Jump to content

Sporprøve for hund som ikke skal brukes i jaktsammenheng?


EvenD

Recommended Posts

Hei!

 

Går en del spor sammen med vår familie/turhund og trives godt med det. Han er glad i å gå spor, og det er for oss en veldig fin aktivitet sammen med hunden som bygger bånd og fører med seg mange positive bi-effekter av treningen. Så langt har treningen vært utelukkende for bi-effektene, samt min personlige trening, da jeg ser for meg etterhvert å få en tjenestehund (HV), der spor er en del av treningen og arbeidet med den hunden. 

 

Ettersom jeg så langt utelukkende har gått spor for "egen underholdning" har jeg ikke tenkt så alvorlig mye på å teste han, men den tanken har slått meg nå. Vi har også vært på et par utstillinger med han, og ettersom det er heller få av hans rase i området, har vi fått tips om at han kunne vært en aktuell kandidat til avl dersom vi skulle få interesse for det. Da vil det jo selvfølgelig være en ekstra "bonus" om han var godkjent eller i det minste testet i spor, men er det noe "vits"? 

 

Såvidt jeg har forstått det er det utelukkende i jaktøyemed at NKK tester spor, eller er det bare noe jeg innbiller meg? Er det i så tilfelle noe å legge innsats i dersom hunden ikke skal brukes til ettersøk på jakt? Vi bor midt i jakteldoradoet indre Troms, der det er alvorlig mange jaktlag, så det er jo alltids en mulighet for at han får brukt sertifiseringen sin, men jeg antar at jaktlagene her i området allerede har godkjente hunder. 

 

Men uansett. Har lest reglene til NKK opp og ned, men blir ikke helt klok på hvordan selve prøven gjennomføres. Slik jeg har forstått det kan sporprøven i teorien gjøres hvor som helst, så lenge du har en godkjent dommer, og det er dermed ikke som i utstillinger at det settes en dato/helg der flere samles. Ser av terminlisten til NKK at det er minst 1 godkjent dommer her i området (Tromsø blir nærmeste), som i løpet av året har prøver.

 

Så hva tenker dere som er aktive jegere? Er det "behov" for flere godkjente hunder, dersom jeg får godkjent min hund blir det da eventuelt en mulighet for at han kan brukes, eller blir det mest som med treningen? 

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg vet så mye om "sporprøver", så skriver jeg noe feil får andre heller korrigere. Kunne jo vært interessant å vite hvilken hunderase det er snakk om, selv om alle kan lære å gå spor. Vet heller ikke om det er denne hunden, du tenker skal kunne brukes innen HV.  Hvis de har hunder for ettersøk, har de nok egne regler og hunder.

 

Å bli godkjent hund for ettersøk av hårvilt, så er det vel 2 forskjellige prøver. (Er vel noen tråder her på forumet, om emnet). Og de fleste steder, har behov for ekstra godkjente hunder. Du får kontakte jegerforeningene i området. Eller den dommeren du nevner, han vet nok om det er behov.

 

Elles så har brukshundklubbene flere former for spor- og ettersøk på sine programmer. Der brukes de fleste raser. (Tror også Røde kors har vel også egne kurs).

 

Det er også andre som driver med spor, apport og lignende, men da mer rettet mot småvilt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret bruker mest schæfer/malinois, så det blir eventuelt en hund nr. 2, om det blir noe av. 

 

Han vi har nå er finsk lapphund, ikke den mest opplagte jakthunden, men vet om et par fra samme oppdretter som bruker sin(e) til småvilt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om du tenker på en bevegelig prøve melder du deg ganske enkelt på, så tar dommeren kontakt og dere avtaler tid og sted. (Slik gjorde i hvert fall jeg det). Har ikke kravene i hodet mtp selve sporet, men er noe sånt som 600m, 3dl blod,  2/3 opphold i blodet på ca 10m der minst det ene skal være i forbindelse med vinkel i sporet. Kan nok være flere momenter, samt revideringer etter at jeg leste meg opp på dette.

 

Om du ønsker å gå for championat mener jeg kravet til norsk viltsporchampion er 3x1.premie blodspor der minst 1 må være fra ordinær prøve, og 1.premie gitt av minst 2 forskjellige dommere.

 

Har fuglehunden som godkjent ettersøkshund, men skriver få avtaler da jeg ikke vil binde meg til elg- og rådyrjakt hele høsten;-)

 

Snakk med din lokale jegerforening, så kan du sikkert få råd og tips, samt svar på om etterspørselen er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...