Jump to content

arnegun

Recommended Posts

På utkikk etter en 12" halvauto hagle som spiser både kraftigere ladninger typ magnum o.l. samt leirduepatroner uten vekslefeil. Helst under 10000. Noen gode tips hos kammerets medlemmer? Er Franchi affinity one noe tess feks? Budsjett under 10k.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, arnegun skrev:

På utkikk etter en 12" halvauto hagle som spiser både kraftigere ladninger typ magnum o.l. samt leirduepatroner uten vekslefeil. Helst under 10000. Noen gode tips hos kammerets medlemmer? Er Franchi affinity one noe tess feks? Budsjett under 10k.

Den måste ju ha ett system som reglerar . Annars så får du det jobbigt m magnum laddningarna 

jag hade en browning 3,5 gold som ladda allt fr 24- 64g  

Link to comment
Share on other sites

Benelli spiser alt etter det jeg har erfart. Har selv en supersport som jeg aldri har hatt vekselfeil med (1000+ skudd).

 

Har hørt at gass drevne halv-autoer er mer plaget med vekselfeil (krever mer vedlikehold). Benelli bruker en annen løsning ("inertia driven"). 

 

De er over budsjettet ditt riktignok.

 

Edit:

https://www.luckygunner.com/lounge/gas-vs-inertia-shotguns/

 

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bback skrev:

Benelli spiser alt etter det jeg har erfart. Har selv en supersport som jeg aldri har hatt vekselfeil med (1000+ skudd).

 

Har hørt at gass drevne halv-autoer er mer plaget med vekselfeil (krever mer vedlikehold). Benelli bruker en annen løsning ("inertia driven"). 

 

 De er over budsjettet ditt riktignok.

  

Edit:

https://www.luckygunner.com/lounge/gas-vs-inertia-shotguns/

 

 

Takk for svar! Ser at Franchi Affinity har intertia som du nevner. Disse er vel mer eller mindre produsert av benelli? Greit nok at de tar lett ammo uten vekselfeil, men tåler de da også magnum? 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, culot skrev:

Har man ett inertia system som växlar 24g  så lär det slå rätt hårt med 53g magnum , så gjorde min Benelli M2 då det inte fanns någonting annat än fjädern i kolven som tog upp rekyl.

 

/P

 

Greit nok at rekylen blir hard, men tåler selve hagla trykket?

Link to comment
Share on other sites

inertia hagler som jeg kommer på i farten

breda 930

benelli (10+ulike modeller /norsk importør tar inn noe.

nye browning A5

FRANCHI AFFINITY

FRANCHI INTENSITY

SAUER SL5 (som er en breda.)

Stoeger 3000

sikkert noe tyrker greier jeg har glemt men sikkert like greit at glemmer de.

 

gassopererte halvauto får du i alle prisklasser fra alle verdens hjørner virker det som. sikkert ikke lett å velge i jungel av skrot og kvalitet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, arnegun skrev:

 

Greit nok at rekylen blir hard, men tåler selve hagla trykket?

Har den magnumläge så " tål " den trycket , om dom kommit på nåt fiffigt som gör att inte magnum blir plågsamt vore bra.

jag har haft min magnumperiod i livet och längtar inte tillbaka.

 

/

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Hvordan et det magasinkapasitet? Vært kjekt med mulighet for mer en 2+1 om man vil drive litt rekreasjonsskyting en dag.

Reglene for jakt er grei nok, men kan vel plomberes midlertidig til det bruket?

 

Selges det hagler med større kapasitet en 2+1 i norge? Ser ikke ut som de fleste forhandlere oppgir kapasitet på nettbutikken...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, arnegun skrev:

Selges det hagler med større kapasitet en 2+1 i norge? Ser ikke ut som de fleste forhandlere oppgir kapasitet på nettbutikken...

 

Har sett demonstrasjonar av typen 'knalle ned 5 duer på rappen', så ja.

(Benelli?)

