Jump to content

Jegermangel kan gi hjorteinvasjon


DoctoRoy

Recommended Posts

4 minutter siden, G.Larson skrev:

Se linken jeg la ut fra Inatur. Dyrt?????

Har ikke sett linken du har lagt ut og det er vel ikke den heller jeg har diskutert. (Og den er vel lite interessant for meg) Jeg diskuterer gennerelt ut fra overskriften, som dere andre har diskutert lite. Ønsker samfunnet (og grunneiere) mer avskytig, er dette et prisspørsmål. :)  Forutsetter at kommunene gir store nok koter. Men, det forutsettes vel i tråden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermangel er det ikke. Det som kan være et problem, er om mange nok slipper til. Eller om det tildels, store nok kvoter. Og at kvotene tildeles over store nok områder til at hjorten kan skytes der den er. Den har som kjent et noe annet etableringsmønster enn elg. Og så må det jaktes hjort og ikke bare skytes det som tilfeldigvis kommer forbi i elgjakta. De som har mye hjort her i området, har ikke problemer med at elgen fortrenges. De har vel så mye elg som resten av kommunen. Men det er vannskligere å jakte elg når bikkjene jager hjort også. Det er stort sett bare store bukker som står for elgbikkjene. Det er ikke så viktig for meg å drepe individer, slike insinuasjoner kan du holde deg for god til @Geco5.  Som de fleste som har bikkjer, vil jeg jakte mest mulig med de. Med de små kvotene og bestandene vi har her nå, må jeg da ha tilgang til elgjakt i flere terreng. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Geco5 skrev:

Hvorfor skulle jeg, gjøre grunneiere en, eller noen tjenester? Ønsker de avskyting, bør de også sette pris på at jeg gjør tjenesten. Som når det kommer til andre "ting".

 Det er jo nettopp slike som deg som er problemet. Dere vil bare skumme fløten, men driter i forvaltning, kalveskyting og skrapdyr. Les forøvrig mine innlegg på side 1 i denne tråden- og se i tillegg litt på statestikk i hjorteviltregisteret. Der er de fleste spørsmålene dine rimeli greit besvart. Men du vil neppe like svaret. Hovedkonklusjon: Jo flere leiejeger- jo større problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Geco5 skrev:

Så ivrig er ikke jeg, etter å drepe individer, for å få noe vrakkjøtt. :( Men det er ditt valg. :) Hva hjelper dette på problemet, som tråden handler om. Les overskriften!

 

Vrakkjøtt? Mine hamburgere er (minst) like gode som både mine egne biffer og restaurantburgere.

Kjøp deg en kjøttkvern og lev lykkelig resten av livet :) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, asterix skrev:

Hovedkonklusjon: Jo flere leiejeger- jo større problem. 

Er det helt utenkelig?.....at de mest pengesterke leiejegerne kanskje er de minst effektive (med størst «skumme fløten» holdninger)?.........Mens de med dårligere økonomi (men  med yngre og sprekere kropper) KUNNE gjordt en mye bedre jobb, DERSOM de hadde fått sjansen?

 

(n.b.: tenker ikke på meg selv her - da jeg anser «ung og sprek kropp» som ett forbigått kapittel for min del)

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Er det helt utenkelig?.....at de mest pengesterke leiejegerne kanskje er de minst effektive (med størst «skumme fløten» holdninger)?.........Mens de med dårligere økonomi (men  med yngre og sprekere kropper) KUNNE gjordt en mye bedre jobb, DERSOM de hadde fått sjansen?

