna 123 eller 130gr kule, en vinner ingen ting med 140gr over 130gr DL, Men jeg har skutt et par banestevner med 140RDF bare for å prøve, fremdeles med 40gr N19 under. Kjøp komponenter som du vet du alltid får tak i, så slipper du å drive å eksperimentere.

Jegermeisterens ladninger er også kurante.

 

Sitat

"Rekrutt-ammo", 100 grs kuler, ladet til maks 810 m/s V0, er godt nok på 200 meter under normale vindforhold

Egentlig, nei. Men hun vil lære mye om vind ;)

 

Sitat

Har en forkjærlighet for Lee sine dier... Pros/cons? 

Helvete mainnskit, mine ble gitt bort fort.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Collet dia til Lee er ikke spesielt smut om en skal lade mye nei, men den gir uforskammet rette patroner. (Bedre enn Redding S ofte (irriterende), er min erfaring.) Nå er det jo en annen sak om dette vises på skiva eller i resultetlista. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Sitat

(Bedre enn Redding S ofte (irriterende), er min erfaring.) Nå er det jo en annen sak om dette vises på skiva eller i resultetlista. 

Joda, på høyt nivå i BR/UNL så gjøre det (kanskje) det. Til DFS-skyting er det nærmest meningsløst å ofre en det en tanke. Men siden de lager rettere patroner, hvor mye kast måler du i patroner fra de forskjellige diene? Mine patroner ligger rundt 0.003", eller mellom 0.001 og 0.005. Fra Redding Type S, Hornady eller Lyman, eller Forster Bonanza, uavhengig av kaliber. Når jeg lader "for å være nøye" (DFS-patroner lader jeg bare så fort jeg kan på en Dillon 650) så er alle patronene under 0.003, fra Redding S/Forster BR

Kammeret på rifla betyr også mye, for blir de skjeve der, så retter ikke dia opp alt. Spesielt ikke Collet-dia.
Fabrikkammo har gjerne 0.01" i kast... ofte 3 ganger det som hjemmeladd har, nesten uansett hva en gjør.

 

Skal jeg anbefale sizedier, så er det Reddings eller Hornadys bushing dier til halspressing. Da trenger en ikke smøre. De er dyre, men en trenger ikke irritere seg, ever, og en har dier for livet og vel så det.. Forster BR er trolig den isetterdia som gir mest for pengene, den er bedre enn Reddings, og halvparten så dyr.

Bump-die til helpressing.

På karusellpressa så lader jeg i "to omganger".

- Guttungen tar ut hetter med RockChuckeren, han skal ha penger uansett, så han kan like godt jobbe for dem - dette kan jentungen til Spinnvilt gjøre også, men selvsagt gratis, siden hun skal skyte dem selv

- Vaskes i Zalo med stålpinner

- Sizer og setter hetter, da står det en Redding type S (både Lapua og Norma hylser med .293-bøssing) og en ekspandermandrel i dieholderen, vil jeg helpresse så setter jeg bumpdia før halspressedia. Prøver å unngå helpressing siden jeg HATER klinet med smøring. Jeg tar heller ei forkiling i ny og ne, vinner gjør jeg ikke uansett.

- krutt og kuler i egen operasjon, med Forster BR seater. Føler jeg har mer kontroll over 650-beistet på denne måten, selv om det blir mer arbeid. 

 

Jeg kjører bare to settinger på Dillon kruttmålet. 40-ish gr ( jeg driter i om det er 39.5 eller 41.5) til DFS baneskyting, og "alle kuler" enten de er 120 eller 140gr, og 46gr til felt og langhold, også denne til alle kuler. Justerer aldri seateren heller, butte kuler gir korte patroner, spisse kuler gir lange patroner (140RDF blir 79.5mm, 123NCC blir 75, begge går skitbra)

