Jump to content

Ladedata Trophy Bonded Tip ,180 gr, 30-06


AntonioZ

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe med ladedata for Federal Trophy Bonded Tip ,180 gr med N160 til 30-06?

 

Ut ifra div. brennhastighetstabeller (bl.a denne http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf)  virker det som jeg kan ta utgangspunkt i data for Hodgon H4831SC i produsentens ladedata, men som fersking vil jeg ikke stole blindt på de tabellene. 

https://www.federalpremium.com/downloads/reloading/30cal-Trophy-tip-data.pdf

 

Kan også bruke N150 og norma N19, om noen har bedre data for disse.

Link to comment
Share on other sites

H4831sc er nok noen knepp senere enn n160. Hvis du bruker n160 til disse ladevektene, tror jeg ladningene blir i varmeste laget. Jeg ville heller tatt utgangspunkt i f.eks vihta-data, for en kule med minst like stor bæreflate og lignende «stivhet», som feks 180tsx. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Imr 4350 er raskere enn 4831, ja. Den relative plasseringen for imr 4350 vs viht-krutt varierer i ulike tabeller; norma lister den ganske nær n160, lovex og hodgdon lister den nærmere n550. «Burning rate» er jo et vagt begrep. Listes kruttene etter relativ forbrenninghastighet eller relativ trykkutvikling? Under hvilke betingelser? Det er vel bare norma som klargjør og differensierer tabellen i så måte. 

Som sagt, jeg ville tatt utganspunkt i viht- data for n160/tsx180. Men jeg har altså ikke ladet denne kulen, dette er ren synsing. Forhåpentligvis kan noen med mer konkret erfaring komme på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har ladet opp noen 180gr Trophy Bonded Tip med 55gr N160-krutt og Col 82 mm. Det er ikke unormale tegn på hylser eller oppførsel under skyting med denne ladningen. Hettene ser greie ut (noe flate grunnet Winchesterhylse) og ikke sot på hylser. Samlingen sitter så bra som jeg klarer å skyte i benk, og innenfor det jeg forventer.
Jeg lurer på om noen har testet tilsvarende, eller har andre forslag for å få utnyttet kula. Har ikke tilgang kronograf, så får ikke målt hastigheten. Prøvde å få kontakt med Federal for å høre om det var mulig å få ladedata på N160 og evt. N150-krutt, men fikk svar at de ikke hadde noen andre data å gå ut med enn det som ligger på sidene deres. Ser det er data på N540-krutt. Vil det da være hensiktsmessig å heller prøve å lade opp med N150-krutt som ligger nærmere i brennhastighet for å få en høyere hastighet på kula? Er det noen som har testet noen av disse kruttypene (N160 eller N150) for 180gr TBT i 30-06 og kan komme med noe?
Federal sine sider med ladedata: https://www.federalpremium.com/reloading/rifle/recipe/?setId=081ae5fe-cc29-46e8-b66b-b68c95461a71

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, joha39 skrev:

Vil det da være hensiktsmessig å heller prøve å lade opp med N150-krutt som ligger nærmere i brennhastighet for å få en høyere hastighet på kula?

Ut fra https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=27 så vil du få høyere hastighet med n-160 med nevnte kule. Om du er fornøyd med presisjonen (du har nå) så har du sannsynligvis truffet med den mulighet som gir høyest hastighet og best (god nok) presisjon.

PS: "nevnte kule" betyr her da en tilsvarende lik kule i lik vekt.

Edited by znopi
uteglemt info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Ser fra denne tabellen at man kan få opp hastighet ganske mye fra min-ladning til max-ladning. Vet du noe om hardheten i denne kula, og hvilken kule jeg kan legge meg inntil i sammenligning? Om TSX Barnes-kula på 180gr som du linker til lengre oppe, er lignende Trophy Bonded Tip-kula, ligger jeg vel tett opp mot maksladning på denne. 
Off topic, men relevant i mitt tilfelle: Har ladet opp noen "fornikla" Winchesterhylser og de gir som nevnt noe flat tennhette. Erfaringene mine fra Winchesterhylser er at hettene ofte blir flate uansett om jeg er langt fra maks. Bør jeg vurdere Norma-hylser/andre fabrikanter til mitt bruk uansett? Har du noe formening/erfaring rundt det? 
 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, joha39 skrev:

Om TSX Barnes-kula på 180gr som du linker til lengre oppe, er lignende Trophy Bonded Tip-kula

 

TSX er hardere så om du holder deg til max for TSX så er du på trygg grunn. Har ikke erfaring med Win hylser, men det er godt med 30-06 hylser fra Norma og Lapua rundt om. Når det er oppskytingstrening og jeg ser noen med Norma trenings ammo så spør jeg skytter om jeg kan få tomgodset etter skyting. Alltid fått ja til svar. Da har jeg kontroll på at de kun er engangs skutt. Disse helpresses første gang, og Neck presses så til de skrotes. En evig tilgang på gratis hylser, hurra for storviltprøven og alle som ikke samler på hylsene sine :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg ladet noen testpatroner med denne kula for en kompis, og vi brukte da 60 grs MRP og col tilsv. fabrikkammo. I fornikla Federalhylser (tykt gods?) ble det ganske trangt om saligheten, men det var ikke nødvendig å komprimere. Han merket ingen trykktegn og ladningen ga flotte samlinger (tettere enn fabrikkladet ammo). Nå har vi ladet opp et større parti med 59,5 grs N560 (ikke mulig å oppdrive MRP-krutt), og jeg regner med dette gir samme resultat. Vi har ikke kronografert hastigheten (har har styggkort pipe på sin Kongsberg .30-06), men jeg antar den ligger i området rundt 750 m/s. Jeg er rimelig sikker på at denne ladningen gir noe høyere hastighet enn 54-55 grs N160.

Edited by Sølvrev
Presisering/tillegg.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...