Jump to content

Gi barna et skytevåpen.


Kotelett

Recommended Posts

Jeg kjenner en ung gutt som skyter i DFS, rekrutt.

Skytingen har endret gutten mye til å bli mer moden og ansvarsfull, fokus på sikkerhet, fokus på sin egen konsentrasjonsevne, egne mål. Han har funnet et miljø og sin greie i livet. Dette er noe han ikke legger av etter få fraværsdager på trening og stevner etter snart to år. Også voksne trenger skyting som en arene for å koble bort alt annet som maser i hodet, gleden ved å være i et miljø som har andre temaer enn jobb og familie. (EGENTID), dette er viktig for noen som trenge det. Ikke alle trives med lagidrett. Skyting er en sunn form for meditering. 

For barn er det en opplysende motvekt til underholdningsspill. Barna er skyttersportens fremtid, vi må alle bidra til å rekruttering innen alle skyttergrener. 

  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har et familiested langt ute i huttiheita:

I sommer hadde jeg de aller yngste tenåringene på ferie der, det var mye gøy på landet som vi ikke har i byen. Beversafari - vedhogst og vedkløyving med øks og hydraulikk - kanopadling - skogsturer til gamle boplasser - skyting med pil og bue - luftgevær og salongrifle, fiske. Salongrifla og selvanviser var gøy, det som var mest gøy var å pepre noen gamle vannpumper jeg skulle levere på kommunens avfallsdeponi. 

Det de lærte av det er hva en .22LR  har for skadepotensiale:

Den ene av guttene er aktiv i DFS skytterlag hvor det skytes med Sauer Junior og .22LR. De skyter på elektroniske skiver og har ingen referanser til hva en slik kule kan utrette. De lærer mye bra, våpen og sikkerhetsdisiplin - puste og avtrekksteknikk, alt er bra. Det er mange unge der på banen, voksne for den saks skyld som ikke har noe annet forhold til skuddet enn det de ser på den elektroniske skjermen. 

Denne typen skyting/plinking som her går ikke på en skytebane. Noen er så heldige at man kan teste litt der det er trygt og få litt andre inntrykk av hva våpen og ammunisjon gjør. 

 

Vannpumpen:

De brukte 150 skudd på denne, aldri har jeg sett at 150 skudd skulle ta 2 - 3 timer eller mer. Det var frem og tilbake og vurdere utfallet og teste litt her og der. Ellers gikk det 1500 Large Rifle skudd på selvanvisere og papirblinker. Jeg ser at de hadde en kjempeferie på bygda. Nå er barna tilbake i byen og på skolen, at de ser frem til neste gang kan jeg garantere. 

DSC01490.JPG

Det er mer øde enn det ser ut til her, langt til folk. Eventuelle naboer i området skyter mye uformelt.

 

DSC01587.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, einherje skrev:

Setermokråka aka Bird-Dog? Får ikke åpnet linken, men jeg vet at skytetrening har vært brukt til opptrening av skoleelever med ADHD-diagnose. Resultatene har vært veldig positive, og ført til redusert medisinering, og roligere elever.

Jeg har selv ADHD og jeg har aldri fått fokusert hodetog kroppen like mye i andre typer aktiviteter enn skytetrening. I tillegg jobber meg mye med barn som har konsentrasjon- og oppmerksomhets diagnoser. Jeg har gjentatte ganger tipset foreldre om å sende barna på skytebanen. Rent kognitivt så bruker mann hodet på en annen måte når man håndterer våpen og skal skyte. Det er en aktivitet som i tillegg stimulerer både kroppen/muskler/ledd til å være rolig og avslappet, og samtidig fokusere hodet til å tenke, reagere. Dette er to ting som ofte kræsjer hos denne diagnosegruppen. De går om hverandre og det blir bare rot. 

 

I tillegg har jeg en teori om at skytetrening kan brukes innen rehabilitering hos voksne med forskjellige diagnoser. Jeg har derimot ikke tilgang på skytebane til å begynne med slik rehabilitering, desverre. 

Link to comment
Share on other sites

DFS-lagene både på Evje og Iveland har innendørsbaner og rekrutteringsaktivitet for barn og ungdom som nok passer bra sammen med dette. Det eksisterer i teorien et skytterlag på Bygland, men det er ikke rekruttering er jeg redd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 22.8.2018 den 8.23, M67 skrev:

Så enig. Visste ikke at luftforsvaret fløy Cub fremdeles - men de har vel små budsjetter ja ;)

 

Jo da, litt OT, men Luftforsvaret har lenge hatt "Stelth" før F-35. Med avslått transponder og "low level flight" er man passe stelth på lave kostnader. Her er et nådeløst ubevæpnet og skremmende skinnangrep på Karljohansvern i Horten med Tiger Moth. Her fløy vi inn med en annen Army-Cub i formasjon. Bilde under med småtassene viser at det er gøy på skogstur med luftgevær, skyting på vannliljer mens bålet varmer opp vann til kakao, pølser ble stekt også. Det er slike uformelle minner de bør ha, ikke bare det organiserte. 

 

Barn og skyting.jpg

IMG_0379.JPG

Jeg blir heller aldri helt voksen:winke1:

IMG_0372.JPG

Angrepet ble avsluttet med en loop over havna, hit and run.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...