Jump to content

Konvertere magasin til hengslet underbeslag


msteiro

Recommended Posts

Ikke vanligste veien å gå, men med all snakk om magasin som visstnok går i stykker bare man ser stygt på de, og hopper ut i enhver jaktsituasjon, lurer jeg på om noen har konvertert en rifle med magasin til hengslet underbeslag? Utenom R700 etc hvor det er dropin.

 

Har hatt ymse typer magasin og hengslet underbeslag, og kan faktisk ikke se poenget med magasin på vanlig norsk jakt, mer ulemper egentlig. 

Sako A7 feks; med 3 skudds plastmagasin og plass til toppmating kunne jeg foretrukket med hengslet underbeslag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da spør jeg deg. Trenger du egentlig flere skudd en ett? Kanskje du heller burde finne ut hvor moro det er å jakte med ei enkeltskuddsrifle og slippe å tenke på at magasinet kan falle ut, eller bli ødelagt osv. Ikke noen grunn til å miste nattesøvnen på slike problemer når det finnes en god løsning ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til hvordan dette løses på alle rifler, men på en R700 er det jo "kun" en bøyde metallplate som fører patronene. 

Hvis man hadde tilpasset en sånn som de under og funnet et hengslet underbeslag med samme hullavstand kunne det vel fungert? 

 

Bilderesultat for remington floorplate metal lip

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle skal du bygge om? Er det en Sako A7? 

Du må ha muligheter for en dobbeltrad og du må ha en materampe i låsekassa. Er det bare plass til en enkel rad blir det vanskelig å få til toppmating uten å maskinere i låsekassa.

Hvis du er lei av å miste magasinet så har Sako 85 løsningen. Magasinene er bortimot helt umulig å få ut og du kan toppmate så mye du vil 🤥

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha ei rifle med 60 grader åpningsvinkel og hengslet magasin er svaret Weatherby mk5. Mk5 er undervurdert. Glem alle teoretikere som snakker om anlegg på alle låsklakker, etc. Mk5 fungerer bedre enn det meste på markedet.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, msteiro skrev:

Det er samme magasinløsning på 85 og A7

A7 har vel den samme idiotiske låsen, men den kan vel ikke toppmates?

 

På 25.4.2018 den 16.00, msteiro skrev:

men med all snakk om magasin som visstnok går i stykker bare man ser stygt på de, og hopper ut i enhver jaktsituasjon

Selv om et hengsla underbeslag er solid, så i hvertfall Sako sitt åpne seg utilsikta. Bruker du sekk eller natur som anlegg kan man komme borti knappen som løser ut underbeslaget. Jeg har opplevd det en par ganger og det gir ikke noe mindre problem enn om et magasin faller ut.

Skal du være helt sikker må "magasinet" være "blindet" i bunnen. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, skal kunne toppmates også.

Blindt magasin er nok det sikreste ja, og et magasinom løsner tømmer ihvertfall ikke patroner utover alt.

 

Egentlig litt overrasket over at ikke A7 er mer populær i Norge, da bruktprisen i det minste er under en gjennomsnittlig T3, og det er et par betydelige fordeler (spes kort kasse).

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, msteiro skrev:

...Blindt magasin er nok det sikreste ja, og et magassom løsner tømmer ihvertfall ikke patroner utover alt...

 

Nei, men det kan, i motsetning til et hengslet underbeslag, bli helt borte. Det er fordeler og ulemper med alt.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Torf skrev:

Hvis du vil ha ei rifle med 60 grader åpningsvinkel og hengslet magasin er svaret Weatherby mk5. Mk5 er undervurdert. Glem alle teoretikere som snakker om anlegg på alle låsklakker, etc. Mk5 fungerer bedre enn det meste på markedet.

 

Snakker man om sola...angrer fortsatt på at jeg ikke fikk ta i en av de 3 Mk5 Ultra Lightweight 308 til ca 7000 kr for et par år siden når de solgte unna en del.

Kan nok konkurrere med mye i denne prisklassen!

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119097048

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...