Jump to content

.222 på rådyr - marginalt eller helt innafor?


ko-stens

Recommended Posts

Grubler litt på om det er noe poeng i å bruke .222 på rådyr når jeg likevel har en .308 i skapet. Vet jo at .222 er godkjent til den slags bruk, men hvor bra er den egentlig?

 

Årsaken til at jeg grubler er at jeg i høst skjøt mitt første rådyr, en bukk. Denne skjøt jeg med .308en og Hornady GMX 150 grs da jeg i farta ikke fant igjen rådyrpatronene (!) til .222en da jeg hadde dårlig tid. Imidlertid har jeg alltid brukt .222en når jeg har vært med på rådyrjakt. Opp gjennom årene har .222en jevnt over gitt meg topp presisjon og dermed trygghet på at skuddet sitter der det skal. Har tatt storviltprøva uten problemer hver gang også og blitt overrasket over hvor tette femskuddssamlingene blir, kun ved sittende skyting uten annet anlegg enn kneet. .308 har føltes litt "overkill", litt vel mye elgjaktfølelse. Irrasjonelt, selvsagt, men sånn har det nå vært.

 

Det som skjedde på den jaktturen gjorde meg imidlertid litt i tvil. Skuddet var nemlig ikke 100%. Bukken vred litt på seg i det jeg trakk av, og kula traff mellom lungen og vomma, streifet spiserøret og gikk ut gjennom lungen på motsatt side, også noe bak. Dyret hoppet til, løp ti meter og stoppet, stod en stund og la seg ned før det gikk noen sekunder til. Det føltes vel som en halvtime... Hadde liksom forventet meg knall og fall med .308en, og det hadde kanskje blitt det om skuddet haddet truffet 20 cm lengre foran, men heldigvis endte det jo bra, uten oppfølgingsskudd eller ettersøk. Skjøt for øvrig stående med støtte mot et tre.

 

Hvordan hadde dette kunnet gått med .222 og en 55 grs kule? Det er jo langt fra samme futten i dette lille grynet på 3,6 gram. Nå er det vanskelig å konkludere med noe med så lite grunnlag, og tilfeldigheter kan avgjøre en del også, vil jeg tro, men en lurer jo på hvordan det kunne gått med tilsvarende treff med småtten. I en ideell verden detter alle dyra i smellen, men det skjedde jo ikke her, og da blir jeg usikker.

 

Hva ville dere gjort? Brukt .222 med Lapua 55 SP i 860 m/s eller .308 med GMX 150 grs i 820 m/s?

 

Er det andre kuler som fungerer bedre til rådyr i .222 (1:14 stigning) og som kan gjøre jobben like bra som .308en og GMX og som gjør at jeg likegodt kan fortsette med .222? Foreløpig sier følelsen meg at jeg kommer til å bruke .308 i fremtiden til denne slags jakt.

 

Et lite minne har jeg nå fått uansett. Geviret henger på veggen i "teltet" i campingvogna...

2018-04-15 16.45.37.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ko-stens skrev:

Hvordan hadde dette kunnet gått med .222 og en 55 grs kule?

Kommer vel strengt tatt an på kula. GMX er vel, såvidt jeg har forstått (ingen egen erfaring med denne) ei relativt hard kule og på rådyr vil kanskje denne ekspandere relativt lite? Er godt mulig du kunne fått knall og fall med ei hissig kule fra 222'n i samme tilfelle, eller i allefall ikke noe dårligere resultat. 

