Jump to content

Oppstartsproblemer


ErlingElev

Recommended Posts

Leste litt for mye om haglelading i påsken, og det resulterte i en MEC jr, Lymans ladebok + litt mer (remington hetter, WAA12F114++). (Takk skal du faen meg ha, HS precision!!)Tok over utstyret til en som ikke kom igang. Jeg har selvfølgelig ikke kommet lenger enn at jeg sliter med å finne tilgjengelige komponenter til ladedata. Jeg er sikkert ikke den første som er i denne posisjonen, så kanskje noen her kan hjelpe meg.

 

Tennhetter:

Har funnet norske leverandører på CCI og Winchester. Jaktdepotet tar inn CX2000 om leverandøren tillater. Usikkert når.

Vet noen om noen andre merker av tennhetter som er tilgjengelige?

 

Hylser:

Har en stor mengde RWS/Geco som jeg er nesten 100% sikker på at er Fiocchi.

Stemmer dette?

 

Finnes det leverandør av hylser med/uten primer i Norge?

Finnes det leverandør av uprimede hylser i 12/76 som sender til Norge?

 

Fra shotgunworld: Federal GM, Fiocchi og cheditte-hylser kan bruke samme ladedata.

De ligner jo. Stemmer dette?

 

Wads:

Tilgjengeligheten er jo i og for seg grei nok, men hva gjør den enkelte waden med svermen har jeg litt lite info på. 

Kan man bruke ladedata for hevishot til en blylading? Eller påvirker hardheten til prosjektilene trykket for mye?

 

Hagl:

Jeg jakter rype/storfugl litt sent i sesongen. Dette sammen med at jeg sikkert er en dårlig jeger gjør at rypa letter på 30 meter. Har noen et forslag til ladning, med enkelt tilgjengelige komponenter?

 

Testing av halgesverm.

Er det noen bane i nærheten av Trondheim, der dette er tilrettelagt? Eller må jeg på hytta?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Veide.no selger z2m wads og kjøper du imr 700x og imr 800x (jaktdepotet har dette)har jeg ladedata med remington 209p hetter...28-38gram i 12/70..kjøp gjerne cx2000 hvis du kommer over dette... dette holder i første omgang til alt lovlig vilt med hagle i Norge...kjøp wads fra z2m18-24 så er du dekket.. blir stort sett disse wads jeg faller tilbake på med jevnest skuddbilde...

aldri bland data med bly,hevishot eller stål....det kan bli ille.... hylsene du nevner kan bruke samme ladning ja...

ikke tenk på 12/76 i første omgang.(jeg bruker aldri 12/76 fordi jeg ser ikke hvorfor det er nødvendig)sett deg heller litt inn i ting med noe som er enkelt å få tak i....

tom hylser får du på nærmeste skytebane... og der får du helt sikkert lov til å skyte på papp også... skulle vært obligatorisk på alle baner!

Mener du kan få kjøpt hylser på noe som heter Becotrading...syns disse er i overkant dyre...så jeg bruker i fra leirduebaner stort sett...

ladedataene jeg har er testet i Italia og setter fine bilder i min browning+flere hagler(dette kan finjusteres til din hagle)...hastigheter er 405-420ms kan skytes i de fleste hagler....og har mange skogsfugl på samvittigheten...

 

følg ladedata og ikke bytt komponenter uten å vite trykk og trykk endring...Ett wad bytte alene kan gi over 100 bar trykkforskjell,uten endring av andre komponenter.. dette kan være fatalt hvis du allerede ligger på max ladning.. 

les deg opp så godt du kan og spør! 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Becotrading/jaktkroken kommer ikke til å ta inn hylser igjen. Hylser og tennhetter har jeg fått gode løsninger på.

 

At Federal GM, Cheddite og Fiocchi kan bruke samme data har jeg også fått gode indikasjoner på, og da ser verden mye mer tilgjengelig ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, ErlingElev said:

Testing av halgesverm.

Er det noen bane i nærheten av Trondheim, der dette er tilrettelagt? Eller må jeg på hytta?

Kan være at det er blitt lov igjen, men på Jonsvatnet tillot de ikke test av hagl på haglbanen, med det resultat at mange gjorde det på riflebanen. Som da heller ikke er lov..

Vil anbefale å ta spørsmålet med leirduebanen, kanskje er det blitt gitt åpning for det nå. Dersom ikke, så er det bra med litt "trykk" på saken. Viktigheten av å kunne sjekke spredning undervurderes.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det skulle egentlig vært påbudt å teste ammo for hagle før jakt... 

var borti en for ei uke siden som bare traff med øvre løpet....

enden på visa er at børsa skyter 30-40 cm for høyt og til venstre med undre løpet...børse til 35000++. 

er faktisk mange hagler der ute som ikke samskyter også...

det finner du ikke ut uten å skyte på papp...

er ikke bare ammo som skal testes....

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 24.4.2018 den 9.15, ErlingElev skrev:

Takk for svar.

Becotrading/jaktkroken kommer ikke til å ta inn hylser igjen. Hylser og tennhetter har jeg fått gode løsninger på.

 

At Federal GM, Cheddite og Fiocchi kan bruke samme data har jeg også fått gode indikasjoner på, og da ser verden mye mer tilgjengelig ut.

 

 

Börja hursom lågt och helst

0,10 gram under rek laddning, och håll höjden till 57,8-58mm på färdig patron. Du kan sätta dom lite högt på din Mec för att ge dom ett litet kör med crimper till

57,8-58mm , att jänkare totalt skiter i höjder är bara ett bevis på vilka ” grovsmeder” dom är i ämnet.  Varför jag/vi ändå rek 57,8mm är att stukningen i princip alltid reser sig lite och utan crimper reser den sig mycket.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...