Jump to content

1911 til classic


Recommended Posts

Var nylig en tur til statene hos noen venners venner, hvor vi fikk prøve litt uoffisiell uspsa skyting.
Jeg skyter vanligvis prod, men fikk låne en dan wesson pm7 (eller var det pm45) og må si jeg er ganske forelska i både pistolen og single stack ipsc.

Så til poenget. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt på ipsc classic her hjemme. Og må nødvendigvis ha en ny pistol ;) Tenker helst 9mm da jeg ikke er så lysten på å plukke tomhylser. Etter det jeg har skjønt er 9mm å foretrekke pga 9 shots per view i stager.

nå skulle jeg helst hatt en dan wesson, men etter det jeg skjønner så er de unobtanium i kongleriket. Så det jeg lurer på, hva er kurant av det som er å få tak i på berget?

S&W er jo en mulighet, men de har da bare en modell med justerbare sikter, hvordan er de ift konkuransen?
annet alternativ er STI trojan. STI lager jo bare DVC pistoler nå etter det jeg har lest, er det noe problem? hvordan går trojaneren?
SIG lager jo også 1911. Har hørt at de er ganske raklete for prisen.

ellers har man jo de klassiske produsentene som springfield, Para ordonance, kimber og colt, I tilegg tilegg til ruger og remington.

Man må vel opp imot og  forbi 20 lapper for å få noe som er ållreit fra boksen med skikkelige siktemidler.

Av det som evt dukker opp på bruktmarkedet, hva skal man se etter?
Eller om noen vet hvordan man skal trylle en dan wesson over dammen uten å bruke opp rubbel og bit.

Link to comment
Share on other sites

High end har du les baer og lignende, som faktisk er tilgjengelig her. 

 

Av billigere ting ting er nye BUL noe å se på. du bør komme i mål med magwell og nye grep, sikter osv på 10-12 kanskje? presidenten på sno i helgen gikk jo til BUL faktisk. 

 

STI dvc classic er jo fin, men synes prisen er voksen. 

 

classic  > prod 

Link to comment
Share on other sites

BUL har jeg jo oversett totalt. det er noe jeg må undersøke nærmere. Hvordan er utvalget i sikter til sleider som ikke har den ekstra utfresinga på sleida til target siktene?

9mm les baer er jo oppimot 30k, og det blir litt i drøyeste lage, tror heller ikke det er nødvendig med en sånn presisjonsmaskin til ipsc,

 

om STI DVC classic er så fin vet jeg ikke helt, dyr er den hvertfall, pipa er nok 24k gull. passer fint inn i starwars kanskje 🤣

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og kjent på en Sig og den var OK.

 

Men var det ikke noe med at den ikke holdt målene for Classic? Tenker på lengden på støvdekselet bl.a. Eller er det nye regler her?

 

Jeg lurer også på om alle 1911 deler er drop-in. Hvis ikke kan du glemme den.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon må du ha, holder men snusboks på 35 meter holder til IPSC.

 

I helgen skjøt vi snusboks størrelse eller mindre skive fra 15-20 meter i stage... :D 

 

på VM hadde du 45 graders 65 meters skive... på rooster har du skiver på 65-70... 

 

 

Snakk med BUL importøren nå, 2 alfa evnt.

 

les baer er intersport

 

SIG har ekstern ekstraktor, ellers 1911

BUL 1911 er vel.. 1911 1911. 

 

forskjeller blir jo i ramper og hvordan løp er og sånn. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ta en runde å klå litt.

kjenner havesyken blir værre jo mer jeg leser om les baer 😅 men det er vel litt køddent å evt modifisere relatitvt håndlagde våpen? tenker da på fibersikter, magwell etc.
Å bestille det rett fra baer blir vel ikke akkurat noe røverkjøp.

er det forøvrig noen som har erfaring med BUL sine singlestacks?
 

Link to comment
Share on other sites

hmm skal sende tråden til en venn, han har ... noen 1911 som er classic legal, og majoriteten les baer ;) 

 

sikter og magwell er 0 stress. 

 

Jeg har skutt begge, og eier 2 les baer, hadde dog ikke hatt noe problem å anbefale bul sine singlestacks, disse passer overens med andre singel stack på deler. 

Link to comment
Share on other sites

Sikter og magwell er uproblematisk til 1911'er. Jeg har byttet til fiber forsikte på den ene 9mm Les Baer'en min men har standard svart forsikte på den andre (som jeg bruker mest...). Intersport har forsiktene inne (hadde ihvertfall sist jeg snakket med dem) og du kan bestille fra andre leverandører.