 

I Hine Hårde prøvde jeg 40gn v-max på rådyr, var da selvsagt veldig forsiktig med skuddplassering. Fikk to dyr med denne kombinasjonen, med demper på 222'n var det greit å se skuddreaksjonen, de dobla seg omtrent i størrelse i smellen, rusa ut 30-40 meter og kollapsa. Synes å minnes at jeg fant fragmenter av kula i motsatt ribbeside, men ingen entydige utgangshull ut over litt større fragmenter som hadde gått ut mellom ribbeina. Dumt jeg ikke var bedre til å ta bilder den gangen, gjentar neppe forsøket. Men det funka omtrent som jeg hadde forventa. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rådyr med 243 og 222. Har ingenting negativt å si om 222, bortsett fra at jeg føler at det fort blir marginalt på lengre hold. Har holdt igjen noen skudd pga. avstand med 222 som jeg ikke ville hatt betenkeligheter ved med 243 eller større.

 

Nå som 243en er borte, og nye storviltrifler har kommet inn i garderoben lurer jeg derimot på om det er noe hensikt å ha en 222 bare til rådyr. Det blir mange rifler å trene med og ekstra logistikk. Desverre har det gått litt fort i svingene med noen innkjøp, så det øvrige kaliberutvalget i garderoben er litt sub-optimalt til rådyr. 222n får bli inntil videre. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ny utgave av "6,5x55 på elgjakt"? 😊

 

Et utdebattert emne kan ikke gjentas for ofte, vet du!

 

Vi har faktisk en seriøs tråd om temaet gående for tida:
http://www.kammeret.no/topic/82372-terminal-ballistikk/

 

Også mye fra denne tråden gjelder: http://www.kammeret.no/topic/82317-skadeskyting-langhold-vs-drev/

 

Jeg har skutt rådyr med 222 Rem., 22-250, 6,5x55, 30-06, 308 NM og 9,3x62. Ustressede dyr bikker over av samtlige, stressede dyr tar sin vanlige 50 m rakett-løpetur, uaktet at halve bogen og maskinrommet er skutt bort.

 

Som @psAico skriver, vindavdrift på litt lange hold er vanskeligere å bedømme med lette kuler. En gang hadde jeg valget mellom 22-250 og 9,3x62 på en råbukk i frisk østavindsbris, jeg valgte 9,3'en, og felte bukken på 193 m. Jeg husker jeg fikk litt kjeft for det skuddet, var visst på gamle "Sluttstykket"!

 

Edit.: Som jeg også har skrevet før: Når jeg er på reinsjakt, og feller reinskalver, som ikke er større enn voksne rådyr, med 308 NM'en, føler jeg litt "overkill". Og er helt sikker på at 22-250'en ville gjort jobben minst like bra.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for gode innspill. :-)

 

Tenkte ikke på at jeg var i ferd med å gå i 6,5x55-til-elg-fella, men gjort er gjort! Søkte litt her på forumet, men fant ikke noe i farta, så da ble det en "marginal-tråd". Håper på forståelse for det da. ;-) 

 

Skal en ta størrelsesforhold i betraktning, ser det jo veldig greit ut med .222. Ca 1 000 joule, eller hva det nå heter, på 20 kilo rådyr høres jo ut som vanvittige saker sammenlignet med 3 000 på 300 kilo, men en kan vel ikke bare se på det, vil jeg tro.

 

Uansett, etter innspillene her, virker det jo som om jeg tar storviltprøva med .222en likevel. Det beste er om jeg får skutt et rådyr under gode forhold, så får jeg skaffet meg litt førstehåndserfaring! Jeg gjør uansett alt for å holde meg under 100 meter. Det jeg skjøt i fjor var ganske nøyaktig 80 meter unna. 83 mener jeg at gps'en sa. Synes rådyret er lite nok når jeg skyter på rådyrblink 100 meter unna på skytebanen. Er det 150 meter unna får jeg prøve å komme meg nærmere. Jeg MÅ jo ikke skyte heller, så litt ekstra spenning med smygjakt gjør ingenting. :-) Får jeg ikke noe den gangen, kan det hende det skjer neste gang. Og blir det ikke noe i løpet av sesongen, har jeg i hvert fall hatt fine opplevelser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo sånt en ofte begynner å gruble på, duger egentlig 222 til rådyr, 6,5 til elg, 375hh til bøffel? Og så er en igang, plutselig hiver en kulevalg, siktevalg, vaskepulver og knivstål oppi suppa og ender opp med å overtenke fullstendig.

