Jump to content

Jegermangel kan gi hjorteinvasjon


DoctoRoy

Recommended Posts

Det der var vel strengt (med forbehold om at du ikke mener å skyte dyr man ikke har på kvota?). Hvis man etter mange år som hjortejeger, for første gang får muligheten til å skyte stor bukk, så har jeg forståelse for at noen ønsker å gjøre det. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan av og til få inntrykk av at noen tror at alle som jakter hjortevilt har okse/ bukk på kvota hvert år og dessuten vasser i slike, slik at en har mulighet til å velge akkurat «det riktige» dyret. Ikke så! For mange av oss (de fleste?) som leier jakt må vi ta vare på de ofte få muligheter som byr seg. Har en okse på kvota så felles den ved første og beste mulighet, uavhengig av om den har 6 eller 16 tagger. Tror ikke noen av de som tilsynelatende fremstår som vel prektige her inne, hadde valgt å betale grunneieren hverken 25000 på anbud eller 4000 i grunnavgift for en okse som ikke ble skutt fordi den var for stor/fin, ikke hadde parret seg ferdig, what ever.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 29.5.2018 den 23.14, vavlo skrev:

Tror ikke noen av de som tilsynelatende fremstår som vel prektige her inne, hadde valgt å betale grunneieren hverken 25000 på anbud eller 4000 i grunnavgift for en okse som ikke ble skutt fordi den var for stor/fin, ikke hadde parret seg ferdig, what ever.

 

Poenget mitt er at det er grunneieren/den jaktberettigete som bestemmer hva som kan skytes. Har grunneieren solgt fritt dyr, så skytes det fritt dyr, også 25. september. Ansvaret for forvaltningen av stammen tilligger de som har jaktretten, og dette ansvaret må de ta.

 

Her er et eksempel på at grunneierne ikke er sitt ansvar bevisst:

 

https://www.nrk.no/nordland/dyretragedie-i-hattfjelldal_-_-minst-100-elger-har-sultet-i-hjel-1.14099740

 

Det er vi, som (nå) har anledning til å jakte fram til jul på eget vall, som bør la oksene gjøre jobben i hovedbrunsten. I mitt bestandsplanlag ble det vedtatt at det ikke skulle skytes okser over 6 spir i daværende 1. jaktperiode (før 10. oktober). Men da en av de sterkeste forkjemperne for dette fikk en diger 16-spiring nedenfor fjøset sitt om kvelden 27. september, smalt det like fullt. Liv og lære - ?

Link to comment
Share on other sites

På 29.5.2018 den 23.14, vavlo skrev:

Har en okse på kvota så felles den ved første og beste mulighet, uavhengig av om den har 6 eller 16 tagger. Tror ikke noen av de som tilsynelatende fremstår som vel prektige her inne, hadde valgt å betale grunneieren hverken 25000 på anbud eller 4000 i grunnavgift for en okse som ikke ble skutt fordi den var for stor/fin, ikke hadde parret seg ferdig

Anbud på jakten og grunnavgift bør være helt uvesentlig i terrenger der store okser SKAL spares. Forbud mot å felle (med kraftige bøter) okser fra 6 til 14 tagger er en mulighet.

 

Hvis man ikke vil bruke forbud, så kan en taggeavgift på 2000kr pr. tagg, i tillegg til en høy kiloavgift på dyr med høy slaktevekt (dyr i veldig god kondisjon), føre til at jegere holder igjenn skuddet når storoksen kommer til post (Jegeren har rett å slett ikke råd til å felle dette dyret). Det er mange måter å regulere dette på, og det har ingenting med grunn/start-avgiftene å gjøre.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har ikke lest hele tråden (ennå), men en del av holdningene her minner om bønder som klager over at villsvin ødelegger markene deres, samtidig som de tar flerfoldige tusen kroner for at folk skal komme og gjøre jobben med å fjerne dem for dem. Ikke akkurat rart at man opplever problemer med dette i Sverige, og snart i Østfold og nærliggende områder. Det er litt som om man har problemer med sikringsskapet og forventer at elektrikeren skal betale for å komme og fikse det for deg, mot at han får forsyne seg i kjøleskapet mens han er der. Iom. at det er noen få fine biffer godt gjemt mellom hyllene så kan det hende han/hun er heldig og ender opp i null ved utgangen av dagen.