Selv foretrekker jeg Teckwell magbrønner og skjefteplater (på mine Les Baer har jeg måttet file ned litt på skjefte bunnen for å få de til å passe - har ikke hatt det samme på Colt'ene). Disse er enkle å bytte og finnes i et utall skjeftedesign.

Ellers er det ikke noe som heter drop inn deler på 1911 - det meste må tilpasses.

 

Bull sine single stack's ser veldig bra ut og gir mye for pengene. Tore på 2Alfa skaffer det meste. Samtidig er tilpassningen noe helt annet en på premium merkene - det er en grunn til at du må betale mer.

 

Ellers har Pedersen Vaapenlager STP Perfect Classic (eller en mere customized utgave...). Dette er også bra våpen med god pris.

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar.

 

Har sendt en forespørsel til Intersport, så får jeg ta en vurdering på les baer.

 

Når det gjelder BUL, lønner det seg da å gå rett på en mer "ferdig" trophy utgave, eller er det bedre å oppgradere en standard?

 

Den STPen så bra ut ja, har alle features jeg ser for meg jeg vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Det lå en knapt innskutt 6" Les Baer på finn for et par uker siden.. og den lå merkelig nok der noen uker også før den forsvant. Finner ikke igjen annonsen så usikker på om den ble solgt eller annonsen bare trukket. En eller annen som skulle rydde i våpenskapet eller hva det var. Hvem rydder bort en Les Baer lissom ? :P

Link to comment
Share on other sites

Det lå også en les baer premier 2 fra 2017 med full rigg til 29K på finn for noen uker siden også, noe som jeg hadde hoppa på uten å tenke meg om en gang.
tror ikke det er de vanligste pistolene på bruktmarkedet
 

Jeg får tenke, høre og klå litt mens jeg venter på  godkjent søknad

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle ha Classicpang hadde jeg lest meg opp til Dan Wesson PM-9 og tenkte at det var en god ide, slik man gjerne gjør når man synes det er bedre å spørre internett enn skytterkolleger.

Underveis i prosessen viste det seg til min overraskelse at 2Alfa faktisk kunne skaffe meg en på bestilling om jeg virkelig var interessert, men prisen var litt for hissig for meg (noe jeg egentlig hadde forventet) og det ville ta lang tid å få en. Så jeg gikk heller for en STI Sentry som de hadde på lager, slik at jeg kunne begynne å smelle med en gang istedenfor å betale betydelig mer for en PM9 med svært ukjent leveringstid.

 

Skulle jeg hadlet i dag hadde jeg nok, som de fleste andre har vært inne på, vurdert å sjekke ut BUL. De virker godt konstruerte og er svært attraktivt priset sammenlignet med det meste annet tilgjengelig på det norske markedet for øyeblikket. Det virker som at det er mye slurv blant amerikanske 1911 produsenter (og det tydeligvis er noe som aksepteres i markedet), så rent kvalitetsmesig sett kan det ikke anses som et sjansespill. Så om du ikke har amerikanofili (om det er et ord) bør de absolutt vurderes.

 

Beklager å bidra til ekkokammeret.

 

 

(når det er sagt er jeg strengt talt godt fornøyd med STIen min, men det virker som at jeg har hatt mer flaks enn de fleste andre akkurat der. Og det føler jeg ikke at man bør være avhengig av å ha når man kjøper kostbare ting som dette)

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2018 den 10.45, Eddy1212 skrev:

 

Ellers er det ikke noe som heter drop inn deler på 1911 - det meste må tilpasses.

 

 

Ja jeg er enig i dette.

 

Det jeg mente å skrive var at delene måtte passe - noen "1911" pistoler har toleranser som er utenfor spec.

 

Og når det gjelder støvdekselet så er det faktisk restriksjoner her, (pluss endel andre ting).

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål som ser ut til å passe i denne tråden ;-) 

 

Hvor godt egnet er det å kombinere 1911 våpen til classic divisjon med feltskyting? 

 

Tenker da f.eks. på bul 1911 trophy saw, som ble anbefalt ovenfor (https://www.2alfa.no/bul-1911-classic-trophy-saw-ipsc.html). 

 

Noen som har noen tanker om hvordan denne er å bruke i militærfelt sammenlignet med  cz Shadow 2 (jeg har denne), eller Pardini GT9 6’’ (som jeg har skjønt er «gullstandarden» i mill. felt). 

 

Er det stor forskjell på 1911 i 5’’ og 6’’ til militærfelt? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...