Det er kanskje mulig- men det er muligens litt forskjell på teori og praksis ?;-) I mine områder er det flust med leiejegere- enda til gratis jakt for mange- men resultatet blir ikke bedre av den grunn. Men som tidligere nevnt, å jakte hjort er ikke som å jakte en korka elg.. Det kan noen ganger være rimelig enkelt på enkelte vald-  i følge allvitere her inne er hjortejakt tydelig vis enkle greier.  Min erfaring gjennom snart 40 år med hjortejakt er stort sett at jo flere ukjente som vaser rundt i terrenget- jo færre dyr blir felt. Om du går inn på Sett og Skutt og ser på enkelte valdene er det rimelig lett å se hvor jakta leies ut til korttidsjegere. Men harde fakta er alltid vanskeligst å godta. 😏

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har jakta mange år på statsvald etter elg, både med godt og mindre godt resultat, så problemstillingen er kjent, da en må ut på ny søkerunde etter maks.fire år. Det tar tid å "lære seg" et jaktterreng. Tilbudet med sk dagskort tror jeg ikke bare er til for å gi et tilbud til flere, men like mye for å få opp fellingsprosenten mange steder. Også mange private grunneiere har gått inn på en modell med begrenset kontraktstid i stedet for oppsigelig kontrakt, for eksempel 3-4 år, da de ønsker å legge ut jakta på nytt anbud etter en tid. Vil tro det er for å prøve markedet, og se hva de kan få for jaktretten. Slik mistes kontinuiteten, og avskytingsprosenten kan fort bli deretter, iaf om det er "vanskelige" terreng med begrenset bestand.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2018 at 8:18 AM, asterix said:

 Det er jo nettopp slike som deg som er problemet. Dere vil bare skumme fløten, men driter i forvaltning, kalveskyting og skrapdyr. Les forøvrig mine innlegg på side 1 i denne tråden- og se i tillegg litt på statestikk i hjorteviltregisteret. Der er de fleste spørsmålene dine rimeli greit besvart. Men du vil neppe like svaret. Hovedkonklusjon: Jo flere leiejeger- jo større problem. 

 

Den skjønner jeg ikke helt. Ikke at jeg er motstander mot å gjøre folk tjenester, men hvis det er slik at du gjør en jobb for en grunneier - altså, dyret er til skade og du kommer og gjør jobben med å felle det og det som hører med - så er det da ingen logikk som tilsier at man I TILLEGG skal måtte gi bort det fineste kjøttet til den man har gjort jobben for? Grunneier bestiller jobben, DU gjør den, og DU betaler?

 

Men den problemstillingen er vel rimelig søkt? Det er vel ikke ofte at det er SÅ kritisk å bli kvitt x ant. hjort? I såfall ville det jo vært enkelt som jeger å gå dit hvor grunneieren gir deg en mest rettferdig deal.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Først, les hele tråden fra start til slutt så forstår du forhåpentligvis poenget. Kort fortalt blir det omtrent slik- jo flere gode hjelpere- jo mindre- og dårligere resultat. Hjorten står ikke i en innhegning og kan skytes uten problemer i hopetall selv om det virker slik på enkelte her inne. Eksempelvis, jaktfeltene jeg jakter på har en kvote på rundt 27 hjort++ og en elg. For å få tak i de riktige dyrene har vi jegere ut omtrent hver kveld, mange dager midt i uka- og omtrent hver helg fra 1. september og frem til jul. Likevel tror jeg ikke vi fyller kvoten i år. Nå skyter vi ikke så mye av det vi ser,  vi har hovedfokus på riktig forvaltning- vi vil bla ha en sunn og frisk hjortestamme. Med langsiktig forvaltning skyter en ikke de største kalvene, de største kollene og de største bukkene. Fokuset er minimum 80% felling, herav maks 10-15% bukk. Jaktfeltene med korttids leiejegere(disse er det mange av) opererer gjerne med 25-40% felling og opp mot 50% bukk.... med slik avskyting vil en over tid få uheldige utslag i hjorteforvaltningen....

3 timer siden, frankhovin skrev:

Men den problemstillingen er vel rimelig søkt? Det er vel ikke ofte at det er SÅ kritisk å bli kvitt x ant. hjort?...