DFS ammo "tester" jeg stort sett ikke, jeg ser på trening eller på ligg/ omgang om det er noe - skyter jeg 8 innertiere på omgangen så tenker jeg at ammunisjonen er grei nok, og jeg skyter alltids et par 8ere på stå om så ammunisjonen var velsignet av tre paver, så jeg fokuserer på å skyte.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sjekka på noen omladde Lapuahylser fra STRen. Det er ikke usannsynlig at disse ikke er helt rette da pipa ikke sitter helt konsentrisk med kassa. Gav 3-5/1000" kulekast på hylser pressa med Redding S og .292 bushing. Fra 0-2 på de pressa med colletdia. Prøvde både med RCBS BR og Forster BR seaterne . Gjorde ingen forskjell hvilken seater jeg brukte. Har lagt merke til at colletdiene lager svært rette patroner generellt. Hadde problemer med necksiza patroner I 8x57en. De kamret tungt da de skavet kula ved kamring, både med bruk av Redding og RCBS necksizere, rimeligvis med engangsskutte hylser fra riktig våpen, I to forskjellige våpen. Skavet på samme side uansett hvordan jeg roterte patronen. Ingen problemer med fabrikkladd eller helsiza. Helsizer jaktpatroner, men hater også sølet med fett, så trenings/ baneammo vil jeg gjerne necksize. Vel,  problemet løste seg ved bruk av colletdia til Lee.

Uansett, STRen går godt med Reddingsiza hylser. Mye bedre enn hva jeg greier å "holde I", så jeg tar ikke bryet med colletdia. Må I så fall bli om jeg skal prøve å lade superpresis ammo til langhold eller slikt (om jeg noen gang får tid).

Edited by vavlo
Skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader til 4 riflekaliber. Diene jeg bruker klart mest, er Lee collet. Praktisk talt alle treningsammo presses med disse. Jeg setter særlig pris på å slippe smøring /vask/tørking. Jeg demonterte diene da de var nye, pusset koniske glideflater med smergelpapir/stålull og smurte med litiumfett. De funker som snus, og jeg presser faktisk de fleste med en liten Lee håndpresse (nøtteknekker). Den kan man jo ta med på terrassen en godværsdag. 

I et collet diesett får du med en kulesetter.  Denne er også fin. Ingen krympeskulder som kan kødde til patronene, og flytende stempel som er snill med spisse kuler. 

Når det gjelder krutt: stabil tilgang er det viktige. Se hva du kan kjøpe lokalt 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi først diskuterer dier. En irriterende "finesse" jeg har erfart ved colletdiene er at de gir lite kulehold, gjerne ned rundt 1/1000", så på mine er doren på alle slipt ned og polert den "lovlige" tusendelen, og enda kunne det vært litt mer. Et annet moment er at de, med min ladeprosedyre der jeg rengjør I tørrmedia med hetten I før sizing,  krever en ekstra omgang I pressa I og med at en ikke kan sette ny hette I samme operasjon som en støter ut den gamle og sizer (iaf ikke om en følger instruksjonene til Lee). Uansett hvor mye jeg har slipt, polert og smurt konene I colletdiene er de på langt nær så lette og glatte å arbeide med som bushingdiene til Redding, så det er noe å tenke på når en skal lade litt mengder.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo; Jeg har ikke slipt ned noen av mine mandreller. Og ja, kuleholdet er nokså lite. Men jeg har ikke opplevd dette som problematisk, kulene sitter jo fast og patronene fungerer helt uproblematisk for meg. Av nyskjerrighet: har du opplevd noen problemer knyttet til lite kulehold?

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke forsket noe på det, men liker at ammoen tåler litt håndtering uten at en risikerer at kula skyves inn i hylsa, eller at de skal skyves i inn av rekylen når de er i magasinet, så med godt kulehold trenger jeg ikke å tenke på krymping på patroner som gir frisk rekyl heller, feks . 300 Win Mag. Om en kjøper fabrikknye hylser vil en se at kuleholdet på disse gjerne er på rundt 4 tusendeler.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6,5 til DFS og jaktfelt. Da blir det mange løp å holde styr på og jeg helpresser ofte.

