Jump to content

OMV


Kobble

Recommended Posts

På 12 augusti 2018 den 20.55, Kobble skrev:

kruttmigrasjon

Jag skrev ( handskrivet) en gång på mitten nittiotalet till  Dave Fackler på Ballistic products ang krutmigration i de nya Fiocchi

hylsorna jag köpt ifrån dem ( betalade extra  4$ för depriming ) , hans korta svar var  " only becouse you see it "  mao i deras värld var det inget egentligt problem.  Men det såg fördjävligt ut, speciellt i de transparanta hylsorna när man laddade om dem . 

På den tiden var det ingen som pratade om crimperns betydelse för slutresultatet, och hur fina patronerna än såg ut så reste de 

nya sig alltid efter ett tag.  Idag vet jag bättre, och krut är för det första dyrt samt gör mer nytta under förladdningens couvette 

( tätningen ) än ovanför.

/ P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Bruk av italiensk forladninger har drastisk endret mitt syn på kruttmigrasjon etc. Har testet i transparente hylser, ser stor forskjell. Og jeg har brukt hovedsaklig wads for rettveggede hylser, federal bl.a men selv de gir mye migrasjon 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 16.8.2018 den 8.42, culot skrev:

Gualandi  är nog den förladdning som tätar bäst mot migration, dom har ju sin tunna " ring" på utsidan av couvetten 

( tätningen ) att tacka för det, och dom är hyffsat ensamma om den av nån anledning ? 

/P

 

20180824_230501.jpg

20180824_230539.jpg

20180824_230553.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det en smart eller en Lee press som du avslutar m crimper? 

En smart så är förstukningen aningen för djup då flikarna  går omlott ,  den rosa är för stum eller så 

har du tryckt för hårt då jag ser gränsfall på uppsvampning ( NSI hade själva problem m det och den hylsan) 

Har man en följsam förladdning kan man pressa mer men en stum elr styvare krävs att komponenterna passar 100.

Dock hade alla patroner lätt passerat Federal eller Remingtons kvalitets kontroll.  Sen om det skulle ge nån mätbar 

skillnad i tryck eller svärmar  har jag inget belägg för, endast att stukningen KAN resa sig trots användandet av crimper.

Själv är jag aningen anal med stukningarna men får ändå ibland ge upp då det tar massor m tid att få det perfekt.

/P

ps: jag glömde fråga om datan i varje patron , den vänstra gröna är det stål ? 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pratar vi Amerikanska data så räcker det m att du får ihop den. 

Däremot kallar italienska data på

64mm för stjärnstukad 12/76 

 

+/-  2 tiondelar gör ca 80 bar 

Amerikanska data ingår aldrig avslut med crimper såsom de italienska dito . 

 

/P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Amerikanarna har på de senaste åren börjat prata " crimp deep "   Men då är det rutinerade rävar och inte 

Mr: Joe Everage ,  troligtvis har dom efter 100 år och när tryckskjutning av hemladdat blivit buisniss dvs lättåtkomligt

kommit på att om gör man patronerna exakt lika så blir värdena mer exakt.

 

Jänkarna tjafsar fortfarande om avslutande med crimpers vara eller inte vara,  och vi har lägret som säger att crimper är det bästa sedan skivat bröd  vs Lägret som säger att deras laddningar minsann är lika perfekta och varför i helvete ska man slösa 45$ på nåt som inte ger mer % i träffbilden.  Troligvis har samma jänkare en pickup som drar 1,5 gallon milen på baksidan..

 

/P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Hei

Da har jeg også fått tak i OMV verktøy, dette er i kaliber 10.

Må si jeg er veldig fornøyd med OMV, de svarte på mail og sendte samme dag.

2 dager, så ankom det😁

 

Krimp-starter og sluttkrimper er testet og jeg er meget fornøyd. 

Perfekt sluttresultat.

 

Her er et bilde av verktøyene og 2 stk Kal .10 hylser som jeg har satt sammen.

I tillegg en original "Winshester patron" i midten, legg merke til hvordan amerikanere lukker sine patroner 😒

Den røde er en Gyttorp original til sammenligning.

 

OMV Kal. 10.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Detta är något jag efterlyst      

Här  monterar dom  på en omv-mito press, men jag ska försöka montera en på mina  OMV  doserare , jag fick pris på 120 euro + 30 i frakt  

 

/ P

Edited by culot
Felaktig länk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kan  tillägga att jag köpt en sådan som på videon ovan :D

Dock är den ej hemma ännu , och jag köpte m adapter för 12/16. 

Hur den ska monteras får jag återkomma till, men tanken är i nära anslutning till mina OMV doserare. 

 

/P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...