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, HanStig skrev:

Har selv en Franchi Affinity. Har brukt den i ett år nå. Den spiser alt fra 24g lerdue ammo, til Fiochi sin 52g magnum patron.

Kjempefornøyd! 1000+ skudd med 24g, og ladder hver gang!

 

Mange gode tips å få her! 

 

Var igrunn ganske innstilt på en Franchi Affinity, men syns det er litt dumt at det kun har 2+1 kapasitet. Liker å skyte rekreasjonelt også og da er det kjekt med litt større kapasitet. Benelli M2 virker jo lovende, men er jo dobbelt så dyr.... Tar gjerne imot flere tips :)

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, arnegun skrev:

 

Mange gode tips å få her! 

 

Var igrunn ganske innstilt på en Franchi Affinity, men syns det er litt dumt at det kun har 2+1 kapasitet. Liker å skyte rekreasjonelt også og da er det kjekt med litt større kapasitet. Benelli M2 virker jo lovende, men er jo dobbelt så dyr.... Tar gjerne imot flere tips :)

2+1 er jo når magasinsperren er i. Er vel 4+1 når den er fjernet.

Selv har jeg magasinforlenger slik at jeg får 7+1. Kjekt når man skal leke seg litt ;)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, HanStig skrev:

Selv har jeg magasinforlenger slik at jeg får 7+1. Kjekt når man skal leke seg litt ;)

 

 

Som Olesøn og bback sier, så med mindre man har særskilt tillatelse fra POD, så er alt over 5+1 forbudt.

 

TS, vet ikke om brukt er aktuelt men du kan finne noen fine der. Feks en Benelli M2 til 12k hvis du kan strekke budsjettet litt. Kan sikkert få de ned i 11500.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, HanStig skrev:

2+1 er jo når magasinsperren er i. Er vel 4+1 når den er fjernet.

Selv har jeg magasinforlenger slik at jeg får 7+1. Kjekt når man skal leke seg litt ;)

 

Er magasinsperren noe som enkelt lar seg fjerne på en norskkjøpt franchi? Liker hagla, så hadde vært supert om det var en smal sak å fjerne denne dersom man skal på bana en tur :)

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, arnegun skrev:

 

Er magasinsperren noe som enkelt lar seg fjerne på en norskkjøpt franchi? Liker hagla, så hadde vært supert om det var en smal sak å fjerne denne dersom man skal på bana en tur :)

Ja,det er bare en plastpinne i magasinrøret du tar ut.Bruk ei tang for låseklips til å ta av og sette på låseklipset igjen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

2 timer siden, SuperHansen skrev:

Ja,det er bare en plastpinne i magasinrøret du tar ut.Bruk ei tang for låseklips til å ta av og sette på låseklipset igjen. 

Da spørs det om det blir en Franchi! :)

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Er bare en stav du fjerner i Benellien også.

 

Verd og merke seg at de fleste halvautoer blir levert med 2+1 "plombering" som er ulovlig på jakt med de sære reglene vi har her til lands (jeg ville foretrukket 2+0 når jeg går med børsa på jakt - noe som er ulovlig). Man kan mekke seg en plomberingsstav selv - evt så finnes det staver på nettet man kan kjøpe. Jeg ville bedt forhandler om dette når jeg evt skulle kjøpe jaktvåpenet.

Link to comment
Share on other sites

On 5/8/2018 at 11:55 AM, Olesøn said:

Man kan fint søke om og få godkjent magasinforlenger til baneskyting. Så da går man ut fra at det er gjort her. 

 

Eller i det minste at det blir gjort sporenstreks siden man skriver om det på kammeret. 

 

Av de jeg har hørt om som har forsøkt å få disp for dette har ingen fått godkjent. Er det altså sånn at det er grei skuring visse plasser i landet?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte snart dags att ni åtminstone får till 1+2  i Norge 

som vi lyckades med i Sverige ? 

Är väl nästan bara Danmark och Norge  i Norden  som fortfarande 

fortfarande har 1+1 ? 

