Jump to content

OMV


Kobble

Recommended Posts

Hei.

 

Har fått lyst til å kjøpe en OMV, da denne ser spennende ut, og fordi mange her anbefaler den;)

 

Men, jeg skjønner ikke helt forskjellene.

så her kommer noen "dumme" spørsmål

 

Hva er forskjellen på smart kit og smart plus kit? (ser det er tre kontra to stasjoner, men hva gjør den siste :P )

 

Med en slik smart kit så trengs ikke noe mer ?( har en mec for tennhetter\pressing\dosering etc)

 

Om man skulle finne på å lade flere kaliber, så kjøpes en crimp i rett kaliber og man kan bruke samme base?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Den nya  DVR-1 + DVR-3   verisionen fungera även rätt bra med 800-x som är bland det svåraste jag vart med om att mäta. 

( jag har både krut och hagel doserarna ) så har även några  kompisar till mig .   Dyra  Absolut  men top notch !!!

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2018 den 10.02, Kobble skrev:

Hei.

 

Har fått lyst til å kjøpe en OMV, da denne ser spennende ut, og fordi mange her .................

 

 

3 station är " mest pang för pengarna "   och den sista är faktiskt alltid den roterande i mitten.   det var en Grek Nikos som började med en  extra specialkon efter den första 6-stukningen  som gör att man kan stänga patroner 

med svagt tryck på förladdningen.  Jag höll på med det förut men får till det jättebra med bara en stukare , MEN !!! Jag laddar 2 kalibrar så jag har 2 olika stjärnstukare riggade  och byter bara den roterande slut-crimpern.

Du kan använda samma " press " till alla kalibrar så den är verkligen SMART  ;-)     Jag köpte senast hem en till en klubbkamrat som börjat ladda kal 28 och han är toppen nöjd. 

Det finns inga " dumma" spörsmål så länge dom  är trevligt paketerade 😋   ( Så jag lägger min röst på 3-station pressen)  och skulle du tröttna så lär du garanterat få igen merparten av pengarna. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns nån " beef " med Colvini  och Polveri dose cartucce forumet  då  Colvini inte får ens nämnas där.

Men han är som de andra tillverkarna rätt klurig och liksom de andra snor dom blixtsnabbt andras idéer.

titta tex på den lite speciella kona som greken Nikos ( idiogomosi)  klurade fram , den kan du får ifrån alla 

tillverkare i Ital idag.  Pressen i länken kan ha en fördel om den först och främst är mkt billigare än Smart 

och om man inte har plats för en liten bänkborrmaskin, den  sistnämnda ger i mina ögon ett stadigare resultat.

Jag gör ingen hemlighet av att jag vurmar för OMV, inte bara för att han har toppen grejer utan för att han  Stefano 

Även är  mkt ödmjuk och trevlig , det sistnämda kan jämföras med " Charles /Gaep "  som ena stunden är lismande

som en tempelmånglare nästa är arrogant och dryg som få... Design/tillverkar  gör han inget själv, jagar inte, enbart krämar...

/P

Link to comment
Share on other sites

 

Om du tittar på videon över OMV Mito pressen, där har dom monterat en kon i en av verktygshållarna och dom vidgar mynningen på engångs skjutna hylsan så man får ner förladdningen lättare, dock förutsätter det att du ordnat tändhatt byte och kalibrering innan. Samma förfarande kan du nog bruka på en smart

 

/P

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den där kommer du ha mycket roligt med,  jag kan bara gratulera till ett bra val !  speciellt om du får tag på nya hylsor, då blir resultaten bättre än Fabriks  glöm ej smörja crimpern m vaselin , det bästa enligt Stefano är 

vanlig motorolja men det luktar för mycket enl mig..  

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jag törs ju inte citera längre

 

Du smörjer den som snurrar ( mitten)   och det skadar inte lite på  stjärnstukaren åxå 

alternativt lite utanpå hyls kanten,  man kan använda silicon spray åxå  men som sagt allt m drivgas  luktar  

/ P

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Kobble skrev:

tips  korrekt innstilling?  spes  pre-crimp. 

 

Det kan kosta några hylsor, men för djupt så får du ett snurr i centrum plus att det blir " märken" i ytterringen, för lågt så får du hål i centrum så att små hagel kan trilla ut.

Perfekt är tajt utan snurr alt ett litet pyttehål, och utan märken i ytterringen,  prova först med  stjärnstukaren och  sen crimpern innan  du börjar labba med extra konan som man tar efter stjärnstuk.