 

Ingen direkte sammenlikning med storviljakt i Norge selvsagt, men litt av de samme holdningene. Hvis noen kommenterer at det er dyrt så er det automatisk "syting" ifølge enkelte. Sorry, men slik er det ikke. Man kan utmerket, i beste saklige ånd, diskutere pris, kvoter og tilgang - og sågar uttrykke uenighet eller misnøye - uten at det har noe som helst med syting å gjøre. Å automatisk kaste "syting"-stempelet etter folk slik som enkelte gjør her inne er ingenting annet enn god, gammeldags, renspikket hersketeknikk. Kutt ut, vær så snill. Jeg vet det er mye inngrodd gammelguttekultur i mange jegermiljøer, men dette blir bare for dumt. (Og de fleste som tar i bruk ordet "krenket" skjønner verken betydningen av det,. eller implikasjonene forbundet med det.)

 

Jeg er fersk jeger, og er ennå ikke der at jeg kan innvestere to uker av familiens ferie, samt et par titusen kroner, på en aktivitet som bare jeg selv får noe ut av. Så ja - jeg skulle gjerne hatt mulighet til å jakte der hvor det er mer dyr enn det skal være, i en helg for eksempel, eller en uke på høsten, uten at det koster lørdagsbudsjettet for de neste fire månedene hvis jeg skulle være uheldig å få skutt et dyr. Det er ikke syting, men noe jeg skulle ønske. Svar om at jeg får finne meg noe annet å gjøre, eller la være å jakte på det grunnlaget, er både tåpelige og ufine. Jeg går ikke ut og driver tjuvjakt av den grunn. Ikke minst bidrar det på ingen måte til å få flere interessert i jakt. Tvert imot.

Så ønsker jeg å stille et spørsmål helt ut av det blå, helt fra scratch: Hvorfor skal det koste både fellingsavgift og 80,- (eller hva det nå er) pr. kg dyr å jakte på statsgrunn? Staten er oss alle som bor i landet; Akkurat som viltet tilhørte kongen i middelalderen så burde det da tilhøre staten, d.v.s. også folket, i et moderne demokrati?

Jeg er ikke mostander av at folk tar betalt. Men hvorfor skal det koste så mye? De fleste som eier jaktterreng har vel ikke kjøpt dette ene og alene for å tjene penger på jakt? Da går de vel i såfall med dundrende underskudd? Det er vel eiendommer som eies uavhengig av jakten? Mulig jeg tar feil akkurat her, altså  - jeg har ikke oversikt over hva prisene på store områder med (vill)mark ligger på.

Ja, jakt er en hobby, og ingen forventer at det skal være gratis, eller for den saks skyld billig. Men må det nødvendigvis være svinedyrt i alle varianter og sammenhenger?

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Fellingsavgift betales av valdansvarlig, uansett hvem som er grunneier, på elg, hjort og villrein. Ren skatt, men er vel øremerket. Staten driver ( er pålagt) butikk på sine utmarkseiendommer. Inntektene går i prinsippet tilbake til oss alle. Altså ikke bare vi som jakter som kan nyte godt av at vi er  «en del av staten».

Link to comment
Share on other sites

Fair enough, I guess. Men avgift pr. kg dyr i tillegg? Skjønner at det er en greie på privat grunn, men hvorfor skal man betale det samme til staten (oss selv) som til private aktører?

 

Litt OT, men: Hvordan er det egentlig med småvilt? Evt. smårovvilt?

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, frankhovin skrev:

Ja, jakt er en hobby, og ingen forventer at det skal være gratis, eller for den saks skyld billig. Men må det nødvendigvis være svinedyrt i alle varianter og sammenhenger?

 

De fleste av oss har vært der med trang økonomi og lite tid, og det noen slitsomme år. Det ene eller det andre pleier å ordne seg til man er femogtredve. Sjelden begge.

 

Men hvis du synes fellingsavgift pluss åtti kroner kiloen for kjøttet er dyrt, hva mener du ville vært passende pris å betale fellesskapet for at du og ikke naboen din får høste klimanøytralt, økologisk kjøtt fra frittgående vilt? ;-)

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, boble said:

Men hvis du synes fellingsavgift pluss åtti kroner kiloen for kjøttet er dyrt, hva mener du ville vært passende pris å betale fellesskapet for at du og ikke naboen din får høste klimanøytralt, økologisk kjøtt fra frittgående vilt? ;-)

 

Jeg har nok ikke noen bastante meninger om hvor mye det burde koste, dessverre. Men jeg synes jo det blir litt villt når man kan komme opp i 15-20.000,- for et stort dyr.