Og her har du et godt poeng- mye av problemet er nok betydelig oppkonstruert. Blir det alt for mye hjort, blir den også lettere å skyte. ;-)

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Og mest rettferdig deal i din verden er billigst mulig jakt, basert på din oppfatning om at alle grunneier krever for mye betalt for jakta? Sikker på at du ikke vil ha timesbetaling for "jobben"?

 

 

 

Tøv. Les hva jeg skriver, da. Hvis det er snakk om at grunneier trenger noen til å komme å ta ut ett eller flere dyr for dem, så er det jo en konkret jobb som må gjøres, og ikke et vanlig jakttilbud.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Enten mangler du evnen til å forstå skrevet norsk, eller så troller du.

Alternativt så mener du i ramme alvor at man skal betale en høy pris for å gjøre en jobb for noen som ber deg hjelpe dem. Det er i og for seg greit, men det er nok for de fleste ikke slik verden fungerer. Og det er vel heller ikke slik jakt foregår normalt, derav poenget om "søkt problemstilling".

 

Når det gjelder den passi-avgressive hersketeknikken i form av en antydning om at det ikke er rart jeg er uten jakt, så kan jeg opplyse om at jeg er "uten jakt" i høst fordi jeg ikke har prioritert det økonomisk eller tidsmessig. Jeg synes imidlertid problemstillingen tilgang, ant. dyr, nødvendig forvaltning, pris etc. er for interessant å diskutere - på saklig vis - til å forkludres av tåpelige utsagn og antydninger av den typen som du og et par andre her kommer med. Voksne folk er i stand til å diskutere, også med de de er rykende uenige med, uten å ty til ad-hominemutspill, antydninger om andres motivasjon, politiske eller religiøse tilhørighet etc.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, frankhovin skrev:

Hvis det er snakk om at grunneier trenger noen til å komme å ta ut ett eller flere dyr for dem, så er det jo en konkret jobb som må gjøres, og ikke et vanlig jakttilbud.

Ingen grunneiere som "trenger" noen til å komme å ta ut dyr for de når folk mer eller mindre står i kø for å betale for jakta. Uansett pris.

Da sier det seg selv at ingen gir bort jakt til deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, G.Larson said:

Ingen grunneiere som "trenger" noen til å komme å ta ut dyr for de når folk mer eller mindre står i kø for å betale for jakta. Uansett pris.

 

Derav poenget om "søkt problemstilling". Leste du det? Som eksempel var det satt på spissen, som svar på at enkelte her er så kategorisk påståelige når det gjelder spørsmålet.

 

Ellers så har ingen her sagt noe om å "gi bort jakt". Stråmannsdiskusjoner er meningsløst og barnslig. Selv om enkelte forsøker å kvele enhver diskusjon om pris o.l. så er det jo åpebart noen som mener at det er et interessant tema.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Mye av problemet i slike tråder er at man har totalt forskjellig utgangspunkt i forhold til hvor man bor, jobber med, alder, osv.

Prisnivået på jakt følger etterspørsel, og dermed er prisene sinnsyke om du bor i eller i nærheten av en eller flere større byer, typisk 10 000kr for en hjort. Logisk når det er mange jegere og få terreng. I forhold til det tråden startet med så er det totalt uforståelig for oss "byasser" at det kan være mangel på jegere en annen plass i landet. Da blir det også litt provoserende når personer her inne ser på jakt som "jobb" og "stress", fordi kvotene er så store. Det er ikke alltid like lett å ta andres perspektiv.

 

Å ta 10-20000kr +++ fra et stramt familiebudsjett for å drive hobbien sin er det ikke alle som velger å gjøre, det må kunne respekteres uten at man kaller vedkommende for sutrer. Samtidig finnes det alternativ for oss som ikke får tak i "privat" jakt, eller som ikke kan betale 40-60000kr for f.eks et hjorteterreng med 3-6 hjort, nemlig foreningsterreng. Alle lokale jegerforeninger har terreng med hjort, elg eller rådyr. Kortene er ikke dyre, fellingsavgiftene ikke verre enn at man "går i null" om man velger å selge kjøtt om man skulle være heldig. Om man er heldig å skaffe jaktterreng hos private, som man ikke trenger betale for, så sier det seg selv i min verden at grunneiere får indrefileten for å si det sånn. "Gratis jakt" er nesten ikkeeksisterende i Norge i 2018, slik er det, og om man ikke synes det er greit må man finne noe annet å gjøre.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at Johan Trygve Solheims påstand (om at opptil 10.000 hjort årlig dør av sult grunnet inneffektiv bestandsregulering) - er like vanskelig å besvare (forsvare?), som Feynmans svar på kreftene som skaper magnetisme:

