Jump to content

Ladedata sierra matcking 53 gr 222 rem


Stihl Crazy

Recommended Posts

Noken som har data til denne kula her? Har Vv 120 krutt og lapua hylser. Er da omtrent samme kula som 52 grains matcking frå sierra mon tru, den har eg lada til 19,4 grain Vv krutt, men begynte nå lavare då. I tilfelle da skulle vera noken tvil, prod nr frå sierra er 1400. Ville helst hatt den andre (1410) men ser ut som 1400 kulå er billigare.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

OK og takk for svar, får prøva meg fram. Har sove litt på da og tenkte kanskje eg skulle kjøpt ei varmint kula og ingen av dei 2 omtalte kulene er vel berekna til jakt egentlig. Tenkte helst på kråka muligens og ravn fyrstnevnte er da iverfall nok av, muligens og blink greit å berre ha ei kula ser at sierra har ein del varmint kule men hornady si V Max er den som oftast er omtalt, da er da kanskje ein grunn til?

Link to comment
Share on other sites

Har bare testet 69SMK@824m/s, synes den er for bløt til matvilt og for hard til å kalles varmint. Men bevares, den kråka som overlever finnes nok ikke. Du bør få over 900m/s med den kula, det hjelper nok også litt. I følge QL er max 21grs N120 (ca 940m/s), men ikke stol for mye på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1:9, så jeg har aldri satt meg inn i den problemstillingen. Men hvis 52HPBT (1410) funker i din vil 53HP (1400) også fungere. Det er lengden, ikke vekta som er viktig, og flatbaser blir litt kortere for samme vekt (52HPBT:18,1mm, 53HP:17,8mm). De kan også være litt greiere mtp presisjon, forskjellen i BC er uansett nesten ikke-eksisterende. Sierra lister følgende:

 

52HPBT 1410:

.225 @ 3000 fps and above
.218 between 3000 and 2200 fps
.212 @ 2200 fps and below

 

53HP 1400:

.224 @ 2800 fps and above
.217 between 2800 and 1800 fps
.209 @ 1800 fps and below

 

1800ft/s bør tilsvare ca 300m, så du skal skyte på lange hold før forskjellen blir merkbar.

 

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...