Ellers er jeg usikker på hva du mener med "meg og ikke naboen min"? Jeg er ikke ute etter å konkurrere med naboen i å få skutt villt. (Han er forøvrig 70 år og har jaktet siden han var 12, så der stiller jeg særdeles svakt 😄 )

 

Og så klarer jeg ikke å legge fra meg dette med villsvin, som jeg er litt fascinert av. Dyr som er skadedyr, og erklært uønsket, skal man altså betale mange tusen kroner for å hjelpe både grunneiere og allmenheten med å bli kvitt. Men der ligger jo selvsagt litt av problemet i at selv om arten ikke er ønsket så er det likevel mulig for grunneiere å leie ut jaktrett på samme måte som "vanlige" dyr.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, frankhovin skrev:

 

Så ønsker jeg å stille et spørsmål helt ut av det blå, helt fra scratch: Hvorfor skal det koste både fellingsavgift og 80,- (eller hva det nå er) pr. kg dyr å jakte på statsgrunn? Staten er oss alle som bor i landet; Akkurat som viltet tilhørte kongen i middelalderen så burde det da tilhøre staten, d.v.s. også folket, i et moderne demokrati?

 

Det er nettopp fordi det er alle i Norge som eier statsgrunn at det koster penger. De som ikke jakter ser ingen grunn til at du skal få gratis jakt. Det er det samme om stat eller kommune selger tomter, de koster vel omtrent det samme som privateide tomter?  

Statskassen må få tilført penger og det er naturlig at de som bruker en tjeneste betaler for seg.

(På den annen side er det ikke bra om staten er prisdrivende!)

 

Forøvrig er jeg enig med deg når det gjelder eksempelet om villsvinjakt. Mener de virkelig at avlingsskadene blir store bør de invitere til gratis jakt.  

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ser poengene og er ikke uenig i prinsippet. Jeg synes bare det kan bli litt ville priser. Ellers er jeg usikker på om jeg er prinsippielt enig i det med at de som jakter ikke skal få noe "gratis" av de som ikke jakter. Jeg skjønner poenget og tanken, men jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig. I prinsippet burde det da koste penger å plukke bær og sopp på statsgrunn, samt avgift på fanget fisk i tillegg til fiskekort.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, frankhovin skrev:

Så ønsker jeg å stille et spørsmål helt ut av det blå, helt fra scratch: Hvorfor skal det koste både fellingsavgift og 80,- (eller hva det nå er) pr. kg dyr å jakte på statsgrunn? Staten er oss alle som bor i landet; Akkurat som viltet tilhørte kongen i middelalderen så burde det da tilhøre staten, d.v.s. også folket, i et moderne demokrati?

 

9 minutter siden, frankhovin skrev:

Ellers er jeg usikker på hva du mener med "meg og ikke naboen min"? Jeg er ikke ute etter å konkurrere med naboen i å få skutt villt.

 

Det er altså "hainn Stat", altså oss alle, som selger villreinkort på statsgrunn. De korta koster fra kr. 1.000,- for kalvkort og oppover. Kanskje urettferdig, men likevel er det så mange som søker reinsjakt på statsgrunn, at under 5 % av søkerne blir trukket ut til kort. Hvis det var gratis, som du kanskje ønsker, hvor mange tror du da ville søkt? Og hva ville da sannsynligheten være for at nettopp DU ble trukket ut, hvert år?

Link to comment
Share on other sites

Salgsverdien av kantarellene du kan plukke innen rimelig tid en nok betydelig lavere enn verdien av en elgokse med 300 kg slaktevekt. Og om du fisker så store mengder på én gang at det har kommersiell betydning er ikke det ok for 'hainn stat'. 

 

Så, for å snu litt på spørsmålet mitt, hva vil du si er rimelig å betale for et slakt på 100, 200 eller 300 kilo? Hva er det verdt å sikre familien to års kjøttforbruk? Og før du svarer, er det du som gjør husholdningens matvareinnkjøp i det daglige? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jaktkort, ja. Det er greit. Men det er jo bare én ting. Så kommer fellingsavgift OG kilopris for dyret etter at det er skutt - ihvertfall det siste fremstår som lite statlig og veldig kommersielt. Og når prisene er de samme som hos kommersielle private utleiere så synes jeg personlig det er noe som ikke stemmer.

