Jump to content

Hagla til lillemor - endelig ferdig tilpasset


ko-stens

Recommended Posts

Frøken fryd, som jeg kaller henne, på 16, fikk sin første hagle av meg i fjor. Hun tok jegerprøven på vårparten, og da fikk hun først overta en Beretta 391 Urika som jeg hadde til overs. Den ble kappet til ca 33 cm, men noe mer tilpasning ble det ikke der. Fant ut at dette nok ikke var hagla for henne uansett, siden hun måtte strekke armen ganske mye for ikke å holde på låskassa. Flisa er nemlig bare 154 cm høy og ser ut til å ende på det.

 

Solgte etter hvert hagla for en symbolsk sum og begynte letingen etter noe nytt. Det var ikke lett. Ikke bare er hun liten, hun er til alt overmål venstrehendt også. I og med at hun er såpass liten, tenkte jeg at en nett, tilpasset ekte 20-kaliber måtte være greia. Greit å ha noe som passer så godt som mulig. Kjedelig bare å bomme og! Nytt var ikke innenfor budsjett. Sabatti er så vidt jeg har funnet ut det eneste merket som faktisk har 20-kaliber links damehagle, men ca 12 000,- er litt drøyt. Denne måtte jeg etter alt å dømme uansett ha fått spesielt tilpasset, med dertilhørende ekstra kostnad. Tenkte da at å kjøpe en billig 20'er og få den tilpasset kunne passe til lommeboka. Endte med å kjøpe en billig Sarriugarte, eller hva den nå het, i 20/70, men det viste seg at dette var en 12'er med 20-løp, altså ikke ekte 20'er. Fikk levert den tilbake (fin service fra J&F her, som var vennligheten selv og forstod problemet), og dermed var det i gang på nytt.

 

Utpå sensommeren kom jeg over en Rimelig Antonio Zoli 20/76 med to avtrekkere og fast trangboring. Dette er en ekte 20-kaliber og er nett og hendig, og ikke er den utslitt heller, til tross for at den kanskje re opp mot 30 år gammel. Den var ikke links og ikke for damer, så planen var å få denne til en børsemaker for tilpasning. Børsa kostet 3 500,- og var i fin stand, så dette var et kurant prosjekt, tenkte jeg. Hagla kom i hus, og den havnet ganske kjapt under kappsaga og ble noen cm kortere. Lengden passet, men det var ikke så mye annet som gjorde det. Bygget opp kolben med silikonpute og neoprentrekk, men fremdeles var den litt lav.

 

Så, etter mange bomskudd og mye snøfall, kom turen til Camp Villmark på Lillestrøm. Frøkna var selvsagt med. Første standen vi svingte innom var Vågsland våpen sin stand. Etter en kjapp prat og litt "montering" av hagle, endte jeg med å bestille jobb hos dem. Kort nok kolbe, kolbeforhøyer og vridning mot links ble bestilt. To dager etter gikk hagla i posten utpå eftan. To dager etter var den hentet på posten. I dag var den jaggu her allerede! Det må en si var kjapp jobb! Ble forespeilet en tre ukers tid, så en drøy uke fra jeg sendte den til den var her igjen var rimelig bra, må jeg si! Vet ikke om det kanskje var litt i overkant å koste på såpass på en gammel 20-kaliber med to avtrekkere og som sikkert ikke er konstruert for stål/harde legeringer, men totalprisen ble ganske nøyaktig 8 000,- for tilpasset hagle, og det må jeg nesten si meg veldig fornøyd med. Frøkna liker i hvert fall børsa godt. Perfekt størrelse for henne, dette. Hun gleder seg i hvert fall til å prøve den. Så får jeg prøve å få tak i lerduepatroner til hagla mi og, og bli med. Kan ikke påstå det er enormt utvalg av det i 16/70 (1957 Merkel 200E).

 

Prisen på herligheten ble for øvrig 4 400,-. Litt mer enn jeg kanskje hadde tenkt meg i utgangspunktet, men du verden for en flott jobb, så jeg klager ikke på prisen. Tross alt var det jo en del jobb også. :-) Nå har hun dyrere hagle enn meg, så får inderlig håpe det blir flere treff på lerduebanen utover våren! 