Den raskeste måten har jeg funnet er å helpresse hylsene i en Co Ax presse, den er mye raskere å få hylsene inn og ut av enn noen andre. Jeg prøver å holde hylsene rene, men om hylsene er litt skitne så fører det til en utslitt sizer om noen år-småpenger i forhold til innspart tid. Når hylsene er sizet avfetter og vasker jeg dem i en vannbasert industriavfetting og tørker dem på stålbrikke på induksjonstopp.

Tørre og pressede hylser går i en Dillon 550 der de får tennhette, krutt og kule fra en kulemater. Patronlengden justeres slik at det blir godt kulehold, det er viktig for at kruttet skal brenne jevn fra patron til patron. Friflukt driter jeg i, det blir det det blir.

Da kan jeg bruke samme patroner i de 3-4 sauerløpene jeg har til DFS, og samme prosedyre går til jaktfeltvåpenet.

Dersom jeg har hylser jeg vet er fra samme løp, og skal brukes i samme løp bruker jeg en LEE necksizer i dillonpressen og slipper separat pressing. Jeg bruker LEE sizer fordi det var den som fantes når jeg satt opp dette, i dag kjøper jeg Redding fullsizer med bushing når jeg oppgraderer, jeg synes kvaliteten er mye bedre enn LEE.

Hensikten med oppsettet er å bruke så lite tid som mulig for å produsere god ammunisjon. Mer tid til skyting, mindre til lading.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

WOW! 

 Mye erfaringer, og mye kunnskap å lese her! Jeg takker for engasjement , setter stor pris på det!!  

Som nevnt, jeg har en forkjærlighet for LEE sitt utstyr,  da mye annet jeg har i ladebua er derfra, og det fungerer flawless for min del,

 

NÅR det justeres riktig og nøyaktig !  (Dèt kan være en utfordring...)

Fant disse hos Brownells :LEE 2die collett

 

Dette med SCAN/SKAN/Swedish?? er det noe å tenke på?

 

Kruttmål... her  bruker jeg både "Auto disk" , og  "Auto Drum", begge funker utmerket til den håndvåpenladinga, og jeg hadde håpet å slippe et eksternt kruttmål ekstra på benken... men å finne en "powder through" die i 6,5*55 er kanskje optimistisk? hvordan gjøres dette fornuftig i praksis?

 

LEE sin"auto drum" har visstnok en teoretisk kapasitet på 80grains...

 

på tampen....vurderer håndholdt primerverktøy...for å kunne ha muligheten til å slække på verandaen og samtidig kunne gjøre litt fornuftig... jeg decapper alt av hylser før jeg marinerer de med steel pins....  Hva anbefales, og hvorfor?

Spinnvilt

 

 

Edited by Spinnvillt
fikset link
Link to comment
Share on other sites

Håndholdt primer er det raskeste før karusellpresse, 

 

Krutt fyller du med å ha hylsene i en boks, og fylle dem fortløpende fra målet, mye raskere enn "powder trough" og sånt. 

 

 

Sizing 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 stk.
l_100053168_1_xs.jpg LEE COLLET 2-DIE NECK SIZER SETS 6.5x55mm Swedish Collet 2-Die Neck Sizer Set 
Produktnr.: 100053168

(Cartridge: 6.5 x 55 mm Swedish Mauser, Die Style: 2-Die Set)

kr 369,00 kr 369,00
 stk.
l_100010145_1_xs.jpg LEE PRECISION Perfect Powder Measure 
Produktnr.: 100010145
kr 413,00 kr 413,00
 stk.
l_749002612_3_xs.jpg AUTO PRIME XR HAND PRIMING TOOL Lee Auto Prime XR 
Produktnr.: 749002612
kr 317,00 kr 317,00
 stk.
l_100018937_1_xs.jpg LEE PRECISION Auto-Drum Powder Measure 
Produktnr.: 100018937
kr 627,00 kr 627,00
 stk.
l_100053258_1_xs.jpg AUTO-DISK POWDER MEASURE RISER Lee Auto Disk Riser 
Produktnr.: 100053258
kr 136,00 kr 136,00
 stk.
l_100053414_1_xs.jpg 4-HOLE QUICK CHANGE TURRET Lee 4 Hole Turret 
Produktnr.: 100053414
kr 217,00 kr 217,00
Subtotal produkter  

kr 2 079,00

 