 

boble: To års kjøttforbruk? Hvor mange dyr må du felle for å få flere hundre kilo kjøtt etter slakt? Har du et overslag på kostnad i form av fellingsavgift fotdelt på ant. kg, i tillegg til kiloprisen? Det høres ut som et stort femsifret beløp?

Og "sikre" kjøtt blir jo litt søkt da, hvis det med avgifter blit mye dyrere enn i butikken. Men nå er det vel heller ingen som mener at jakt i 2018 skal være matauk.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, frankhovin skrev:

Jaktkort, ja. Det er greit. Men det er jo bare én ting. Så kommer fellingsavgift OG kilopris for dyret etter at det er skutt - ihvertfall det siste fremstår som lite statlig og veldig kommersielt.

 

Oppgjøret er litt forskjellig i statsalmenningene, for villrein betaler en jaktkortet, prisen er etter kategori, og ferdig med det (man må selvfølgelig betale jegeravgift for å få jakte, uansett hvor). For elg brukes vel kilospris, etter størrelse/kategori.

 

Jeg gjentar spørsmålet fra @boble: Hvor mye, eller lite, mener du elgjegere skal betale pr. kilo? Og jeg gjentar også det spørsmålet jeg, og flere andre, har stilt: Hvis det var gratis å skyte en elg på statsgrunn - hvem og hvordan skal det avgjøres hvem som blir tildelt dette "privilegiet", og hvem som skulle være de ca. 99 % som ikke får denne luksusen?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, G.Larson said:

frankhovin, jeg foreslår at du kjøper deg gård og grunn med jaktrettigheter. Så lar du oss på kammeret komme og jakte alt gratis. 9_9

 

Du misforstår, eller unngår, hele poenget mitt. Jeg har aldri noe sted sagt at det skal være gratis.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jegermeistern said:

 

Oppgjøret er litt forskjellig i statsalmenningene, for villrein betaler en jaktkortet, prisen er etter kategori, og ferdig med det (man må selvfølgelig betale jegeravgift for å få jakte, uansett hvor). For elg brukes vel kilospris, etter størrelse/kategori.

 

Jeg gjentar spørsmålet fra @boble: Hvor mye, eller lite, mener du elgjegere skal betale pr. kilo? Og jeg gjentar også det spørsmålet jeg, og flere andre, har stilt: Hvis det var gratis å skyte en elg på statsgrunn - hvem og hvordan skal det avgjøres hvem som blir tildelt dette "privilegiet", og hvem som skulle være de ca. 99 % som ikke får denne luksusen?

 

Og jeg gjentar at jeg ikke vet hvor mye "jeg synes" det skal koste. Det må være en ærlig sak. Å være bastant uten å kjenne alle detaljer og faktorer er ikke min greie, men jeg må jo kunne synes at noe virker dyrt likevel.

 

Men jeg har heller ikke sagt at man skal få jakte gratis. Bare jaktkort koster jo mange tusen flere steder. Det har jeg ikke stilt spørsmålstegn ved. Men så er det fellingsavgiften på i verste fall 10-20.000,- pluss mange tusen for kjøttet. Det er jo forskjell på å mene at prisene kan bli drøye (type elitistisk høye, som man må være godt over snittet velstående for å kunne betale) og å mene at det skal være gratis. Det siste har jeg aldri hevdet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, frankhovin skrev:

Men jeg har heller ikke sagt at man skal få jakte gratis.

 

Tråden ble startet pga. "syting" fra enkelte hold om at det ble felt for lite hjort. I de samme områdene var det til dels vanskelig å få adgang til jakt, og prisene for jakt/kilospris på kjøtt var høy. Det samme problemet er til dels til stede når det gjelder villsvin (hvertfall hvis man skal "utrydde" dem). I disse områdene bør de som forvalter jakta, vurdere tiltak for å få felt kvoten, lettere adgang til jakt, lavere kilospriser etc. Der er de fleste enige.

 

Men når det gjelder hjortejakt i størstedelen av hjorte-området, elgjakt, reinsjakt, og rådyrjakt der det er gode forhold til det, er etterspørselen etter jakt større enn tilbudet. Som nevnt bruker Statskog loddtrekning. De kunne jo øket prisene på kort drastisk, for å få antall søkere ned mot antall tilgjengelige fellingsløyver. På privat grunn brukes til dels "pengepung"-systemet - den som har grunker, får jakte.

