Jump to content

Ny på lading og 9mm


mcivar

Recommended Posts

Hei

 

ny på lading generelt.

jeg har arvet et rcbs kit fra min far. Også fant jeg meg et die sett til 9mm på finn heromdagen.

 

ladeboka er lest å utallige youtubevideoer er unnagjort :)

 

men så, banen jeg skyter på tillater ikke helmantlet, så vi bruker bly primært.

 

lest litt hær og der men tenkte at det er kanskje like greit å spørre

 

hva slags kuler å krutt anbefaler dere og fra hvem kjøpes dette fra ?

ser at noen drar det litt lengre å lager kuler selv, jeg har tilgang på bly fra bilvekter f.eks. Er det mye styr å lage kulene og selv ? Bør de etterbehandles på noen måte(ser gule å blå kuler hos enkelte)

 

så er det jo dette med blying og gasser som skal være mye bedre med Copper plating på, vanskelig å lage selv men igjen, lakk/etterbehandling løser kanskje dette eller er jeg på bærtur ?

 

spør for at jeg vil lære, setter pris på tilbakemeldinger

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørs litt hvorfor de ikke tillater helmantel, desverre er det mye folk med 0 faktisk kunnskap og veldig mye meninger som styrer slikt tidvis, og mye nedarvet "kunnskap"

 

Noen ser jo på plata kuler som "mantla", noen ser på pulverlakkert.... som mantla, beste hittil jeg hørte var at du måtte kunne skrape det av med neglen, ellers var det mantla..... 

 

finn ut hva de definerer som ulovlig før du legger energi i det. 

 

Vi er litt motsatt ende, forby  rent bly inne! rett og slett ikke bra for helsa. 

Link to comment
Share on other sites

Hvilket våpen har du? Det betyr litt.

 

Jeg har en Colt Government og bruker Vihtavouri N320 krutt til militær, og 115 gr HN kuler.

 

Jeg var skeptisk til HN i begynnelsen, men ingen grunn til det.

 

HN er også det jeg bruker i 45acp, og der har jeg altså truffet med kombinasjonen våpen/ammo - bedre blir det ikke 😄

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kunne man kjøpe blykuler fra Svelgen Bullets men de ble kjøpt opp i starten av året og den nye nettbutikken er ikke aktiv enda.
 

Om du skal skyte blykuler (med etter uten belegg eller farge) bør du først "slugge" løpet for å se hvilke kuler du trenger.

Dette fordi kule skal matche eller være +0,001" av løpet.

 

En god video om dette er her: 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

OysteinR

takk for tips og video, den var jo meget informativ og lærerik.

 

finner litt hær og der, 2alfa og zeromike ser ut til å være alternativer. Så ser jeg jo at noen støper selv, det fristet men tror jeg skal ta en ting omgangen :)

 

hipshot

 

ingen enda, står litt mellom cz 75 sp01/shadow 2 og en m9a3 på 9mm

tenker og på en 45 ACP og, men her har jeg testet lite enda.

ser at VV er det flere som bruker, leste en plass at noe av det bedre til 9mm og .45 var Vv n320 eller 3n37.

 

nå har jeg spurt litt mer og kan muligens være mulig å bruke fmc kuler og, da blir jo alternativene flere om ikke annet :)

 

McIvar

Link to comment
Share on other sites

Fant forresten disse kulene, noen som har noen erfaringer ? kanskje om med komboen VV 3n37

ARES 09 130gr RNCNNGBB 0.356

Selges for ca 400kr for 500stk. 

 

Ser ut som FMC kuler noe dyrere av det jeg har funnet, men de skal vel være bedre for oss som skyter (mindre blygaser bla)

 

Link to comment
Share on other sites

Jaha ok, takk for oppklarende svar alle sammen. Ser at den kan være rask, men meget bra å få tilbakemeldinger på

at hær begynner man ikke :) har noe 3n37 på hånda å fikk det anbefalt, derfor jeg spesifikt spurte om det, også huska jeg å ha lest noe om det. Men da egnet ikke det seg til mitt formål.

 

da må jeg bare finne passende prosjektiler :)

 

bnoen som har erfaringer med CMJ og de Ares prosjektilene jeg nevnte ovenfor. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 10.5.2018 den 22.57, slemmo skrev:

er svært få som bruker 3n37 til 9mm major, er for raskt, 3n38 er greia der. Men disse kruttypene bruker man for å få gass i compen på openpistoler, har ingen hensikt å bruke i en vanlig pistol.

 

Hmm.... jeg har nettopp bestilt en boks 3N37, mye på bakgrunn av reklameteksten til VV:

 

" This is an excellent powder for 9 mm major loads for IPSC open competitions and it’s very popular in USPSA and IPSC practical pistol shooting disciplines."

"A handloading tip from our Pros for practical shooters shooting caliber 9 mm Luger:  Try 3N37 / 0,4 g (6,2 gr) with Lapua’s 9mm 8 g (124 gr) FMJ bullet – a guaranteed recipe for success in IPSC open divisions!"

 

Hva går de dårlige erfaringene ut på? For mye trykk når man bikker 160 PF? Blir hylsa full?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...