Jump to content

Identifisering av Wad


Kobble

Recommended Posts

Hola.

 

sitter å finner ladedata på www.hodgdon.com

 

Der kommer det opp noen interresante ladinger, men jeg finner ikke ut av hvilken wad det er de mener. Det er fire jeg lurer på, håper noen her vet. Alle fire kalles G\BP ett eller annet- så går ut ifra at de er fra enten Gualandi eller B&P

 

Wad 1: Denne kalles G/BP Sport ( tror denne kan være Super G, men dog usikker)

 

Wad 2 Denne kalles G/BP HCD18 (er 99% sikker på at dette er D Diamante Fra B&P

 

WAD 3: g/BP CE

 

WAD 4 : G/BP USE

 

Tror at enten 3 eller 4 er Z2m

 

Kom gjerne med innspill :)

 

Mvh

K

Edited by Kobble
Link to comment
Share on other sites

Disse amerikanerne har det med å legge nye navn på alt.....

G/BP sport er en guilandi wad type super g 22 eller 25

HCD 18 er en B&P diamante 18

G/BP USE og CE er Guilandi super g wads. Ballistic Products kaller dem  Wads for Antique Firearms.

CE = compact eurotarget og USE = ultra short eurotarget. Beregnet for korte hylser 65-67mm. 

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Takker:)

 

Ser Hogdon bruker Ce og USE i 70 hylser.. Hm..

 

Får lete litt mer etter data ;)

 

Har nettopp bestillt opp litt superG 14 og 12 og 19

 

Samt diamant 18 og 15

 

og z2 15,18,21

 

Har litt å teste ut da:P

 

Om noen har data å dele med Longshot til disse, så setter jeg pris på det :)

Link to comment
Share on other sites

Om du inte ska ha extrema data så skulle jag bruka 700&800-x istället för att stirra dig blind på jänkeladdningar , longshot gör sig inte bra i förbränning under 38g annat än om du gör en sk 

”controdose”  men att bränna 2,2-2,3gram  till lätta laddningar är bara dumt,  registrera dig på polveridosecartucce.com och använd chrome browser m autotranslate ital>engelsk  där hittar du data m europeiska komponenter . Får jag fråga vad vill du ladda ? Dina landsmenn på forat och jag kan säkert råda dig vad du tränger ( Behöver ?) 

jänke data är många gånger skitdata där det aldrig finns en specad sluthöjd på färdig patron.

när det kommer till stål är dom lite bättre men oftast är datan en jävla

”grovskiss”

/P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

LS 38 är arbetsnamnet jag gav den laddning min kompis Maurizio var nere i Ital  hos Gianni PACI och tog fram i hans Lab.Marre hade provat 2,2x36 hemma i Sverige och tyckte det fungerade bra, men när dom sköt  hans patroner i utrustning så Visade kurvorna att förbränningen inte var optimal,  Gianni som är en  maestro på hagel laddning beslöt då att prova att öka blyet 2gram till 38g och sänka krutet till 2,15g  då fick man perfekt förbränning med en rejäl fart, krutet som Marre hade med sig var av samma Longshot burk  som jag har  hemma nu.  Orginal datan för den patronen är  som jag skriver nedan.

Hylsa cheddite ( ny ) 

tändhatt cx2000 

longshot 2,15g 

förladdning  Nobel sport GT21  som kräver lite " wad pressure "     ( B&P,Z2M21 är lättare att stänga ) 

hagel 38g 

6-stukat till 58mm  efter avslut m crimper 

447 ms @ 820bar  och då är det i ett  +30-35 celsius italy,  trycket i vårat nordiska klimat är inget problem i moderna bössor.Men det är en mycket potent patron som slår hårt i båda endar och det fantastiska är att den håller ihop svärmen i den farten.

 

jag skulle rekommendera att du börjar på 2,05 x38 och kör i kronograf  och du bör läsa ca 415 på display @ 2m = 425ms ,  2,10x38 bör ge dig 425 på display  om krutet hållet samma progressivitet

, +\-  0,05gram = +\- 8-10ms.

 

/P

 

 

Edited by culot
Förväxling av fabrikat
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

GT förladdare är Nobel sport  och jag har ändrat i datan . 

dock ger dom samma tryck som

Z2M ,  däremot nåt som är väldig lika för dem är koppen haglen ligger i  och skillnaden ligger i dämpsektionen tycker jag . 

 

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Kobble  , posta gärna dina funderingar  som du har i PM  på forat , för det ger näring  och stimulerar bruket att ladda hagel. 

Jag kommer hjälpa dig på samma sätt i  " offentlighetens ljus "  som jag gör i PM  men dina frågor och funderingar  och mina svar kan hjälpa andra som har liknande funderingar som du har .. 