 

Hvis jakta (bortsett fra villsvin, og hjort i enkelte områder) skal være rimeligere - jeg spør igjen - hvordan vil DU avgjøre hvem som skal få jakte, og hvem som ikke skal få det?

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, vavlo skrev:

Jaktrettigheter er i prinsippet en vare som kan omsettes for det markedet er villig til å betale, som mye annet.

Men dere glemmer hele tiden det denne tråden startet med (og egentlig bør handle om):

 

Det er slik med «så mye annet» at når ingen er villige til (eller evner) å betale, så settes prisene ned. Problemet, som tråden startet med, er at prisene settes ikke ned på hjortejakten - det blir bare latt være å jakte.  Det er dette som gjør at jakt skiller seg fra andre salgsvarer.

 

Problemet er at jakt er nødvendig for regulering av bestanden. Dermed kan ikke dette sammenliknes med «mye annet» (som ikke skaper problemer om det ikke blir solgt).

 

Når det gjelder pris på jakt. Så bør den styres etter samme prinsipp som melken i butikken:

 

De kartongene som snart går ut på dato selges BILLIG!

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

prisene settes ikke ned på hjortejakten - det blir bare latt være å jakte.  Det er dette som gjør at jakt skiller seg fra andre salgsvarer.

Om ett jaktfelt ikke fyller kvota si her så får de mindre dyr neste år og de felta som fyller får flere. 

Så hjorten som skal felles i storvaldet og kommunen blir felt. Det ser heller ikke ut til at priser skremmer noen, da det er vanskelig å finne jaktfelt som ikke allerede er leid ut. Men de finnes.

 

At enkelte putrer og sutrer om at ting er for dyrt, tyder på at vedkomne har lagt ned minimalt med innsats for å finne seg rimelig jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Undrer på om dere glemmer tittelen på tråden? Hjorteinvasjon! Da er det vel ikke bare kjærneområdene, som har og får problemer.  Men andre steder! Hjorten sprer seg som rådyrene har gjort og er snart over hele landet. Er kanskje det, som er problemet og mindre hva som skjer i kjærneområdene.

 

Personlig så kunne jeg ikke tenke meg å jakte hjort (også rådyr, reinsdyr, eller elg) grunnet prisnivået de siste årene. Skal en ha kontroll på bestanden av hjort, bør en nok tenke litt på prisnivået. Forstår grunneiere som ønsker mest mulig for "jakta", men på sikt tror jeg det er "ris til egen bak". :( Personlig så er jeg ikke begeistret for store menger med (dyr) kjøttdeg, kjøper heller vanlig kjøttdeig i butikken de få gangene i året jeg bruker det. Om det er fra vilt, eller kreatur, bryr jeg meg mindre om. Er nok flere som tenker slik.

 

Da jeg begynte å jakte, var det "fritt frem" (i hjembygda), å skyte rådyr og slik var det i noen ti-år. For noen år tilbake måtte kommunen her sette inn spessielle tiltak og innvilge avskyting av rådyr som skdedyr. Grunnet betydelige skader på bl.a. frukttrær. Prisnivået hadde innhentet interessen, for å jekte på rådyr og færre gad å jakte rådyr. Kan nevne en anne situasjon. En kammerat og jeg hadde et mindre terreng skogsterreng gratis, mot rehabletering av ei hytte og videre vedlikehold. Vi kunne jakte alt småvilt; nevner skogsfugl, hare, ender og 5 rådyr. Og vi fikk beskjed av grunneier (og andre grunneiere) at de ikke ønsket hjort i terrenet (grunnet konkuranse med elg), så vi skulle skyte all hjort vi så. Selvfølgelig ulovlig, men likevel....  Ingen grunn til å diskutere lovligheten, men diskuter heller uønsket vilt. Eller hjorteinvasjon, i resten av landet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Har du lest det innlegget som det linkes til i starten av tråden?

Ja, og er helt uenig i de konklusjonene som kommer der. At det bli færre og færre unge som kommer til på jakt har ingenting med priser og tilrettelegging å gjøre.

