Jump to content
Sign in to follow this  
DocHolliday

Fiskedød i lite tjern

Recommended Posts

Nå gikk isen denne uka så eg var rundt favoritt tjernet mitt og møtte eit dystert syn.

Bare med å gå rundt tjernet fant eg godt 10 døde fisk.

2stk 1.5kg+

2stk 1kg + og 6-7 på rundt 300gram

Ren tipping ettersom de ikke luktet godt og begynte å gå i oppløsing når eg prøvde å ta de opp.de to første bildene er av to eg plukket ut av vannet nå. det siste bildet er av 2 eg tok opp i fjor. 

minstefisken er på 350gram og største på 1100 rimlig nøyaktig veid. Noen som har noe formening om hvorfor?

Tru ikke fiskedøden har med Bunnfrysing i å gjøre da eg mener det ikke har vert så ille her i vinter.

20180504_202652.jpg

20180504_200322.jpg

IMG_20170514_204237.jpg

Vil tro det kommer av at innløpet(ene) har fryst totalt, slik at det ikke har vært tilførsel av vann. Dermed heller ikke tilførsel av oksygen. Da går det dårlig med fisken.. 

Usannsynlig, kaldt vann inneholder langt mer oksygen enn varmt vann, og vannet vil ta opp oksygen fra luften. Samtidig er oksygenbehovet for fisk i kaldt vann svært lavt.

Det er eit lukket tjern. ingen innløp eller utløp.

Finner gjerne eit par fisk døde der hver vår men har ikke vert ute for dette før, ikke så mange.

I fjor så tok eg med ein eg er onkel til opp der å han fikk en på 1150gr :D

Han var lite fornøyd med fangsten. Totalt fikk vi 4 fisk på den turen. 

1150-1100 og 2x350.

All fisk her blir satt ut så det er veldig kjedelig å finne så mange (ikkje minst så store) 

Men for høre med ein marinbiolog å se om de har noe svar.

Det kan og komme av H2S gass i fra råtnende planter og rester på bunnen av vannet.

Det minner egentlig litt om hagedam problemer dette her, det er også lukkede økosystemer. Kan jo hende du får noen gode tips i hagedam kretser

Hmmm. Oksygen fra lufta? Ja sikkert, men neppe gjennom tjukk is. Slik fiskedød har jeg opplevd noen få ganger i næringsrike innsjøer og tjern. Svaret fra de som skal ha greie på slikt er oksygenmangel, fordi døde planter og vegitasjon i vannet også bruker oksygen til prosessen og dermed kan det år om annet bli for lite for fisken, noe som dessverre resulterer i fiskedød.

Her er et utdrag fra en forsker som uttalte seg i lokalavisa sist problemet havnet i nyhetsbildet her hjemme.

Bakteriene som bryter ned døde vannplanter bruker oksygen. Når det legger seg tykk is på vannet, fungerer det som et lokk for oksygentilførsel. Samtidig er det liten gjennomstrømning av annet friskt vann. Dermed blir det ikke nok oksygen i vannet til at fisken kan leve, og den blir ganske enkelt kvalt, forklarer han.

• Like 1