Jag har skjutit halvauto sedan -83/84  och är rätt nöjd med 1+2 

speciellt med en Auto 5 som har speed load. 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er interessert i å kjøpe Benelli M2 er det bare å følge med på FINN og ha is i magen. Jeg kjøpte en M2 der som var SVÆRT pent brukt, man kunne ikke se antydning til at den var brukt egentlig. Denne gav jeg 8000kr for. Det er en topp hagle som jeg er storfornøyd med på alt fra gås til rype og lerduer.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, arnegun skrev:

Hva er fordeler/ulemper med 12/79 kontra 12/89? 

Ulempen er,- foruten en lengre  låskasse og et tyngre og mer "uhåndterlig våpen -, også at bevegelsen i sluttstykke og lademomentet blir lengre i en 12/89, selv når du skyter med 12/70 eller 12/76,.. som er den ammo du i 99,99% av ditt jegerliv sannsynligvis kommer å bruke. Det lange kammeret i en 12/89 vil også kunne påvirke skuddbildet negativt ved bruk av mer "normale" patroner.

 

Om du derimot skal ha et våpen som i første rekke skal brukes i jakt på Gås/sjøfugl,- kan en  halvauto i 12/89 forsvares  (pga blyforbudet).

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Olesøn said:

Det kan nok hende. Men husk også på trynefaktor begge veier ved behandling av saker og ting. 

 

Det er kun pod som behandler dispensasjoner fra regelverk, er vel ikke mange som er kompiser med noen der 🤣

Hvis et lokalt våpenkontor godkjenner søknad om magasinforlenger så tror jeg de operer utenfor sin myndighet.

 

@Lille Arne trickskyting er ikke en sport som utøves i Norge heller, selv om noen driver med det som underholdning.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, bobby skrev:

Ulempen er,- foruten en lengre  låskasse og et tyngre og mer "uhåndterlig våpen -, også at bevegelsen i sluttstykke og lademomentet blir lengre i en 12/89, selv når du skyter med 12/70 eller 12/76,.. som er den ammo du i 99,99% av ditt jegerliv sannsynligvis kommer å bruke. Det lange kammeret i en 12/89 vil også kunne påvirke skuddbildet negativt ved bruk av mer "normale" patroner.

 

Om du derimot skal ha et våpen som i første rekke skal brukes i jakt på Gås/sjøfugl,- kan en  halvauto i 12/89 forsvares  (pga blyforbudet).

Så 13mm mer låskasse betyr så mye mer vekt at hagla blir uhånterlig. Tull.

Så 13mm lenger kammer skal påvirke skuddbilde på kortere patroner. Tull.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Mix skrev:

Så 13mm mer låskasse betyr så mye mer vekt at hagla blir uhånterlig. Tull.

Så 13mm lenger kammer skal påvirke skuddbilde på kortere patroner. Tull.

 

Känn på en 12/89 innan du spekulerar, jag har haft en pump och en halvauto  men sen 15 st halvauto utöver det i både 

12/70 & 12/76 och tro mig  !  Du klarar dig långt m 12/70  och ännu längre med 12/76 . Själv är jag så känslig att jag känner skillnad i balans på på invändiga och utvändiga choker. 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva du klarer deg med er totalt uinteressant.

Hvis du er så følsom pass på at ingen mygg lander på hagla di før avfyring.

Eller begynn å trene med den hagla du har, eller tilpass den så den passer deg, ikke skyld på hagla at du skyter dårlig.

Skyter du dårlig pga. rekyl så tren mer.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Hva du klarer deg med er totalt uinteressant.

Hvis du er så følsom pass på at ingen mygg lander på hagla di før avfyring.

Eller begynn å trene med den hagla du har, eller tilpass den så den passer deg, ikke skyld på hagla at du skyter dårlig.

Skyter du dårlig pga. rekyl så tren mer.

Problemet er nok større om en tror en må ha 89 kammer til noe som helst:) Hagler med super duper magnum mulighet kan aldri lages med ordentlig finesse... :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Mix skrev:

Hva du klarer deg med er totalt uinteressant.

