Jump to content

Revolver funnet under søppelrydding


DoctoRoy

Recommended Posts

I all min ukyndighet ville jeg også tippet 1911.

 

Det er en tekst / logo på grepet som kanskje kan gi en ledetråd, men for å lese den må man nok vite hva man ser etter. Velger å bare linke til bildet, så jeg ikke roter meg inn i noe rettighetskrøll.

https://gfx.nrk.no/i3sB8Kcy4hOPBLbtjshb7QlSSUiTW7CcqW6c3YUduyqw

 

At den er oppspent, indikerer jo en viss sannsynlighet for at den er ladd også. Jaggu bra barna ikke løper rundt å leker i skogen lenger.

 

Hadde vært interessant å vite historien til dette våpenet, men såframt det ikke kan spores tilbake til gutta på skauen eller noe annet med historisk verdi, så hører vi nok ikke mer om denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er tvilsom om dette er gummigrep, selv om jeg har hatt et Pachmayr med samme mønster. Synes tydelig dette er en brunbeiset  sideplate i tre, som Colt 1911 har hatt på sine colter. De har også slk seratering, på treplata. På de treplatene så er det et rundt metalmerke med colt symbolet (på bildet - rundt rustent metall) på og av bildet er det i rett område . Colt har også hatt slike haner, denne trolig med hull i den bakre delen. FN Brovning HP hadde en tilsvarende hane, men med ulik seratering der tommelen tar grep, for å spenne hanen.

 

Er ganske sikker på at dette er en colt 1911. Har hatt og har noen. Har også hatt en HP, men solgte den desværre på 70-tallet, etter å ha forniklet ramma. Gikk for 45 acp, til Dynamisk skyting. Men angrer den dag i dag, på at jeg kvittet med med den.

 

Tror heller ikke denne er så gammel, den er nok produsert etter WW2. Grunnet type hane og farge på sideplata i tre.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Lille Arne skrev:

Det er ikke brun beis, det er rust og møkk

Mulig du har rett når det gjelder grepet og at det er rustvann som har rent nedover gummien og gjort overflaten brun. Ser også antydning til den svake "tommelhyllen" på sideplaten/grepet. Og det stemmer jo med et Pachmayrgrep (for 1911), jeg har et sted i huset. Hva resten av merker og rust er på denne delen, synes jeg er vanskelig å se og fastslå. Men, det var grepet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er åpenbart et linkshylster, og med den dysfunksjonelle stroppen ser det ut som noe en feltskytter eller eldre militær ville brukt.

 

Tipper det er enke/barn/barnebarn som har funnet gubbens (nei, ikke du) gamle feltpistol/private tjenestepistol og fått panikk.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, gubben38 skrev:

Nei nei, dette kan ikke slippes så lett. Hva med hylsteret ? Noen som kan gi en positiv ID ?

Hvor lang tid tar det før lær ser sånn ut ? De finner jo gamle sko oppe i Jotunheimen som fortsatt er gjenkjennelige 😂

Kan ikke forstå hva som er så interessant med dette hylstret, hvis en bor i Norge og ikke har behov for å gå med ladd og spent våpen. :( Og i konkuranse, er det vel de færreste som har behov for stropp nå. 

 

Dette kan være et vanlig hylster med stropp og som kan passe flere våpen. Men jeg har også sett hylstere (beregent for Colt 1911) og med en stropp (som var tilpasset) så det ikke var mulig å stroppe våpnet, uten at hanen var spent. Jeg tror dette er et slikt hylster.

 

Hvem som har brukt det vet ikke jeg. Men i Dynamaisk skyting, måtte hylsterene kunne holde våpnet ved å snu hylstert opp/ned, uten å falle ut. (husker ikke eksakt tekst). Og i begynnelsen fantes det ikke stroppeløse hylstere, som holdt våpnet på plass, uten stropp. Etter ladeordre på "standplass" (stage), skal våpnet fremdeles sitte i hylstert ved nevnte test. (Kan være at slike hylstre fremdeles er godkjent i Dynamisk).

 

Så fra begynnelsen på 70-tallet, brukte alle hylstere med stropp, noe alla dette hylstret. Husker ikke eksakt når de første lærhylsterene (med innstramming) kom, så vi slapp stropper. Trolig på slutten av 70-tallet (eller i begynnesen av 80-tallet). Jeg har bl.a. et fra Bianchi, fra den tiden (også et brett stivt belte, fra samme produsent som jeg brukte).

 

Hvor lenge et våpen og hylster må ligge i ugunstig "klima", for å se slik ut vet ikke jeg. (har sett noe ødelagte våpen, men vet ikke alderen de har ligget ugunstig heller).Trolig ikke mange år. Ser du nevner skotøy, som er funnet på fjellet. Og husker jeg rett, så er vel eldste funnet flere tusen år gamle. Men, de hadde ligget nedfrosset i isbreen. Og det behøver ikke ha ligget lenge (år), før noen oppdaget dem, etter at iskanten hadde smeltet. Alltid noen som "snoker", rundt kanten av isbreer. Da kan jeg også nevne, at det ble for en del år tilbake ble funnet en rype, som også var noen tusen år gammel og var fremdeles spiselig! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...