 

🧐

Link to comment
Share on other sites

Om du velger autodrum vil den virke sånn ja, med perfect powder measure (et utrolig bra kruttmål for den som har åpent nok sin til å godta at ting ikke må være av støpejern og malt i en bestemt farge for å være bra.. side-om-side test med Bonaza benchrest mål endte med salg av bonanzamålet til en troende...) funker den som powderthrough-expanding die.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 10.5.2018 den 19.32, Chiefen.v-2 skrev:

Kjøper du en Leevrifle charging die kan du sette målet på den. Må opperere det manuellt da, men slipper ta hylsen ut av pressa, fylle krutt og sette den tilbake.

Den charging dia ser jeg kommer i forskjellige lengder, hvilken av de vil være mest hensiktsmessig mtp å lade 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hvorfor man trenger ei "charging die" i kruttmålet, og ikke bare kan holde hylsa under målet? Det må jo ta utrolig mye lenger tid å sette hylsa i hylseholderen, og kjøre den opp i ei die, enn å bare fylle den fra målet?

Jeg forstår ikke hvilken nyttig operasjon ei sånn die kan gjøre? Kruttfylling kan ikke kombineres med hverken sizing eller hetteisetting  - eller kuleisetting på noen rifledier jeg kan komme på, og det er de tre nyttige operasjonene på ei riflehylse. Utviding av hylsemunning og krymp, er bortkasta, og reduserer vanligvis både presisjon og hylselevetid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er bestilling sendt, og kommer i posten neste uke... Arvingen tenkte ikke I de baner tidligere å samle hylser... Men har begynt nå... Volumet er smått forløpig, så hørte litt rundt... Fikk da tilbud om 20liter med engangskutte 6,5 hylser som del av en hestehandel... Disse er skutt samme type sauer200... MÅ disse helpresses, eller kan jeg slippe unna med necksize? Evnt hvordan avgjør jeg det? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

MÅ disse helpresses, eller kan jeg slippe unna med necksize? Evnt hvordan avgjør jeg det

Prøve dem i kammeret. Kamrer de så trenger du ikke helpresse. Kamrer de ikke, så ja... Er de skutt i forskjellige våpen så må du jo enten prøve alle, eller helpresse. 20l er vel en 2000 hylser så det er en fin handel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule og krutt du velger blir ofte en smakssak, en vurdering av tilgjengelighet og pris, osv. De fleste kuler som selges til DFS skyting, samler godt nok i de fleste løp, med de fleste krutt som selges til den typen bruk.

 

Min erfaring er at mange løp fra samme produsent har såpass like kammer at i mange tilfeller kan hylser fra forrige løp passe i neste løp. 

(jeg har hatt 15-20 løp fra sauer, 3-4 løp fra S&L, 2 fra heym, et fra LW,. Alle i 6,5x55 skan, ca hver 3. gang jeg bytter løp må jeg begynne å helpresse hylser. :) )

 

Videre er min erfaring at lee collet die er veldig enkelt i bruk til DFS, og sikkert 90% av alle patroner jeg ladder blir ladet med collet necksizer, resterende blir helpresset hardt og brutalt pga at de ikke passer i et kammer jeg vil bruke de i. Deretter blir de necket til jeg ikke gidder bruke de me0-.r

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Det er lov å håpe. Som regel går det jo ikke - og det er litt merkelig. Min erfaring er at neste løp alltid har trangere kammer enn det forrige...

 

K

He, he. Ser ut som vi ender opp med .223 uansett da, enten DFS vil eller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, høggern skrev:

Hvilken kule og krutt du velger blir ofte en smakssak, en vurdering av tilgjengelighet og pris, osv. De fleste kuler som selges til DFS skyting, samler godt nok i de fleste løp, med de fleste krutt som selges til den typen bruk.

