Jump to content

222 rem med 1:14 twist anbefalinger


leoestby

Recommended Posts

Hei er framleis i startgropa men skal prøva å hjelpa som best eg kan når eg venta på mi eiga 222 tilbake frå børsemakaren, så du får ta da som da er. Trening prøve meg med 19,0 grain Vv 120 i fyrste omgang 19,6 meine eg er Max kulå er sierra si 1410 kula. Bestilte i dag ein pakke V Max 50 grain, eg tenkte kråka og ravn den bør du vel kunne bruka til rev kruttmengde tja ladeboka ligg mellom 18 og 19 grain på 50 grain hornady sp kula men vil nå tru at ein kan gå lika høgt med den, ho er jo lettare en den forrige så må nå tåla 19,5 grain Vv 120 den og. Fugl du skal eta veit eg ikkje heilt, kjeme sikkert an på kor stor fuglen er kanskje den fyrste eg lista opp kan brukast 1410 kulå frå sierra. Eg har skåte 2 gjese med den, med 1 skot den eina var veldig fin men den andra var litt sundskoten, men begge to kappseiste rett i bakken. Dei sto heilt parallelt inntil kvarandre og holdet var kort sån ca 60-70 m.

Link to comment
Share on other sites

N120 i kombinasjon med 50grn kule høres litt for voldsomt ut i mine ører, men det er meg

Gå heller for N130......som gir bedre hylsefylling. Jeg bruker hvertfall N130 i mine rifler enten det er 222 eller 223.

Rifler og spesielt de småkalibra er veldig følsomme for bytte av krutt type, vekt og kulevekt......mao veldig individuelt.

Du må nesten bare prøve litt forskjellige kombinasjoner leoestby og se hva som går (best) i nyervervelsen, men igjen jeg ville gått for N130 i stedet for N130 krutt.

 

Uansett valg av krutt type og kulevekt......lykke til.

Link to comment
Share on other sites

 

20 timer siden, leoestby skrev:

Hva bruker folket når de lader til 222 rem med 1:14 twist?

 

Trening ?

Fugl?

Rev?

 

Har en vixen på vei til meg, så planlegger litt til denne.

 

 

Jeg har en Bergara BA13TD enkeltskudds med ca 50 cm løp og bruker dette:

 

Trening og fugl: Norma fmj 55 grs

Krutt til denne kula: Norma 201

Hvordan jeg lader: COL 53,5 mm, 22,5 grs (100,2% fyllingsgrad). Hastighet i følge Quick Load: 853 m/s. 

 

Rev (og bever): Nosler Varmageddon Ballistic Tip 40 grs

Krutt til denne kula: Vihtavuori N120

Hvordan jeg lader: COL 53 mm, 21 grs (99,3% fyllingsgrad). Hastighet i følge Quick Load: 1007 m/s.

 

Disse to ladningene fungerer fint og gir presisjon på fra 10 - 20 mm, oftest ca 20 mm. Er vel mer skytter enn kula som utgjør forskjellen. Sitter da i benk med støtte foran.

 

Hvordan tallene stemmer med virkeligheten, vet jeg ikke. Har alltid brukt QL, og det har alltid gått bra. Holder meg til det som ser trygt ut og eksperimenterer ikke med "verstingladninger".

Link to comment
Share on other sites

52gr Sierra Matchking foran 19,5gr N120 er std-ladningen på løpende hjort konkurranse. Vo=ca950ms.

Jeg har sett hundretusenvis av skudd med denne ladningen. Den skyter som en laser og får man ikke presisjon med denne er det som regel noe feil med børsa. Gammel Norma jaktmatch med 50gr kule ble ladet med 19,6gr N200 for vo=975ms.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...