Ungdommen i dag har mye større kjøpekraft enn en tror. Det ser en igjen på bilpark og mye annet. Så det har med prioriteringer å gjøre. Samt at ungdommen i dag

stort sett må reise bort og bo borte ifm skolegang. 

 

Problemet er alle gamle grinpeiser som ikke vil ha noe nytt inn i jakta, som tanker og innspill fra nye unge jegere, bikjer er fyfy for det skremmer bort hjorten osv.

Alt som er anderledes enn det de selv har drevet med i 30-40-50 år er jo helt forferdelig. Så da kan de jo sitte der ifred på stubben sin og irritere seg over at ikke det blir skutt nok hjort.

  • Like 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, G.Larson said:

At enkelte putrer og sutrer om at ting er for dyrt, tyder på at vedkomne har lagt ned minimalt med innsats for å finne seg rimelig jakt. 

 

Igjen denne hersketeknikken. Jeg synes voksne folk bør kunne prestere bedre i et forum som dette, som bør ligge et nivå over polemikk á la VG-nett. Kan dere ikke bare slutte å kalle det "syting" hver gang noen uttrykker misnøye med noe dere selv ikke er misfornøyd med? Det gjør bare negativt for stemningen.

 

Hvilken innsats skal man gjøre for å "skaffe seg billig jakt", da? I det ene øyeblikket sies det at man må akseptere at ting koster det det koster, eller finne seg noe annet å gjøre. Og i det neste kommer slike utsang som "innsats for å skaffe seg billig jakt"?

 

Det er sikkert flere typer grinepeiser. Noen vil ikke ha nye tanker eller folk inn i jakta "si", mens andre ikke vil at folk stiller spørsmålstegn ved priser, avgifter etc. Det er ganske enkelt ikke være vanskelig: Forsøk å diskutér sak og meninger uten hersketeknikk eller å tillegge andre meninger/motiver man ikke har dekning for. Jeg vil påstå at minst 50% av diskusjonene og problemstillingene kan løses allerede der.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Kanskje «Grunneiers jaktrett» burde vært slik at den KUN ble opprettholdt når bestands-forvaltningen ble ivaretatt. Ble den missligholdt - så tilfaller jaktretten allmennheten regulert kommunalt?

 

Det hadde kanskje gitt et nødvendig spark bak hos noen!

 

Og kanskje sundt for både naturlig prisutvikling og tilgang på jakt?......... Og til sist; sundt for forvaltningen av bestanden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Billig og også gratis storviltjakt, får en vel oftest tilgang til gjennom kjennskap og vennskap. En inngangsbillett kan være å jakte rev, kråke, gjess, duer og andre mindre "eksklusive" arter. Når folk ser at du er en real kar, åpner det seg noen muligheter etterhvert. Noen plasser kan dette ta litt tid, på de mest inngrodde plassene opp mot 3 generasjoner. Vær ordentlig, spør heller en gang for mye, vær på tilbudssida. Så er du etterhvert den de ringer når noe skal ordnes. Om det er å skyte skabbrev, grevling, ta ut skade bever, avlive div hus/gårdsdyr. Eller skyte resten av elg eller hjortekvota. Å opparbeide seg god kunnskap om vomming, flåing og slakting er en stor fordel. Det samme er å ha ei duganes ettersøksbikkje. Alt av slakt og kjøtt som leveres grunneier skal være tipp topp. Bruk gjerne profesjonell slakter i starten. Er du heldig å få noe kjøtt for "jobben" tar du det dårligste. En annen fin plass å starte er lokale njff foreninger som har introjakt på elg og annet storvilt. Bli med på dette. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, 8X68S skrev:

 

16 minutter siden, 8X68S skrev:

 Er du heldig å få noe kjøtt for "jobben" tar du det dårligste.

Ærlig talt, er du naiv? Horfor skulle folk gjøre en innsats, for å få kjøttavfall og det er vel egentlig det kjøttdeig er?

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, G.Larson skrev:

Til å begynne med....gjør du en innsats for å få litt kjøtt?

Hvorfor skulle jeg, gjøre grunneiere en, eller noen tjenester? Ønsker de avskyting, bør de også sette pris på at jeg gjør tjenesten. Som når det kommer til andre "ting".