 

Her er bilde av hagla slik den var i høst, som ikke passet veldig bra da, og et bilde av slik kolben ser ut nå. Må innrømme det ser svært så bra ut. Kolbekappa er for øvrig bestilt fra USA, billig, men ser bra ut. Denne tilpasset de også. Tror nesten jeg trygt kan anbefale Vågsland. Hyggelig betjening, rask service, bra resultat og fin pris. Kan ikke bli stort bedre enn det vel! :-) 

 

 

 

2017-10-20 19.33.22.jpg

2018-04-19 18.43.51.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Kolben er bøyd mot links. Får håpe den fortsetter å være slik da. Har hørt at den kan vri seg tilbake igjen over tid. 

 

Ellers, er artig at hun vil være med, ja. Det er jo nesten så hun drar meg meg ut. Begynte på videregående i høst, på naturbrukslinje med friluftsliv fordypning, til og med. :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kolben er ikke bøyd mye. Sammenlignet litt med min høyre-Merkel, og det er ikke store forskjellen. 

 

Synes den fremdeles ser litt høyrevridd ut, men siktelinja er i hvert fall bedre for meg når jeg legger børsa til venstre skulder sammenlignet med om jeg har den på høyre.

 

 

2018-04-21 11.43.35.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Legger til et par bilder for å sammenligne Zolien og min egen Merkel. Sistnevnte er høyrehagle. Merkelen er et lite hakk mer høyrevridd enn Zolien. Zolien var litt mer vridd før. Er ikke store endringene. 

 

Mulig det er noe rart med meg, men med Merkelen spiller det ingen rolle hvilken skulder jeg setter hagla til. Det er en ørliten forskjell, føler jeg, med Zolien. Skal vel ikke mye vridning til, kanskje?

 

Litt rotete på lade- og pussebenk, kanskje... 😒

2018-04-21 13.01.36.jpg

2018-04-21 13.02.21.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette tok jammen meg lang tid, men endelig har vi fått kommet oss til lerduebanen for en test. Frøkna prøvde hagla før den ble tilpasset, men da uten særlig treffprosent. Husker ikke om hun traff i det hele tatt, egentlig...

 

Nå var det greit å ha hagla i anlegg før "JA!" på banen, slik at hun får lært seg svingen lettere i stedet for å kaste den til skuldra for så å bomme. Det endte med 14 treff på 25 skudd. Begynte med treff på første, men så ble det seks bomskudd på rad. Ble litt frustrert og grinete, men så begynte det å sitte, og det ble faktisk seks treff på rad etterpå.

 

Det ble til slutt egentlig en positiv opplevelse. Med halvautoen ble det vel sånn ca 8 - 10 treff med samme teknikk, så her kan det hende vi har noe på gang. Ting tyder på at hagla passer ganske bra. Må nok justere ned kolbeforhøyeren litt, for hun fikk en del juling av kolben. Mulig den var litt høy slik at hun måtte klemme kinnet ekstra hard ned? Det blir i hvert fall flere turer på banen utover sommeren, så får jeg ta med umbrakonøkkel og justere ved behov. Og det kan sikkert far hennes nyte fordel av og... Jeg hadde 15 av 25 med min Merkel 16/70. Da med vanlig teknikk. Har nok litt å hente her, men det var lovende, for i fjor traff jeg av en eller annen grunn ikke over 8 - 9. Tror nok mer konsentrasjon gjorde susen. Skuddene jeg bommet på ble enten for raske, eller så ble det for omstendelig sikting. Har nok en tendens til å svinge greit, men stoppe opp og skyte i stedet for å fortsette svingen. Litt for mye rifleskyting, på en måte. Det tror jeg gjelder henne og. Overhørte gjennom hørsevernet et par eldre skyttere som stod bak og fulgte med henne litt. De kommenterte i hvert fall et par ganger at "der satt svingen bra". 

 

Vi gleder oss til høsten nå, for trua er i ferd med å komme. :-) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...