Jump to content

6,5-06 ?


Raptor84

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Har storebroren, 6,5-284, og klarer liksom ikke helt å finne et bruksområde for den annet enn gås. Syntes liksom ikke kaliberet gjør noe som ikke 6,5x55 gjør.

 

selvfølgelig skal du ha en 6,5-06 hvis du har lyst på det.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje han ikke liker rekyl? Kanskje han vil se hvor han treffer? Kanskje han vil skyte oppfølgingsskudd fort? Det er mange grunner til å ha rekylbrems. Etter mitt syn mange til å ikke ha det også... Ei lett rifle i 30-06 er vel omtrent der jeg personlig begynner å tenke at fordelene oppveier ulempene. Har en spesielle behov, ala det jeg skisserer først, så har det absolutt noe for seg, selv på en 223Rem.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, bardp skrev:

Får du bruke rekylbrems på banen? Hva sier de som ligger på siden av og får guffen ret i tryne?

Nå er banen her langt fra full, og eg ser fleire som brukt det.Og sku det vær problem tar eg børsa med på utendørsbanen...ikkje verre:-)

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Her ville jo lyddemper hurtigmontert over brems vært midt i blinken ;)  Eventuelt lade snillere ladninger når du får gang på pressa og ladedata.

Syns demper er topp og bruke.Men  har aimpoint på..mulig dempet&aimpoint blir hinder?...uansett kan eg jo hive Victory ht’en over, men da forsvinne poenge med billig bruksbørse🤔 

 

gleder meg til å testet en del ladninger😋, til nå bare forsket del på 223, 6,5x55, 44mag

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 32-40 Win. skrev:

30-06 er vel det kaliberet der det finnes klart flest ladeoppskrifter på reduserte ladninger. Og det er til og med fabrikkammo med 50% mindre rekyl:

https://www.remington.com/ammunition/centerfire-rifle/managed-recoil

Så det er ingen grunn til å ikke la guttungen få prøve børsa uten noe jåleri på tuten.😉

Hehe jåleri på tuten😂 ..liten kropp og 3006 er ingen spøk, det kicket jo litt..spes når an kun skutt med 223 liksom

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Raptor84 skrev:

liten kropp og 3006 er ingen spøk, det kicket jo litt..spes når an kun skutt med 223 liksom

Ja. Og hvis du kun leste den aller siste setningen min (og ikke det som står over), så skjønner jeg at det er ett poeng😉........😆

Link to comment
Share on other sites

Du kommer jo til å se demperen i Aimpointen, men den blir neppe i veien.

 

Jeg har aldri hørt om en skytebane som offisielt forbyr brems, men mange liker det jo ikke, og noen påberoper seg "forbud"... Uansett er det vel uhøflig å bruke brems når det ikke er nødvendig - på en bane. Men trenger en skytter brems, så kan folk etter mitt syn klare å holde kjeft og la folk skyte. De får enten lære å ha ordentlig hørselvern, eller ta pause. Selv tar jeg gjerne pause, men det må man jo ha uansett. Problemet oppstår når mange/ alle har brems. Da rømmer jeg til skogs.
Om guttungen er liten, så vil jeg si det er nødvendig med noe. Eller en kan si, la stakkaren lære seg å skyte først. Kanskje opparbeider han seg like mye skuddreddhet av smellet, som han ville av rekylen ;) For det gjør han. Demper er nok bedre.  Pass iallefall på godt hørselvern.
 

Jeg er instruktør i det lokale skytterlaget, og har drevet skytinga for ungene og nybegynnerene ei stund. De som er helt klart vanskeligst å lære å skyte er "jegerungene". Og til en viss grad de voksne jegerene, med en mauser og en remington, og kjempepeiling ;) . Begge er så fulle av uvaner at en jobber i motbakke. 
Ofte har både de og ungene deres, spesielt ungene, opparbeidd en skuddreddhet, som er vanskelig å trene vekk. De napper, og napper. Ungene har fordelen over pappaen, at de har et åpent sinn, og prøver iallefall...

Unger som ikke har vært borti skyting har ikke denne uvanen, og en kan uten videre lære dem å ta gode avtrekk. Det er faktisk helt gjennomført i mitt litt for lille statistiske utvalg.
Det er tøft og karslig, å skyte 3006 for en liten pjokk, og litt gjør ingen ting - men litt her er faktisk ganske lite, og smell er ofte vel så ille som rekyl. Dette er min erfaring, etter 10-ish år med instruksjon av unger, ca en gang i uka. Ikke fasit, men bruk fornuften.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Raptor84 skrev:

Det kan du få spør om.Grunnen er enkel, vil ha lett og enkel rifle..å for andra så har eg en ung sønn som gjerne vil skyte på banen med hu:-) 

 

 

Det var jo et greit og ærlig svar :)
Grunnen til spørsmålet mitt er ganske enkelt at jeg også (i tillegg til diverse annet) har ei lett og kort rifle i 30-06.
En Ruger M77 International med helstokk, og med en Leupold 2-7x33 veier den ganske så nøyaktig 3,6 kilo.
Tanken på "rekylreduserende tiltak" har aldri slått meg, da rifla er god å skyte med slik den er.