 

/P

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kobble skrev:

Det kommer nok flere spørsmål etterhvert :D

 

Min poäng är allt som skrivs publikt boostar intresset av hagelladdning.

och jag hjälper gärna till, och det gör säkert även dina landsmenn på forat . 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

På 2 maj 2018 den 23.09, Kobble skrev:

Takker:)

 

Ser Hogdon bruker Ce og USE i 70 hylser.. Hm..

 

Får lete litt mer etter data ;)

 

Har nettopp bestillt opp litt superG 14 og 12 og 19

 

Samt diamant 18 og 15

 

og z2 15,18,21

 

Har litt å teste ut da:P

 

Om noen har data å dele med Longshot til disse, så setter jeg pris på det :)

 

Då du berätta att du har rejält med Longshot så kan jag tyvärr sprida lite smolk i glädjebägaren  :(i och med att SG12-SG14 och Z2M 15 , för då Longshot är lågt i volym så krävs det höga förladdningar  alternativt extremt höga hagelvikter.   Jag har klarat mig med att jag haft krut med stor volym till mina SG14 ,  Z2M15 , GT15 men det har gått åt 38g hagel.

Jag TROR utan att ha 100 % belägg  att Lovex SO35  har liknande volym och karaktär som mina Vectan A krut och Bofors JK6 

Lovex finner ni i Norge väl ?  

 

Men för att få bruk för korta förladdningar kan man korta hylsor till 65mm , dock krävs det rejäla omberäkningar i datan.

 

ps:  har du glömt SG 17 ??  Det är en grymt bra förladdning till många  36g  laddningar 

 

/P 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Kobble skrev:

Aldri for sent å handle flere forladninger :P 

 

Skal uansett bestille opp noen bokser 800x

 

Funker på 32 grams å det kruttet=?

K

Nej  inte i " min bok "  då är nog 700-X bättre , några av dina landsmenn här på forat har haft god succes m 700-x 

jag  tror du kan få 34g att funka med 800-x men då blir det till att vaska på Ital forum 

 

jag hade förr rejält med amerikansk krut jag köpt  -96  IMR  7652 -4756 , Hodgon H6 , Herco ,green dot , blue dot , men jag sålde det en bit in på 2000 talet för det vart tråkigt när ingen annan hade det så man kunde diskutera laddningar.  Alla andra hade VV 320&340 och dom är ännu tråkigare, plus att dom är dyra. 

 

/P

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, 800x til 32g er som å fyre for kråka. Det går men er ikke effektivt. Jeg lader 34-36g med 800x. 34g ladningen lader jeg med win209/cx2000, Cheddite hylser 1,65x34 med z2m21 58mm eller D24 58,5. Super ladning som setter fine bilder og gir ca 400 ms. Jar ikke prøvd 700x til 32g ladninger men tror det begynner å bli litt anstrengt..... Dette kruttet er supert til 28-30 g ladninger. Her lader jeg 1,25x28 eller 1,30x30 med B&P D24, 58 mm. Disse setter nydelige bilder i mine våpen og tar choke kjempefint. 400-410ms.

 

J.A.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

När dom skriver 37/38 då menar dom sommar/vinterladdning fast då i Ital , men till 37g hade jag startat med 1.75x37 

och z2m förladdning , då är du något under rek.   Italienarna vill gärna upp i 415ms idag  och för 7-8 år sedan var det 425-428ms

som gällde men jag tror dom lugnat ner sig på hastigheten numera. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte opp på 1,83 gram med 800x for å få 415-420 ms på 37gram... 

var en fin seinhøst/vinter patron det...

jeg måtte også opp på 1,78 gram på 36gram for å få samme hastighet,så kan virke som det er litt forskjell på batcher...

første batch,samme som Culot har...Der holdt det med 1,75 og 1,80...

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, J.E.Hagen skrev:

Jeg måtte opp på 1,83 gram med 800x for å få 415-420 ms på 37gram... 

var en fin seinhøst/vinter patron det...

jeg måtte også opp på 1,78 gram på 36gram for å få samme hastighet,så kan virke som det er litt forskjell på batcher...

første batch,samme som Culot har...Der holdt det med 1,75 og 1,80...

 

Batcher kan skilja och Lot: nr likaså ,  dessutom har Ital  stor skillnad i luftfuktighet  men helt klart är att 800-X har ett mycket stort arbetsområde.

Så man kan förstå att Gianni  på PDC  höjer det till skyarna, dock är det inte " var mans krut " i ital då de har många bra inhemska dubbelbas som är billigare och mycket bra. 

11 timer siden, J.E.Hagen skrev:

Ser forresten at Italieneren skryter 42grammeren opp i skyene med dette kruttet til and og gås...12/70 har ikke testet dette da jeg ikke har svake nok hetter..

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, J.E.Hagen skrev:

Ser forresten at Italieneren skryter 42grammeren opp i skyene med dette kruttet til and og gås...12/70 har ikke testet dette da jeg ikke har svake nok hetter..

