Jump to content

Prosjekt sluttstykke Sako Vixen (bilder ønskes)


Recommended Posts

Jeg har som kjent mistet sluttstykke til min Vixen. En snill Kammerat her inne sendte meg sitt for kopiering, og det forsvant f*enmeg i posten. Så prosjektet har nå blitt ekstra kritisk, jeg må få laget noen nye. Jeg vet ikke om jeg vil låne nok et sluttstykke, ikke om det innebærer postgang. Tanken på å utsette nok en stakkars jævel for dette marerittet frister lite. Men jeg kunne kanskje be om noen bilder av et demontert sluttstykke? Da kan jeg i det minste komme i gang med modelleringen, så får vi heller se om jeg får lånt en bolt for finmåling eller om det blir helt egenkomponert.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Du har et poeng, har aldri tafset på Zastava selv så jeg baserer meg på det jeg har sett på nett. Kan se ut som om den har vært produsert i flere versjoner, har også sett de med Mauser-utdrager.

Om noen har mulighet så kan de jo prøve, selv om jeg tror mer på julenissen enn at det skulle fungere.

 

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Kjøp denne: https://www.blocket.se/stockholm/Sako_Vixen_79136294.htm?ca=1&w=3 og ei til i samme prisklasse. De dukker opp for under 3' innimellom der borte.

Be selger skrote den med unntak av sluttstykke-stokk-underbeslag som du får de til å sende. Du kommer sannsynligvis mye enklere unna da enn om du skal styre og mekke for å få laget sluttstykke både til deg sjøl og han som lånte ut. Er vel ingen 100% garanti for at du lykkes med jobben heller?

Link to comment
Share on other sites

Jibrag: Mobil er vel godt nok i disse tider. Det viktigste er at jeg ser utformingem, særlig boltmuffe og bakre del av sluttstykke/hevarm. Da kan jeg begynne på tegningene, kanskje jeg tilogmed klarer å rekonstruere ting uten noe å kopiere.

 

Jeger'n: Skrote en Vixen? VANDAL! HEDNING! Slikt helligbrøde er absolutt siste alternativ. Jeg tror jeg skal klare den jobben, det er strengt tatt ikke rakettforskning. Eneste parti jeg vet blir kødden å maskinere riktig er oppspenner-kammen, men det skal vel gå med litt triksing og filing. Tennstiften er vel nesten mer ufordring pga lengde/tykkelse, men man har jo følgebrille.

Og om jeg får det til blir det ikke 2 stykk, jeg skal definitivt ha en ekstra med x39-bunn selv. Og jeg er vel neppe eneste som har mistet et sluttstykke eller kunne tenke meg et par ekstra?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Jeger'n: Skrote en Vixen? VANDAL! HEDNING! Slikt helligbrøde er absolutt siste alternativ.

 

Vandal, nja. Hedning, ja. Har dessverre sett mange Vixen i svenske sjapper som det nok hadde vært like greit å skrote, ja 🤓
Det er godt du har pågangsmot, for om du får det til så vil jeg tro det kan bli mange bestillinger.
Er det forresten noen som kjenner til om det finnes hylser med tilsvarende bunn som x39/PPC, men som er 44/45 lange?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, kammerlås skrev:

Hvor stor er sjansen for at posten mister to vixen-sluttstykker på rad?

 

Siden 2012 eller deromkring har jeg vært involvert i sending av "en del tusen" pakker via postordre, og så langt har jeg vært borti ett tilfelle der en Norgespakke forsvant under forsendelse, og aldri dukket opp igjen. I det tilfellet en flunke ny Leupold kikkert, som ble erstattet etter postens satser à kr 128,-. Såvidt jeg vet måtte vi fortsatt betale for frakta, som sannsynligvis var noe over dette... Har også vært borti en del tilfeller der pakker har gått merkelige omveier, vært forsvunnet i lengre perioder og så "dukket opp igjen". Bl.a en pakke som skulle til Orkdal som var en omvei opp til Alta og ned igjen. 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Oi, trodde forvunnede sendinger ble erstattet i sin helhet?  

 

Jaja, det står ikke bedre til med postnord heller, bestiller en del til en båt jeg jobber på, har vært flere episoder med postnord med pakker som har endt opp på motsatt side av landet.. 

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke gape over for mye eller love ting jeg ikke kan holde, men jeg kan i det minste lodde interessen litt. Hvor mange kunne tenkt seg et sluttstykke? Jeg har nok stål til 2 eller 3, så jeg skal i det minste dekke eget (og en annen stakkars) behov i første omgang. Men hvis interessen er tilstede kjøper jeg gjerne inn en meter med egnet stål.

Link to comment
Share on other sites

Må da være sikrere å sende pakka som verdibrev med forsikring? Det koster noe mer å sende, men man får da tilbakebetalt verdien dersom pakka bli borte, så vidt jeg forstår. I følge Bring kan man sende gjenstander med verdi inntil 40 000,-. Går ut i fra at dette er en ganske sikker måte å sende på og at man får igjen mer enn ved vanlig pakkesending?

 

https://www.bring.no/vilkar/post/verdibrev/vilkar-for-verdibrev

 

Nå er det vel ganske usikkert hva et sluttstykke er verdt, men det kan jo fort bli noen tusenlapper ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Phew! Da er en krise avverget, fikk nettopp tak på et sluttstykke. Det lar jeg gå til han som mistet sitt i posten, så får jeg bare fortsette planene om å lage et nytt til meg selv. Nå har jeg ikke samme tidspress eller krav til finish, det gjør ting litt enklere.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er rått imponerende, tør jeg spørre hva slags utdanning du har?

Samtidig er det godt å vite at det finnes råd om uhellet skulle skje når jeg endelig får min egen Vixen i hus. Den ventetida på søknad og postgang er en påkjenning. 

Føler meg som en fireåring på lille julaften...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er maskiningeniør, det kommer godt med når en skal velge materiale og varmebehandling. Men en lærer ikke håndverket på den skolen, gikk "læretiden" i garasjen til en maskinarbeider. Er på ingen måte utlært, men jeg får da jukset til det meste jeg trenger.

 

PS: Lykke til med Vixen, tipper du blir glad i den lille tassen.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Høh, tror du jeg gir bort alle hemmelighetene? :D  Neida, skal vel klare å ta noen bilder underveis.

 

Ingen som har noen formeninger om utdrager? Jeg begynner faktisk å like den lange typen, selv om den korte er litt mer estetisk. Så om ingen har noen sterke motargumenter tror jeg det blir den, da slipper jeg de små fjærene.

Link to comment
Share on other sites

Du er andre mann som anbefaler den korte, så jeg skal gi den en god vurdering. Men da trenger jeg en slik for å kunne tilpasse bolten, noen som vet hvem som kan skaffe det?

Ellers har det blitt litt fremgang:

1894815938_Bolt2.jpg.4681fa7456a1931cfc960459eb44f70a.jpg

Har ikke lagt noe arbeid i finish, dette er bare for test av pasninger, oppspenning og maskinering. Chucken på delehodet er noe satans skrot, holder ikke godt og løper ikke rett. Så jeg kommer til å skifte den ut med en liten bakkskive. De er litt mer plundrete i bruk, men da blir ting i det minste rett. Ellers er det de vanlige problemene med oppspenning, her skal jo ting løpe overens i begge ender av bolten. Og siden en side blir skjult av chucken må jeg planlegge ting grundig så jeg ikke maler meg inn i et hjørne.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...