 

 

Norma Golden target 130grains, og N-19, var det skytterlaget hadde å by på... Så skal teste om de hylsene går i kammeret, hvis ikke får jeg investere i ei die for helpressing, og få tak i noe hylsesmøring... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hylsen sklir rett i kammeret som om de var skutt i det første gangen... Arvingen vil ha ca 830ms, ender opp med ca 42,5gn n-19, men... Hvilken OAL? ser jo her at noen setter de til 72mm, andre lar de gå til 80mm... Kula er fortsatt en norma 130gn... 

Link to comment
Share on other sites

Mnja, 130DL til 72mm tror jeg blir kort. Det vil iallefall se rart ut, og 80mm vil gi mindre kulehold enn det er noe poeng i å ha. 77-78mm så tenker jeg det er midt på treet. Mine er 78 tror jeg, det spiller igrunnen ikke veldig stor rolle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2018 den 10.02, M67 skrev:

Min erfaring er at neste løp alltid har trangere kammer enn det forrige...

 

Det var også min erfaring, de første 20 åra med STR. Men de siste åra har kamrene vært usedvanlig jevne, patroner fra forskjellige piper, og fra forskjellige pipeprodusenter, går om hverandre! Nesten for godt til å være sant! (NB: Gjelder ikke Blaser-piper med "Swedish"-kammer).

 

På 24.5.2018 den 10.20, høggern skrev:

Videre er min erfaring at lee collet die er veldig enkelt i bruk til DFS, og sikkert 90% av alle patroner jeg ladder blir ladet med collet necksizer, resterende blir helpresset hardt og brutalt pga at de ikke passer i et kammer jeg vil bruke de i. Deretter blir de necket til jeg ikke gidder bruke de mer.

 

Akkurat det samme som jeg gjør.

 

Angående patronlengde: Jeg bruker 73 mm på 100 grs Sierra, samme lengde på 100 A-Max, sjøl om den kula er lengre, den må settes dypere for å få kulehold, pga. torpedeo-bakenden. For "normale" kuler, f.eks 7 - 9 g Scenar og 123 grs A-Max, bruker jeg 78 mm COL.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Gjelder ikke Blaser-piper med "Swedish"-kammer

Jeg har 4 piper i omløp akkurat nå. 2 Våpensmiakamrede, S&L og LW, ei Sauer original, og ei Blaser med SE-kammer. Den siste kamrer patroner fra alle de andre, og Sauerpipa kamrer patroner fra Våpensmia-pipene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

 -  ei Blaser med SE-kammer. Den siste kamrer patroner fra alle de andre,  - -         K

 

?? Har den da virkelig "Swedish"-kammer? Eller er det et parti med "Scan"-kammer? "Svenske-kammeret" skal jo være trangere enn "Scan", og mye trangere enn "Krag" (den gamle vandrehistoria om svensk og norsk ammo!). Hylser fra jaktvåpen med "Sved-"-kammer går oftest ikke så langt inn i kammeret på STR-pipene at lukkehakene får tak, og utgjør den 10-prosenten som må kalibreres, i følge @høggern

Link to comment
Share on other sites

Den er merket Blaser 6.5x55 SE, serienr. 00799. Jeg har også 01166 (også SE), altså 366 piper senere. Hylser fra 1166 kamrer i 00799, men ikke omvendt.

 

Svenskekammeret "skal" ikke være trangere, men et par mål har minste tillatte (det er jo toleranser) dimensjon mindre enn SKAN, så det KAN være trangere.

Legger en til toleransene på målene så overlapper de temmelig mye, noe som gjør at det i realiteten ikke er nevneverdig forskjell, et min. SKAN er mindre enn et maksimum SE, unntatt hylselengden, der er det en hel millimeter ekstra. Men selv den betyr fint lite, for hylsene kommer som 55mm lange...

 

Forøvrig, om du leser de to siste setningene dine, så motsier de hverandre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en banekrag. Den skal jo ha  kj- kammer, som skal være rommere enn swedish (se). 

 

Men det er trangere enn blaserkammeret i 6.5 SE. 

 

Har og et skan kammer som er trangere enn det blaser SE kammeret.

 

 

Toleranser altså ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...