Jump to content

22 Nosler


Jeger'n

Recommended Posts

Er det noen her på berget som har lagt sine klamme hender på ei rifle i dette kaliberet, evt. kamret om til denne? Jeg er litt fristet av ev villkatt på denne hylsa (jada, jeg veit jeg er sær), men vil gjerne vite om noen tror det er enkelt  å få til matinga i en Sako Vixen. Noen som har testet? Ei så lita hylse med rebated rim burde det i mitt hode være mulig å få til uten for mye utfordringer. Om noen har forsøkt, så hadde det vært interessant med ei tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Dette er en patron som er "skohornet" for å få maks ytelse i en AR15. Har en ei boltrifle, som en gjerne har her i Norge, så er det mye styr for lite, siden en får samme, og mer ytelse i mange ulike patroner som er helt vanlige.

Interessant patron, men usikker på om den har "livets rett" utenfor AR-plattformen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dæven! Snart 6 år siden jeg spurte og det har vært helt blankt. Så kommer det 3 svar i løpet av et snaut døgn. Spesielt 😅

Idéen ble forkastet da trusselen om blyforbud også i rifleammo kom skvulpende på en grønn bølge. Min kjære Vixen får gjøre jobben i originalkaliberet.222 Rem fram til forbudet er en realitet. En liten lett Krico i .260 Rem er klar for å overta oppgavene Vixen har utført og .222 Nosler blir det ikke i revetispa. Det var forsåvidt ikke meningen heller, men en villkatt på den hylsa og 6.8 kuler. Ville vel blitt en 6,8 SPC med rebated rim. Rett og slett for å slippe å åpne støtbunnen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Jeger'n skrev (10 timer siden):

Dæven! Snart 6 år siden jeg spurte og det har vært helt blankt. Så kommer det 3 svar i løpet av et snaut døgn. Spesielt 😅

Idéen ble forkastet da trusselen om blyforbud også i rifleammo kom skvulpende på en grønn bølge. Min kjære Vixen får gjøre jobben i originalkaliberet.222 Rem fram til forbudet er en realitet. En liten lett Krico i .260 Rem er klar for å overta oppgavene Vixen har utført og .222 Nosler blir det ikke i revetispa. Det var forsåvidt ikke meningen heller, men en villkatt på den hylsa og 6.8 kuler. Ville vel blitt en 6,8 SPC med rebated rim. Rett og slett for å slippe å åpne støtbunnen. 

En villkatt med 6,5 kuler i denne må være enda bedre. En litt forstørret 6,5 Grendel men uten å måtte åpne støtbunn eller være begrenset til Howa Mini, Ruger eller CZ. God (alt er relativt i dag) tilgang på billige 6,5 mm kuler. For det er ingen tvil om at 6,5 Grendel er dem beste 6,5 mm patronen, kanskje den beste av alle 😇 😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mugga

Ideen min bak det der var å bruke 6,8 SPC dieset. Da slapp jeg forbaska mye enklere unna enn å måtte spesialbestille et underlig sett. Til mitt bruk som dedikert rådyrrifle så spilte ikke kulekostnaden noen rolle. Jeg ville neppe skutt mer enn et par hundre skudd med den årlig uansett. Til mengde bruker jeg .260 og litt 6,5x55.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...