Jump to content

Fett til balg? Sabel


Vaquero

Recommended Posts

Hvilken type fett bruker man til dette?

Jeg har en fransk marinesabel som angivelig er en  M/1845, blankvåpen er ikke mitt sterke område så jeg trenger litt råd.

Her er det en del lær som til tider bør vedlikeholdes med et spesielt fett som jeg ble rådet til en gang. Jeg husker ikke hva det fettet het, men museer bruker dette til å ta vare på gammelt lær.  Lær som eldes kan bli sprøtt og skjørt. Eks. på sverd/sabler som jeg har her med lærbalg må behandles med omtanke når man trekker sabelen ut av balgen, balgen må peke/henge ned slik at sabelen trekkes opp og ut, ikke vannrett. Holdes balgen vannrett kan den brekke. Messingbalger er som man forstår mer solide. Jeg har uansett ikke tenkt til å la sårbare deler forvitre, den henger pent på veggen adskilt  som her (i tilfelle klåfingrede som på impuls skulle prøve å trekke sabelen fra balgen i vannrett posisjon, unger er skumle greier.)

 

1845 a.JPG

1845 b.JPG

1845 c.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Sløyd detaljer har. Søkte på Ebay også men det ble dyrere.

 

........

Da er det innhandlet og ventingen er igang :) Har forsøkt så ymse men aldri vært helt fornøyd så nå er jeg spent på dette stoffet. Synes det er lovende at det kan brukes på gevir siden jeg lager knivskaft i det materialet. I tillegg så har jeg noen sabelbajonettbalger som trenger et belegg -- og gamle børsestokker og..... 

Edited by DoctoRoy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...