 

Du diskuterer som en grunneier, som ikke forstår problemet med overskriften i temaet. :( 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Naiv? Når jeg jakter elg gratis i kommunens beste terreng. Og når jeg skal dele kjøtt med "min" grunneier. Så får hun indre og ytrefilet, steikene og det fineste kjøttet til kjøttdeig og grytekjøtt. Jeg tar en liten part av det som er blodslått, bankekjøtt og lårtunge. Hvis du ikke gjør det på denne måten er du idiot og jakter ikke elg gratis i 20 år for samme grunneier. Og kan jakte så mye småvilt du gidder uten å betale ei krone for det. Jeg jakter også elg på lag der vi betaler markedspris for jakt og kjøtt. Da deler vi likt oss jegere imellom. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Geco5 skrev:

Hvorfor skulle jeg, gjøre grunneiere en, eller noen tjenester? Ønsker de avskyting, bør de også sette pris på at jeg gjør tjenesten.

Eller rett og slett at de leier ut jakta til noen som er villige til å betale gode penger. Så slipper du problemet med gratis evt veldig rimlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, 8X68S skrev:

Jeg tar en liten part av det som er blodslått, bankekjøtt og lårtunge. Hvis du ikke gjør det på denne måten er du idiot og jakter ikke elg gratis i 20 år for samme grunneier.

Så ivrig er ikke jeg, etter å drepe individer, for å få noe vrakkjøtt. :( Men det er ditt valg. :) Hva hjelper dette på problemet, som tråden handler om. Les overskriften!

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Geco5 skrev:

Hva kan gjøres for å begrense, for mye hjort i landet? Det er da ikke mangel på jegere, så hva er problemet? 

Tja, det finnes flust av grunneiere med vabnskelige terreng og store jorder for gressproduksjon som klager over at all hjorten spiser opp grasset så de må selvfølgelig få større tildelinger.

Og når jakta kommer så tror du jaggu ikke de sier att på innmarka nei, der skal vi ikke ha jakt. Helt høl i huet. Har de fått større kvoter så må de bare akseptere att innmarka blir jakta på.

Åpne for skadefelling på hjort som bruker jordene som beiteplass. Problemet da er at enkelte ikke kjenner sine begrensninger og drar opp i lia og skyter storbukken, istedenfor problemdyra på jordet som som regel er koller, ungdyr og kalv.

Større kvoter.

Åpne for hjortjakt i alle kommuner det finnes hjort. Det er fortsatt kommuner med hjort her til lands som ikke har hjortjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, G.Larson skrev:

Eller rett og slett at de leier ut jakta til noen som er villige til å betale gode penger. Så slipper du problemet med gratis evt veldig rimlig jakt.

Forstår det. :) Men det hjelper da ikke på problemet, med "hjorteinvasjon" som tråden handler om. Har du glemt det?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Geco5 skrev:

problemet, med "hjorteinvasjon" som tråden handler om. Har du glemt det?

Tråden (ifht tittel og artikkel) handler om faren for hjorteinvasjon. Bl.a pga færre jegere. Og da blir pris og tilgjengelighet helt naturlig å diskutere. Og hvordan man kan skaffe seg rimelig jakt med litt egeninnsats.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, G.Larson skrev:

Tja, det finnes flust av grunneiere med vabnskelige terreng og store jorder for gressproduksjon som klager over at all hjorten spiser opp grasset så de må selvfølgelig få større tildelinger.

Tror det du never nå, er unntakene. Problemet er for mye hjort, som sprer seg over store deler av landet. Og i løpet av få år er de over det hele, der det egner seg for hjort. De er ikke bare et problem for hager og jordbruk, men de fordriver også elg.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, G.Larson skrev:

Tråden (ifht tittel og artikkel) handler om faren for hjorteinvasjon. Bl.a pga færre jegere. Og da blir pris og tilgjengelighet helt naturlig å diskutere.

At det er for få jegere, er da tull! Er vel noe annet som er galt, når det blir for mye hjort. Og da er du inne på, det jeg tror er viktig. :) Pris, ellers "gidder" ikke folk.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Geco5 skrev:

Problemet er for mye hjort, som sprer seg over store deler av landet. Og i løpet av få år er de over det hele, der det egner seg for hjort. 

Og den spredningen får de lov til da det som sagt er kommuner uten hjortjakt, det er kommuner som fortsatt tildeler hjort som ett og annet bonusdyr under annen jakt.

Hjortjakta må organiseres på skikkelig vis i alle kommuner der den er og kommer. Ikke bare tildeles som tilfeldige dyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...