 

prova 40-41g  med din vanliga hatt,  42g blir jobbigt trångt i 12/70 

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, culot skrev:

 

prova 40-41g  med din vanliga hatt,  42g blir jobbigt trångt i 12/70 

Ja,jeg så døm hadde en 40grams ladning også med cx2000... har egentlig ingen behov for mer enn 36gram, + 2 stk LS38 i året... men alltid morsomt å prøve noe nytt...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kobble skrev:

Hei. Ser dere snakker om at 800x er litt vanskelig å få jevne drop med i kruttmål. Jeg har en mec med en sånn powderbaffle sak, noen som har prøvd d med 800x? Like mye problem? Eller hjelper den? 

K

 

Ja den kan vara knepig och tror man måste prova att knacka till på baffeln m ett VP rör e dyl , tror mån på forat hade framgång 

med den tekniken på MEC/800-X ,  men du hittar mest om att jänkare har problem  eller ?

 Jag har försökt hitta i Ital liknade diskussioner men inte hittat något speciellt , men lite trixigare är det ja  dock är det ett 

jävla bra krut till förhållandevis bra pris,  vi är jäkligt avundsjuka ska ni veta  för den enda kranen i Sverige är visst Staffans 

och den rinner det inte mycket ur idag..

/P

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var på shotgunworld sitt forum. De var ikke enig med seg selv. Noen mente baffle gjorde 800x enklere å dosere, andre motsatt... Så får vel bare prøve 

😉😁 Fikk 3 bokser 800x her om dagen, så bare å vente på gualandi wads, så blir det testing 😁😁😁😁

Edited by Kobble
Link to comment
Share on other sites

Tja, det er mulig powderbafflen hjelper litt. Det viktige med mec pressa er å gjøre like bevegelser med like mye kraft på hver patron, særlig med 800x. Før jeg går i gang med ladinga sjekker jeg kruttdroppet med like mange bevegelser på ladearmen som vanlig etter at jeg har droppet haggel. Altså en bevegelse på precrimp, en på final crimp og en på priming (Når jeg lader har jeg allerede hylser uten tennhette). Selv om mec-pressa er godt skrudd fast i underlaget vil det bli mye vibrasjoner og bevegelser i den på hvert drag med ladearmen. dette fører til at kruttet komprimeres i kruttmålet. Håper dette var forståelig...? Med denne metoden får jeg en variasjon innenfor 0,03gram og det synes jeg er akseptabelt med 800x. Uansett sjekker jeg ofte på kruttvekta når jeg bruker dette kruttet.

 

J.A.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Hakapiken skrev:

Tja, det er mulig powderbafflen hjelper litt. Det viktige med mec pressa er å gjøre like bevegelser med like mye kraft på hver patron, særlig med 800x. Før jeg går i gang med ladinga sjekker jeg kruttdroppet med like mange bevegelser på ladearmen som vanlig etter at jeg har droppet haggel. Altså en bevegelse på precrimp, en på final crimp og en på priming (Når jeg lader har jeg allerede hylser uten tennhette). Selv om mec-pressa er godt skrudd fast i underlaget vil det bli mye vibrasjoner og bevegelser i den på hvert drag med ladearmen. dette fører til at kruttet komprimeres i kruttmålet. Håper dette var forståelig...? Med denne metoden får jeg en variasjon innenfor 0,03gram og det synes jeg er akseptabelt med 800x. Uansett sjekker jeg ofte på kruttvekta når jeg bruker dette kruttet.

 

J.A.

 

0,03gram variation m 800-X är nog  ett rekord  som ger respekt !  Jävligt bra jobbat och de som kör MEC har bara 

att ta efter.  Men jag har en annan ide som jag tar i ett eget inlägg då det är liiiite udda ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en period  -96/99  när jag buffrade laddningarna och för att vibrera ner buffret användes en " vibrator för muskler" 

mao inte frugans " stafettpinne "  , Men om man ska vara lite allvarlig så har dylika ting blivit både billiga och lätt att få tag på 

snudd på att det ligger en i corn flakes paketet om man köper ett 5 pack, jag leker med tanken på att rigga en sådan 

" stafettpinne " på krut baffeln eller ovanför den röda sliden om ni är med på vad jag menar.  Faktum är att OMV har 

tagit fram ett  vibrations-tillbehör för sina krut och hagel  Doserare  så nog finns behovet ...

ps: för de känsliga tittarna så kan det tilläggas att det troligen går lika bra med en billig rakapparat :-/ 

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Lurer på om jeg så bilde av ett kruttmål med "ekstrautstyr  påmontert for noen år siden.. Må ha vært på kammeret det. Sånn ekstrautstyr fra skuffen på soverommet 😂😂

Edited by Kobble
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...