Jump to content

Plast skytes ut i naturen


DoctoRoy

Recommended Posts

Det som er problemet, er at stålhagl ødelegger løpet viss man ikke har plastkoppen, i en tradisjonell papp patron, med filt forladning ligger blyhaglet løst og gir ofte litt litt mer åpne skuddbilder (spreder patron kalles det vist også)

så her må vel forbuds mafiaen ta å velge hva som er verst, litt blyhagl som synker, eller plast som flyter og er synlig...

 

Bly er faktisk ett fantastisk "smøremiddel" til metall og være, brukes i lagermaterialer og litt av hvert som smøring/ anti friksjon. det er rett og slett ett kinderegg med gode egenskaper:D

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Mas-36 skrev:

Er bare å bruke filtforladninger det? Finnes allerede og har vært brukt i MANGE år. Det samme med papp patroner i stedet for plast ;)

Nei, filtforladning kan ikke i det hele tatt erstatte moderne forladninger av plast som beskytter løpet samt sørger for betraktelig mindre spredning.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tema; jeg ser for meg flere mulige løsninger:

 

-Forby plastforladninger, og akspeter miljøkonsekvensene av blypatroner.

-Forby plastforladninger og blyhagl; dette vil tvinge inn vismut og eventuell bruk av stålpatroner med pappforladning (ja, det finnes, var en artikkel om det i VJ).

-Påby biologisk nedbrytbare forladninger, det finnes allerede biologisk nedbrytbare plastforladninger.

 

Det en annen interessant faktor i debatten er det som kalles "Tungsten-matrix"... hva er dette "matrixet" ;-)

 

Nei, vi går en spennende tid i møte.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, evert skrev:

-Påby biologisk nedbrytbare forladninger, det finnes allerede biologisk nedbrytbare plastforladninger.

Det høres ut som en aldeles utmerket idé. De produsentene som allerede bruker det har allerede et fortrinn. Bruker de det til å kapre markedsandeler så følger nok andre etter - og etter en stund går prisen på haglpatroner ned og verden er som før :)

Link to comment
Share on other sites

At plast har blitt et miljøproblem kan ingen underslå, men dersom plast kommer ut av et våpen er det sikkert enda verre. Våpen og ammo er spedalske for noen. All plast i husholdningen generelt er mega stort i forhold, plastleker, mat-emballasje, du store gud hvor lista er laaaaaaang. Plast som kommer ut av våpen bør prioriteres bort, ammunisjon pakkes også med plastkomponenter, kruttbokser i plast bør øyeblikkelig forbys, litt før alt annet.

Jeg gir opp snartO.o Ja, vi bruker noe plast, ikke uvanlig. Dette er storm i vannglass.

 

At vi finner alternativer for forladninger som er miljøvennlige tror jeg er enklere enn alternativer til bly.

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gamebore tillverkar en stålpatron med förladdning i pappmatrial , en italiensk kompis i Skanör vad över till Danmark och

sköt lerduvor med sådana patroner,  24g :5 stål  . Jag tror jag har bilder  , 

dom kostar ca 13,50 st så det är bara att löpa och köpa :D:D

 

/ P

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by culot
Bilder
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Som med det meste av annen forbruksplast, kan en forladning erstattes av hamp plast. Dette materialet brytes raskt ned i naturen. Men verden (eller oljelobbyistene ihvertfall) er ikke moden for et slikt skifte ennå. Imens får vi bare stå å bivåne at verden plastifiseres, og skyte haggelsmeller uten å sove for dårlig om natta

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at det er trist at plast i alle slags former finner veien til naturen. Men i mine øyne er det HELT feil fokus på hva som faktisk er viktig og hva man skal bruke tid og ressurser på. Jeg mener at alle har et ansvar om å plukke opp etter seg (både "wads"hvis mulig og patroner) og hvis alle hadde gjort det så hadde det blitt bedre.. Men selvfølgelig er jeg for "wads" som er bedre for naturen, hvem er ikke det. 

Link to comment
Share on other sites

Forladninger av plast, enten det ligger jern-, vismut- eller blyhagl i dem, kan være et problem lokalt. På dyrket innmark hvor det jaktes mye ender er bøndene lite begeistret for plastforladningene. De finnes "overalt". Jeg finner også en del plastforladninger i utmark og på strendene langs sjøen der jakttrykket er stort. Ikke noe trivelig syn det heller. Så la oss være ærlige å si at dette er noe vi godt kunne klart oss uten. Derfor bør vi og jegerorganisasjonene etterspørre hagleammo med alternative forladninger i nedbrytbare materialer. 

 

Hvilket materiale hylsene er laget av synes jeg burde være et ikke-tema blant seriøse jegere: Det er bare å plukke opp tomhylsene og ta de med hjem til avfallsdunken.

Edited by Sølvrev
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Som den miljøbeviste jeger går det helst i tradisjonelle grunnboringer, fiberforladninger og bly, av og til litt vismut når det kreves. Særlig når jeg har fått vismuten prutet ned i pris. Sånn rundt ca 2 kroner stk:) føler iallefall da at jeg har gjort en god deal:)  men at man må ha plastforladninger for å drive jakt er jo bare tull. Ville vært litt stilig om NJFF frivillig gikk inn for å avskaffe plast i ammunisjon. Tilbake til papphylser og fiberforladninger:) Men for all del behold blyammo. Og gjør bly lovlig på bane:) om så skjedde skulle jeg gladelig kvittet meg plastforladninger...