Det er sånt som holder liv i pusherene som selger oss saker og ting☺

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

222 med vettug kulevalg må da være grei medisin til rådyr i de aller fleste situasjoner, men at det nødvendigvis gir noe penere slakt enn 308 har jeg lite tro på. Jeg synes heller ikke 308 er overkill. trives en med 308 så bruk det. Har en lyst til å bruke 222 så er det god knall. Jeg får anføre at jeg bare synser. Har skutt rådyr med 308. Det fungerer alldeles utmerket. 222 har jeg aldri eid, eller skutt dyr med, men jeg har sett det i aksjon. Virker det og:winke1: Men, jeg har sett ganske stygge slakt med 222. Mistenker lette hurtigekspanderende kuler i de tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

Har etter hvert en god del rådyr med min gamle Vixen i 222. Har brukt 55 grs Oryx og 50 grs Rhino og er godt fornøyd. Har også noen med 7x57R, 308 og 30-06 og diverse gode storviltkuler. Kanskje litt mer blodslått på noen av de med 222 på korte hold. Det blir nok egentlig hipp som happ, bare du treffer der du skal.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det er sånt som holder liv i pusherene som selger oss saker og ting☺

 

Et uttrykk jeg ofte har brukt er: Hvis vi bare skulle selge det folk har bruk for, kan vi stenge døra med en gang. 

 

(Nå ble det riktignok resultatet på abc lell, men det hadde nok mer sammensatte årsaker...:wtf:)

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk den rifla, kaliberet som du skyter  best med (som er innenfor kravet) viktigste er jo at du tross alt får dyret. Men om du skal kunne spise det etterpå så er det mer opp til hvilken kule og skuddplassering som avgjør det:)

 

Hadde jeg vært deg og skjøt bra med 222 så hadde jeg brukt den på rådyr og funnet en bra kule:)

 

Jeg bruker 22-250 til kun rådyr og småvilt. 308 på hjort og elg og 7X57R på jakt med hund der det kan komme rådyr og hjort:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 222 og 308. Hadde tenkt å bruke 308 på bukkejakta, da jeg har bedre sikte og lyddemper på den. Men etter en diskusjon med min svigerfar, som mente 222 var ubrukelig på rådyr (etter egne erfaringer) må jeg nesten gå for 222 alikevel, bare for å bevise at det duger.

 

Har noen prøvd s&b 55grs sp på rådyr?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var en kjapp tur innom Landrø i går i jakt på lerduepatroner i kal 16 (og jammen hadde de det). Spurte etter god kule til rådyr, og de mente at Rhino 50 grs kunne være et bra alternativ. Den sopper seg bra og holder godt sammen, sa de. 

 

Googlet litt og kom jammen inn på kuletesten som Kjell Olav hadde for ti år siden med kuler til .223. Det de sa på Landrø stemmer i hvert fall med testen der.

 

Legger ved bilde fra den tråden. Fra venstre mot høyre: Norma 62 sp, Barnes X 53, Rhino 50 SS og Winchester 64 SP. Sistnevnte tviler jeg på vil gå bra med 1:14-stigning, men Rhinoen ser i hvert fall ut som en veldig god kule. De er for øvrig skutt i telefonkatalog.

 

Kan nok fort hende det blir den til høstjakta. 