Og skal guttungen også bruke den skjønner jeg for så vidt tankegangen din.
Men som  @32-40 Win.  sier, da ville jeg heller gått for reduserte ladninger enn rekylbrems, det følger også en del ulemper med en slik dings.
Når for eksempel gutta som skyter praktisk rifle i klubben brenner av med sine AR-kloninger med komp i  223 Rem, bråker det mer og skapes mer sjokkbølger enn om det skytes med 375 H&H eller grøvre stoff, men rekylen er naturligvis nesten fraværende.
Jeg ville aldri vurdert noe slikt på ei rifle i normalkaliber som var tenkt å ta med i skauen på jakt, men igjen, enn så lenge et fritt land, og hver sin smak  ;)

Link to comment
Share on other sites

Får sjå ka ender med.Klart demper har sin fordel, vet jo etter bruk av det...men konsepte va enkel grei børse som beholder vekt nede.Ska få testa ut moderate ladninger før tar valge...det er nok kansje beste løsning.Meg sjøl takler rekyl, men va verre med småen😬 ..merkelig nok hadde an ingen problem med bøyle i 44mag, å den smeller også ganske så bra med 300grs kuler🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 6,5-06 selv og brukt dette i mange år. For meg er det et veldig godt kal, god presisjon og et godt kal til langhold skyting. Det er jo en villkatt og du må lade selv, finnes ikke amo til dette kal i norden. den gir god puff på elgjakt og har nok en del mer annslags energi en 6,5-55.

Link to comment
Share on other sites

Var 11 år og 144 cm lang første gang jeg skjøt med "elgbørse", var blitt en OK skytter med 6,5 x55 før dette.. en på jaktlaget jeg er kommet inn i lånte meg børsa si pga jeg spurte om å få prøve, børsa var en sako i 9,3x62. Den flytta en liten kropp såpass godt at jeg brukte mange år og trening med snillere kalibre for å få bukt med nøkking i avtrekket og dertil dårlig skyting. Blir snart 24 år og jakter med 6.5x55, selv om jeg tenker ofte på 9,3 og hvordan man ofte får litt mer skuddreaksjon fra dyra så er det viktigere for meg å vite at jeg setter gode skudd. Kanskje jeg en dag blir stor nok til å kjøpe inn ei ren elgbørse i skikkelig elg-kaliber,  selv om 187 cm og 90 kg tilsier noe annet :P  I mitt hode tilsier alt at så lenge man ser an ungene og hva som er "innafor" mtp ferdigheter og erfaringer så la dem skyte så stort og kraftig de bare vil! For min del burde det kanskje ringt noen bjeller hos fattern når jeg klaga på vondt etter 30-06'en hans.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kriss94 skrev:

 Kanskje jeg en dag blir stor nok til å kjøpe inn ei ren elgbørse i skikkelig elg-kaliber,  selv om 187 cm og 90 kg tilsier noe annet :P  

 

Ut i fra det skulle du ha de aller beste forutsetninger @Kriss 94 :)

Jeg er en gammel gubbe på 175 og 77 kg, og har jaktet i mange, mange år med 375 H&H. 338 WM. 35 Whelen og nå 338-06 A-Square uten demper eller andre remedier, og  uten problemer av noe slag.
Som du ser har jeg "jobbet meg nedover" på grunn av gammel ryggskade, men fortsatt syns jeg det er artig med litt smell og rekyl ;)
Lever jeg lenge nok endre jeg vel opp med 30-06 som elgkaliber.
Det var den  jeg startet med som ung mann, så da er sirkelen sluttet :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 6,5-06 i mange år og liker veldig godt patronen, men den er ikke så langt vekke fra 270. Jeg har bruk  den på bever med Serra 85 målt til 1150 ms og effekten er formidabel. på rådyr og hjort har jeg 930 med 140 gr nosler patittion og den viker. Jeg har også 2 løp til sauer 200 str. men begynte og rote med hylser. så nå er det 6,5 55 løp i saueren og den viker det  også :-)   (Jeg har en rem 700 i 6,5-06  og to løp til saueren  og dem kammer ikke i remingtonen) 

 

Edited by criko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...