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I "gamle" dager hadde man god tid til å være pragmatisk. Arbeiderpartiet styrte og arbeiderne jobbet. Nå derimot gjør sosiale medier, at politikk i stor grad driver politikerene fra sak til sak. Derfor kan tullesaker som plastforladninger ende opp rundt kongens bord i en utrolig hastighet. Det er jo selvsagt noe i det, plast i naturen ER et problem, men når noen går etter plastforladninger er det en del av en større strategi. NJFF burde hatt et motsvar, et argument eller et miljøprosjekt klart som druknet slike saker, eller aller helst løste problemet, samtidig som det tillot dem som må ha plastwads valgfriheten til å kunne bruke dem lovlig også i fremtiden. Men jeg vil mye heller bruke en plastforladningsdebatt til å komme frem til en god miljømessig løsning, men også å overdøve strømningene som ønsker å løfte frem et nytt blyforbud.

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://ec.europa.eu/environment/eco-innovation/projects/en/projects/cartridge-wad

 

Her kunne jo NJFF kjøp inn en million wads, delt ut til medlemmene sine i et registrert prosjekt. Om kjøpet kostet 3 millioner hva så? Eller at NJFF tok kontakt med Gamebore eller HUll for påfå dem til å trykke opp 50 000 kvalitetsskudd, for testing av medlemmene. Da ville man nok blitt hørt sett og ikke minst vært litt proaktive.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Kanskje det ville hjelpe med en "pant" på tomhylser?

Tanken er god. Men når man ser søppel det allerede er pant på ligger henslengt hist og pist, så tror jeg dette bare blir en fordyrende løsning uten reelle forbedringer. En haggelpatron er dyr å resirkulere. Holdningsskapende arbeid og indrejustis har jeg mere tro på.

Link to comment
Share on other sites

Nedbrytbarheten  i förladdningar påverkar prestandan i kyla ,  Gyttorp har stora problem med sina danska förladdningar i både leadmax och

steelmax  dom spricker en till två gånger i couvetten ( tätningen ) när det är kallt.  

 

/P

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, DoctoRoy skrev:

Kanskje det ville hjelpe med en "pant" på tomhylser?

Jeg tror at kun andre holdninger vil hjelpe i dagens overflodsamfunn. Da jeg begynte å jakte var det "regelen" at hylsene skulle ligge igjen på skuddplassen. Det var litt av jakta å kunne se at her hadde du selv- eller en noen andre blåst av noen skudd. På de beste rypeplassene kunne en telle mange årganger med tomhylser. Det var litt stas å få bekreftet gromplassene på det viset. Heldigvis fikk jeg etterhvert litt vett i skolten- og siden konfirmasjonsalderen har jeg aktivt plukket alle plasthylser og alt søppel en finner i skog og mark. Med ejektorer og overivrig ungdom på småviltjakt, må en vel regne med at en og annen tomhylse blir liggende igjen når orrfuglen er skadeskutt- men plukk den opp om en ser den- selv om du selv ikke er synderen. Verre er det ikke.  Litt av problemet er holdninger til foreldre- eller mangel på holdninger- det ser en lett langs veiene- godt voksne folk kaster fremdeles søpla ut av bilvinduet.  Selv har jeg fra 3-4 årsalderen prentet inn i hode på mine barn- og deres venner viktigheten med å ta med seg søppelet- greier en å bære sjokoladen til fjells- greier en ihvertfall å bære papiret hjem igjen. Alt handler om holdninger.

Edited by asterix
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 5.5.2019 den 10.46, Snoppy skrev:

En ting ammo produsentene iallefall kan gjøre er å farge hylsene, med svarte hylser og pumpehagle er det ikke lett å finne de igjen. 

Bortsett fra noen Eley rype, så har alle mine kaliber 12 patroner sterke farger. Jeg har røde, grønne(lyse grønne), lilla, blå tror kanskje jeg har noen gule også. Så dette er bare dårlig holdning fra deg Snoppy.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Mas-36 skrev:

Ja, er nok de som koser seg med å skyte leirduer ut i havet :( 

Nei, jeg er redd det er andejegere som har skylda, for denne jaktformen er stor på våre kanter. @Chiefen.v-2 har vært på de samme strendene jeg kommenterte i innlegget 26. april. Og på markene innenfor strandsonen ligger det bøttevis. Da blir problemet to-delt: en del av forladningene havner i sjøen og brytes ned til mikroplast, en annen del i bøndenes fôr og kan dermed havne i magen på husdyrene. Hvordan kommer vi ut av dette? Bevisstgjøring av den enkelte jeger kan hjelpe et stykke på vei, men det er vel stort sett haglpatroner med plastforladning som dominerer markedet. Vi må i hvert fall ikke feie problemet under teppet!

 

Edit: Og til andejakt kan man ikke bruke tradisjonelle blyhaglpatroner med filtforladning.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan de lade vismut med filtforladning hvis etterspørselen er til stede , koster kanskje litt mer men det får vi tåle. Eller har jo @culot referert til Gamebore med pappforladning, men det handler vel om etterspørsel her også...… Tinn og sink blir for puslete til andejakt pga. metallenes lave egenvekt. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Om noen kan peke meg i retning av stålammunisjon med nedbrytbar forladning til and, så setter jeg pris på det. Gikk endel skudd i fjor og blir trolig endel i år også, og liker ikke tanken på all plasten jeg skyter ut. Merk at ammunisjonen må være forholdsvis lett tilgjengelig, uten at prisen tilsier at jeg skyter med sølv. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...