IMG_1446_Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Herregud Ko-Stens, gjør det enkelt for deg selv😜 Har vært og er forsåvidt enda litt der du er, spekulerer og grubler... Har funnet ut at det enkle som regel er like greit, om ikke det beste... Jeg har testet masse kuler i mange kalibre opp gjennom, resultatet er en pose med ekspanderte kuler, skutt i vanndunker. Jeg har lest side opp og ned og blitt hellig overbevist om bestemte kuler og kalibres saliggjørende effekt på jaktbart vilt. Resultatene har stort sett bare gjort meg forvirret.. Konklusjonen min er å bruke det jeg selv har tro på og ikke gjøre ting vanskeligere enn det er. Bruk din 222 med en god loddet kule som samler godt i børsa de, det er det viktigste sammen med sunn fornuft! Selv bruker jeg nå bare Swift Scirocco2 i alle jaktbørsene mine og er strålende fornøyd med det, og er ferdig med all prøving og testing. I min 223 blir det like ofte knall og fall på rådyr som med 30-06 og 6,5x55, og ihvertfall ikke styggere slakt.👍

 
 
Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet ahumbo og spot on.

På rådyr som med annet vilt, er skuddplassering prioritet nr 1

Sitter det iht jegerprøveboka, går de ned med nesten hva som helst, er min erfaring.

 

Minner meg forresten om da vi skulle ha Tacos til fredagskos for noen år siden.

Alt var bra og smakte som Tacos skal gjøre, inntil man plutselig satte tenna i en beinsplint, som hadde fulgt med kjøttdeigen gjennom kverna.

Fikk "silt" ut og manøvrert ut beinsplinten, som viste seg å være  den røde plast-tuppen på en 40 grs VMAX i cal 224......Ikke til å ta feil av der den lå på tallerken ved siden av alt garnityret😊

 

Var egentlig på revejakt, men så ble det råbukk i stedet, så det ene utelukker ikke det andre, hverken når det gjelder kulevalg, eller viltart.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Det er heldigvis et langt bedre utvalg av kuler i dag enn når kravet ble satt. Med 1:14 vil 53grs TSX nok bli i grenseland, men 50TSX skal stabiliseres. Ellers er det flere 55grs loddede kuler på markedet. Tyngste kule blir vel Norma 62SP, men om den har noen fordeler fremfor en loddet 55grs er jeg veldig usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Med .222 har jeg skutt mange rådyr, hvor mange ? aner ikke... sluttet med regnskap på det for mange år siden. Funker aldeles fortreffelig med Lapua 55 grs SP  Min rifle er en Vixen med GRS stokk... litt mye match style... så jeg foretrekke faktisk dobbelt rifla i .30-06 med 180 grs   men det er smak og behag...

 

Link to comment
Share on other sites

Lapua 55SP er en helt tradisjonell blyspiss. Norma har sin 55 Oryx som er loddet, burde være et vel så godt valg. Men 222s dårlige rykte stammer vel helst fra billig amerikansk ammo som ikke var laget for matvilt, så det er vel ingen grunn til å bli helt hysterisk heller. 55-60grs sP har vel felt noen tusen rådyr uten problemer opp gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonelle blyspisser virker som bare det. Det gjorde de i mange år før "superkulene" kom og vil gjøre det i mange år etterpå. .222en dårlige rykte kom av at mange brukte som Erlend Meyer skriver amerikansk varmintammo på rådyrjakta. Noen ganger gikk det også, men veldig ofte ble det skadeskytnig eller stygge slakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke skadeskyting skjedde veldig ofte, men for de fleste er en gang allerede en gang for mye. Og at slik ammo gir grisete slakt bør vel ikke komme som noe sjokk.

 

Når det gjelder tradisjonelle vs premium-kulerer det vel vanligvis ikke så stor forskjell. Men før eller siden vil det gå galt, feks treff i grove knoker kombinert med litt marginal vinkel. Det er i de tilfellene en får igjen for å legge litt ekstra i ammoen. At de tradisjonelle har fungert i alle år er egentlig ikke noe godt argument, for kravet til human jakt har også økt med årene.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet kan en få både i pose og sekk.