OMV stjärnstukare och SP12-2 crimpern jobbar så bra att extra konan inte behövs i min värld, möjligen om man har har svårt att få till det m låga förladdningar.

 

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Det kan skilja lite i följsamheten i plasten så man får justera om lite ibland, men en inställning brukar funka till de flesta hylsorna, men prova först på en en-gångs skjuten hylsa så att du kan göra en grovinställning.

Sen måste du ju ta bilder 😋

 

/ P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det brukar sitta markeringar på stjärnstukaren ?  om du matchar markeringen med den engångs skjutnas så ska du se att det blir bättre , på omladdningpressar är ju det verktyget roterande så det följer hylsans stukning ,

här får du rikta in hylsan då verktygen är fast  , okay ? 

 

ps: men det ser bra ut och perfekt höjd på sista, det kan även vara så att den gamla hylsan är en Fiocchi m grå propp  och ibland kan det krävas en lägre förladdare.

 

/ P 

Link to comment
Share on other sites

Då är nog anledningen det du beskriver i första raden,  även de Fiocchi m grå prop brukar ladda lika.

men jag vet att för mkt länge sen fanns det en lite högre prop.  Jag ser på patronens text att dina är rätt gamla ...

 

Det var mycket spännade krut som användes i början av banstålet av Gyttorp .. 

Och för den delen när 24g gränsen för bly kom ,  jag hittade i sjöboden på landet en " blue" 24g bly och en B6 dito, 

minst en av dom var laddade med  T-krut  Från  Bofors, det krutet omnämns i  svenska krutbibeln

" allt du vill veta om krut och lite till " 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde detsamma på  90 talet 

och dessutom köpte jag nya fiocchi då det inte fanns att hitta på banorna endast win AA100 och Olympic , sen helt plötsligt fanns det hur mycket fiocchi som helst. 

Idag plockar jag bara T5 hylsor till den dag jag är pensionär 😀

idag är krut och bly de dyra bitarna 

vilket är synd då det avskräcker många att ladda själv .

//P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser du på resultatet och om du får ett hål i centrum men spontant ser det ut att räcka. 

Man kan lura sig lite beroende på förladdning då tex gualandi  kan ge en hög pelare men går ihop fint

då O-dämp  sektionen är så stor ,  och även om det blir ett hål så funkar den bra att skjuta.

Det är bara graden av fåfänga och skrytfaktorn som sätter gränsen hur tajt centrum man vill visa upp :D

Titta på amerikanska forum när dom kör nya hylsor i omladdningspressar utan efterkör m crimper ....

Det ser ut som dom slagit på toppen m en hammare, men dom kallar ändå det för " Perfect crimp " 

 

/ P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ja,men det er bare estetisk!😉 

har prøvd på noen som det det blir merker etter 6 stukeren og ikke presse den ned så mye og heller kjøre det ned med rullekrymperen! Det blir bedre på engangsskutte hylser,da det ser ut til å være litt minne i døm...

 

800x ladningen der er min favoritt! Måtte opp i 1,78g for å få hastigheten i 415ms...

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, J.E.Hagen skrev:

ja,men det er bare estetisk!😉 

 

Ja det är den högre nörd-skolan 😋

vet egentligen inte om 415 ms behövs för 800-X  då  dubbelbaskrut tål kyla och fukt bättre, men det är åxå vad man trivs med för farter.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, culot skrev:

Ja det är den högre nörd-skolan 😋

 

 

/ P

 

 

Uansett så ser patronene 10 ganger finere ut, enn det jeg noen gang har klart med MEC-pressa ;);)

 

Så jeg er meget godt fornøyd med kjøpet, og alle tipsene i tråden :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, culot skrev:

 

vet egentligen inte om 415 ms behövs för 800-X 

 

 

Sant det,men syns skuddbildene blei litt for trange med 1,70-1,75g ser italienerne går helt opp til 1.85g med 36g... da er vi rundt 425ms og da begynner det å bli rekyl... jeg går opp til 1,80 ved 0 grader...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
13 timer siden, tor1980 skrev:

skulle fått laget en modifisert size ring så kunne hele mec600jr v5 gå på skroten

 

Det finns ju MEC super sizer,   Men det är inte fel att ha en 600jr  om man vill byta en tändhatt till en mildare eller kalibrera. 

Men för nya hylsor är Smart box ett jävligt fint och kompakt alternativ, jag hade hellre haft en sådan än min Gaep 1500 3 station.

Sen stödjer jag hellre Stefano/OMV  för han är trevlig.    Dom snor hej vilt av varandras ideer i italien och UR- pressen är C&P Biocomb

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...