Jump to content

Ladedata Lapua fmj 123 grs i 308?


mausermann

Recommended Posts

12 timer siden, Mas-36 skrev:

Bruk tabellen til vithavouri og ladedataen til 125grs Nosler BT eller 125grs Sierra TMK. N-140 er litt for tregt til å være ideell, men funker som bare det :D  

Det funker som bare det:

Jeg har skutt mye med denne kula til ulike .30 kalibere. I .308 Winchester har jeg skutt denne med KV-59 som har en pipelengde på 70,5 cm. Jeg har brukt tabellen som Mas-36 nevner, det går utmerket.

Jeg har holdt meg innenfor tabellen til 125 grain-kula. 123 grain FMJ Lapua og 48,0 grain N-140 ga meg v/0 906 m/s. C.O.L. 66,30 mm. (jeg noterte ikke hylsefabrikat.) Presisjonen er meget bra på disse kulene. Det finnes en variant til av disse kulene,  "Cutting Edge"  som gir et nydelig utstanset hull i skiva. Disse CE-kulene vil jeg anta er noe brutale på elektroniske skiver, gnager godt, jeg bruker dem kun mot papp. 

TS nevner N-160 og MRP, utelukk  disse, det blir for tregt.

 

SCAN0044.JPG

DSC01120.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Den "Cutting Edge" får du også som 100grs kule. Ladet med N-110 så har du en skikkelig fin fin "rekrutt .308 win" patron :D Som @Vaquero skriver kutter den ut fine runde hull i blinkene. IKKE bruk de på elektronikkskiver, da blir du nok jaget fra skyteanlegget og bannlyst :P

Link to comment
Share on other sites

100 grs. HPCE har jeg prøvd:

Til KV-59 og til MAS-36, til KV-59 var den ment som rekrutt til en 14 åring som skulle lære seg å bruke KVen. For guttungen har jeg har kun testen den med N-130, 35,0 grain og  N-133 med 42,0 grain. Disse ble ikke kronografert. Jeg kronograferte disse 100 grain HPCE-kulene med N-133 43,0 grain v/0 966m/s. og N-133 45,0 grain v/0 1006 m/s. 

Denne 100 grain HPCE kula ser ganske lik ut som 123 grain CE-kula, men den har sin skjulte vekt med lite bly. Stikker man en nål ned i hullspissen stikker nålen ned 12 mm. før den treffer blykjernen. 

Den er sikkert som du skriver @Mas-36 perfekt med N-110 til en guttunge:)

DSC01122.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...