 

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om påstanden om at 10.000 dyr sulter i hel årlig stemmer er det nok et sammensatt problem. Hovedproblemet er nok at mye av hjorten er ett trekkdyr og at den holder til i fjellet om det er fint vær. De hjortene som holder til i stupbratte fjellsider, i grensa der selv fjellbjørka må gi tapt- opp mot 7-800 meter over havet- med stupbratt li og steinur rett i havet -er det ingen jegere som greier å høste forsvarlig/ta ut i større mengder. Dette må naturen regulere.  Selv om mange her inne(som neppe har jaktet hjort i slikt terreng)muligens tror det er enkle greier. Overskuddet av hjortene som holder til i normale terreng greier en nok å holde i sjakk om de lokale jegerne gjør sitt. En løser ikke problemet med å skyte ut hjorten som holder til i lavlandet- om problemet kommer ned fra fjellet to måneder etterpå. "Fjellgeitene" greier en ikke å ta- unntatt når de kommer ned til kysten pga mye snø og matmangel i fjellet. Alternativt er da å skyte de i februar/mars/april...

Edited by asterix
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

I mange år gikk vi og jaktet i slike lier du beskriver som stuper rett ned i vestlandsfjorder. Etterhvert som alderen og helseskavanker gjorde sitt inntog så ble de mest utfordrende jagene droppet sakte men sikkert. Dagens jegere ser ikke hensikten med å jakte disse områdene for det krever en voldsom innsats og dersom man skulle risikere å felle dyr der så er det et blodslit å få de til skiks og frakte de bort. I slike områder lever det en rekke store fine dyr som er med på å holde størrelsen på hjorten oppe på gamledagers nivå - men det er ikke allverdens utvandring derfra så etterhvert vil vel størrelsen på dyrene også reduseres.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, boble skrev:

Antyder du at begge snakker for menigheten? At de snakker elegant og klarsynt for de innvidde og kaudervelsk for alle andre? ;-)

Gjerne det..... Men grunnen til at jeg «falt» for dette klippet (og syntes at det passet litt med denne diskusjonen) er følgende:

 

Faynman gir egentlig ikke noe annet svar til intervjueren, enn å bekrefte at det er elektromagnetiske krefter som er årsak til magnetenes oppførsel. Intervjueren hadde nok sett for seg ett mer «utfyllende svar».

 

Alt pratet om kvinners dårlige hofter, ektemenns omsorgsevner og IKKE MINST vannets oppførsel i minusgrader, kan være interessant nok........ men kanskje ikke mest i blink i forhold til tema?

 

Uansett ett artig klipp. Og jeg la det ut mest av den grunn

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Foreløpig ser det ut til at det ikke er kritisk mangel på hjortejegere:

 

https://www.nationen.no/nyhet/nytt-rekordar-for-hjortejakta/

 

Nedgangen i "felte" elg (av jegere med gevær) skyldes nok at et stadig voksende antall "jegere" som jakter med enklere redskaper, ikke leverer fellingsrapport og "sett-elg-skjema". Dette gjelder særlig i de delene av Hedmark som før var de beste elgkommunene.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo interessant at økningen i felte hjorter er hele 10% i forhold til året før. Ser at i flere kommuner gås det inn for å senke minstearealet for hjorteløyver - og der det skjer vil det utløse flere storvald med egne bestandsplaner. En interessant utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...