Hvis du er så følsom pass på at ingen mygg lander på hagla di før avfyring.

Eller begynn å trene med den hagla du har, eller tilpass den så den passer deg, ikke skyld på hagla at du skyter dårlig.

Skyter du dårlig pga. rekyl så tren mer.

 

Hur många 12/89 bössor äger du och skjuter du alltid 12/89 ammo i den ?  Dom flesta skjuter inte ens 12/76 i sina bössor 

kammrade för det. Jag har inga problem med dåligt skytte då jag skjuter långt bättre än genomsnittet , men jag vet hur mina bössor bör kännas.  Men om jag säger så här ! Varför slänga iväg 60'meters patroner på 30-35m avstånd ??

Dock finns det en poäng m tunga 12/89 bössor och det om dom växlar 12/70 övnings ammo bra för då får man en väldigt 

behaglig rekyl, sen finns det vissa 12/89 som har grova kal 10 lopp ( Mossberg) och det boostar farten i snabba lätta stålladdningar  och behandlar de tunga bättre än i ett normalt lopp.

 

Link to comment
Share on other sites

På 9 maj 2018 den 12.08, hovdeknuten skrev:

Jeg liker å fylle på med maks 2 skudd på bane. Når folk fyller på med masse skudd blir jeg usikker på om de har kontroll... 

 

På Svenska hagel banor får du endast ladda med 2 skott, enda undantaget är om det för dagen är en sk " Tripple sporting " tävling. Och självklart på IPSC hagel banor Där stora magasin nyttjas i  grenarna m hagel/ slug.

vi får heller inte ha lösa patronbegränsningar  på jakt, dock är lös begränsning tillåten  från permanent 1+2 till 1+1 på reg tävling

i tex sporting. 

 

Börjar någon proppa skott utöver 2 i en halvauto e dyl blir du tillsagd och kan därefter bli avvisad om det inte åtlyds.

halvauto skyttar måste även ha koll på att kammaren är tom innan det är dags för nästa skytt,  kan vara ett problem 

med  ovana skyttar då tex singel duvor i sporting får beskjutas m 2 skott, och träffar du i första så ligger det en kvar i 

kammaren och är du klar ska kammaren plundras, alt så lägger du i en till för skott double eller dubble så du har en tom 

bössa när du är färdig.  Hur är det i Norge på Sportingbanorna ? Får man på träning proppa i 5 skott och skjuta 1'singel

följd av 2 dubbleer ? 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎.‎05‎.‎2018 den 21.57, Mix skrev:

Så 13mm mer låskasse betyr så mye mer vekt at hagla blir uhånterlig. Tull.

Så 13mm lenger kammer skal påvirke skuddbilde på kortere patroner. Tull.

 

På ‎12‎.‎05‎.‎2018 den 0.41, Mix skrev:

Hva du klarer deg med er totalt uinteressant.

Hvis du er så følsom pass på at ingen mygg lander på hagla di før avfyring.

@Mix

 Kommentarer og oppgulp av denne typen tilfører ikke tråden eller forumet noe.- Forstår at du ute etter å fornærme og "forsure" stemningen her inne, men har du ikke annet å komme med er det bedre å holde fingrene borte fra tastaturet.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en benelli m2 (rekyldrevet) halvautohagle.

 

Har aldri opplevd funksjonssvikt i ladefunksjonen uansett patron, kan definitivt anbefales.

 

Har hørt at det KAN oppstå ladeproblemer på en ny halvauto pga fjører osv er stramme, men at de mykes kjapt opp etter ca 100-200 skudd. Aldri opplevd det selv, og jeg skjøt min inn med svake leirduepatroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en a400 unico extrem. Den er gass drevet og rekyl demping i sjefte og grepet. Går 5+1 i den. Tok en del skudd og skyte den inn. Men etter at det var gjort så har den mata og funka som bare det. Ikke noe problemer med den. Lett og gjøre rein også. Den er også 12/89. Eneste bare er kanskje prisen. Men jeg syns den var vært vær krone. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...