En god loddet kule holder bedre sammen enn en konvensjonell kule, og gir mindre splintring ved treff i bein. En rådyrbog er ikke store greier, med treff fra en konvensjonell kule i beinet er det ikke mye mat tilbake, men en loddet kule kan gi en bog som kan brukes til mat.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Per-S skrev:

En rådyrbog er ikke store greier, med treff fra en konvensjonell kule i beinet er det ikke mye mat tilbake

Nå har ikke en rådyrbog allverdens med mat i utgangspunktet da, så å ofre en bog i bytte mot god effekt og knalla og fall har jeg ingen skrupler mot.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, G.Larson skrev:

Nå har ikke en rådyrbog allverdens med mat i utgangspunktet da, så å ofre en bog i bytte mot god effekt og knalla og fall har jeg ingen skrupler mot.

Nå misforstår du det jeg skriver. Med en god loddet kule får du bedre effekt, bonus er at du får en rådyrbog som ikke er så ødelagt at den må kastes. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Per-S skrev:

Med en god loddet kule får du bedre effekt, bonus er at du får en rådyrbog som ikke er så ødelagt at den må kastes. 

Kan en få så mye bedre effekt enn dette? 53 grs Norma softpoint. Ingen kjøttødeleggelser eller kasserte boger. Sort sett slikt resultat på over 30 rådyr med denne kula. Noen få som beveger seg opp mot 5 meter.

40 sek ut i videoen.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort bedre kan det ikke bli, men ikke glem at 22-250 er noen hakk sprekere enn 222. At kula ikke går i filler i 250'n er et veldig godt tegn, men har du feks prøvd treff i bein?

 

Oryx burde være et godt valg (ikke testet selv), den koster riktignok en del mer men hvor mye utgjør det egentlig på jakta som helhet? Fordelen med loddede kuler er vel at de kan være bløte nok til å ekspandere raskt og likevel holde godt sammen ved stor belastning. Man får altså i både pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, G.Larson skrev:

Kan en få så mye bedre effekt enn dette?

Nei, slik vil man ha det, og om dette er "standard" effekt på rådyrene med din .22-250 er det ganske imponerende.

Tror vel at den høye hastigheten i dette kal.og derav sjokk-effekten, spiller en stor rolle her. - "Rene" skuddhold er vel likevel et "must" for de lette .224 kulene oavsett om de skytes fra .222, 223 eller 22-250.

 

Ikke mitt eget førstevalg i tett skog.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Et rådyr veier 17-18 kg, en elg veier 200 ++.

Dersom 55-60 gr kule i .22 kaliber er for lite, hva med 140 gr kule i 6,5 til elg? Er en 55 gr kule for lite til rådyr, gir sammenligning at en 600 gr kule med samme hastighet er for lite til elg. Da bør vi ikke fokusere på å necke opp .22 kaliber patroner, men necke opp 460 Wby slik at vi får en dugandes elgpatron.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fordi Sierraen egner seg best til kråker.. :-)

Forøvrig rart at ingen har nevnt 60gr Nosler Partition.

Jeg har brukt den i 1-14" med godt resultat før det ble opplyst at den er ustabil i 1-14"..

Eiere av finsk Valmet 412 i 222 kan utnytte at denne har 1-12" i løpet. En kjenning har skutt mange rådyr med Nosler Partition og han ser ingen grunn til å skifte kule.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nå kjøpt meg ein pakke med gamekingen, får sjå kva sammling ho gir iverfall. Partition er vel ei bedre kula men har fått god sammling med gameking i 6,5x55, 3 skudd på 5-6 mm. Da klare eg vel ikkje kvar gong men skyt tett med kula. Skulle vært sån at ein kunne kjøpt noken få kuler for og testa. Kjipt og kjøpa ein pakke partition og så stabelisere dei ikkje i riflå mi. Men kanskje me her på forumet kunne kjøpt/bytta litt kuler. Rekna med da er fleire enn meg med halvfulle kuleboksar. Byta krutt er eg meir skeptisk til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...